Experti a automobilky se přou, jaké palivo je nejlepší pro náhradu ropy u tahačů
Vodíkové nákladní automobily se na evropských silnicích neprosadí. V roce 2050 budou představovat jen 10 % trhu s nákladními vozy, tvrdí výzkumníci z Mezinárodního dopravního fóra, za kterým stojí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Ondřej Novák
23. 9. 2022
Autoři studie se pokusili nastínit několik scénářů vývoje cen vodíku, které porovnávali s předpokládanými náklady vozů jezdících na baterie nebo pomocí elektrifikovaných silnic (například s trolejovým vedením). V drtivé většině scénářů vyšel provoz vodíkových nákladních aut jako dražší než u jejich protějšků poháněných čistě na elektřinu.
Autoři studie porovnávali náklady na pořízení a sedmiletý provoz vodíkových vozů s palivovými články (FCEV) a elektromobilů v devíti různých kategoriích od sedmi a půl tunových dodávek po těžká nákladní auta. Cenu provozu bezemisních aut také porovnávali s dieselovými náklaďáky. V 90 procentech scénářů vyšly náklady na pořízení a provoz bateriových elektromobilů a vozů využívajících elektrifikované silnice levněji než u vodíkových aut.
Výzkumníci ale nepočítali celoživotní náklady na vozy jezdící na jednotlivé druhy pohonu, což odůvodnili velkou nejistotou ohledně toho, jakou životnost nákladní vozy (včetně těch vodíkových) budou v budoucnu mít. Naopak vůči dieselovým vozům budou čisté náklaďáky podle autorů studie konkurenceschopné už mezi lety 2030 a 2040. Lehká nákladní auta mají konkurenceschopnosti dosáhnout dokonce už letos, těžší vozy kolem roku 2035.
Vodík je drahý kvůli neefektivitě
V nejpozitivnějším scénáři výzkumníci vypočítali, že by cena vodíku klesla do roku 2050 z dnešních 9,5 eur za kilogram na 1,5 eura za kilogram. V případě, že náklady na nákup a provoz elektromobilů výrazně porostou, vypočítali autoři hranici konkurenceschopnosti vodíkových vozů na ceně 2,5 eura za kilogram vodíku. Tolik ale bude vodík podle výzkumníků stát jen v případě intenzivního dotování ze strany veřejného sektoru.
V rámci nejhoršího scénáře pak autoři studie odhadují, že kilogram vodíku bude v roce 2050 jen o něco málo levnější než dnes – 8,5 eura za kilogram. Vysoká cena paliva a provozu vodíkových náklaďáků je dána neefektivním „životním cyklem“ zeleného vodíku. Velmi ztrátová je nejen produkce v elektrolyzérech, ale také jeho přeprava a nakonec opětovná výroba elektřiny z vodíku v palivovém článku.
V případě, že vodíkové nákladní vozy budou cenově nekonkurenceschopné, se problémy navíc promítnou i do nedostatečné infrastruktury čerpacích pump. Malá velikost trhu nebude totiž provozovatele motivovat k rozšiřování sítě vodíkových stanic a neumožní uplatnit úspory z rozsahu. „FCEV budou cenově konkurenceschopné jen v malém počtu okrajových případů, a to za dosažení vysoce ambiciózní ceny 2,5 eura za kilogram (na pumpě) a konzervativního scénáře vývoje dalších technologií,“ konstatují autoři studie.
Mezi okrajové případy patří třeba velmi těžké nákladní vozy, dálková doprava nebo stavební stroje, u kterých vodíková auta nabízejí jisté výhody. Dobrým řešením mohou být třeba v regionech, kde nákladní automobilová doprava musí jezdit na mnohem delší vzdálenosti, než je obvyklé v Evropě, nebo na místech s nedostatečnou sítí dobíjecích stanic pro elektromobily. Celkově ale budou vodíková nákladní auta na evropském hrát podle autorů studie v budoucnu marginální roli a je tak otázkou, zda by Evropa měla v tomto ohledu zůstat technologicky neutrální.
Automobilky vodíku věří
Navzdory pesimistickým odhadům analytiků zmíněné studie, automobilky zatím od plánů na výrobu vodíkových nákladních vozů neustupují. Firma Volvo Trucks například v tento týden oznámila, že v roce 2025 zahájí zákaznické testování vodíkových náklaďáků na běžných silnicích. Technologii nabídne nejdříve několika vybraným zákazníkům ze severní Evropy. V dalších letech pak firma plánuje testování rozšířit i do dalších zemí.
„Věřím, že pilotní testy zvýrazní potenciál nákladních vozů s palivovými články. Testy proběhnou v náročném drsném klimatu a poskytnou nám také skvělou příležitost pro jízdu s těžkými břemeny do 65 tun,“ řekla Jessica Sandström, SVP Global Product Management společnosti Volvo Trucks. Vodíkové náklaďáky budou mít dva palivové články schopné dodávat 300 kilowattů energie a jejich natankování zabere pouhou čtvrthodinu. Své nákladní vozy na toto čisté palivo představily i třeba automobilky Ford, Daimler Trucks, IVECO nebo Tevva.
Autor: Ondřej Novák
Foto: Sven Brandsma / Unsplash