Skútr Gogoro nabijete do půl minuty. Zájem mezi lidmi je obrovský!
Tchajwanská firma Gogoro vyrábí skútry s vyměnitelnými bateriemi a dojezdem přes 100 kilometrů. Snaží se tak bojovat se znečištěným ovzduším ve městech a závislostí na ropě.
Ondřej Šumavský
11. 11. 2017
Analytik Aliance pro energetickou soběstačnost Ondřej Šumavský se během letošního října zúčastnil prestižního tchajwanského mezinárodního workshopu o šetrné energetice. Setkání expertů z 24 zemí světa se zaměřilo na projekty maximálně využívající obnovitelné zdroje energie. Přinášíme vám představení inspirativních tchajwanských projektů energetické nezávislosti.
Jedno ze zastavení během dvoutýdenního workshopu bylo také v centrále tchajwanské firmy Gogoro, která se snaží změnit obraz osobní dopravy v největších tchajwanských městech. Skútr s dojezdem přes 100 km a maximální rychlostí až 105 km/h je momentálně nejoblíbenější forma přepravy na tomto hustě zalidněném ostrově. Tchajwance neodrazuje ani (v porovnání s fosilní konkurencí) vyšší pořizovací cena, která začíná v přepočtu na 77 tisících korunách. Sportovnější verze vyjde na 90 tisíc korun. Tamní vláda nabízí jako motivaci příspěvek ve výši až 17,5 tisíc korun.
Motor o výkonu necelých 10 koňských sil pohání dvě jednoduše vyměnitelné baterie (každá o kapacitě 1309 Wh). Vzhledem k tomu, že každá baterie váží zhruba 7 kilogramů, zvládne výměnu opravdu každý. Skútry jsou navíc různě barevné a chlubí se spoustou designových vychytávek. Lidé se tak můžou odlišit od ostatních, což je na 23milionovém ostrově s více než 14 miliony skútry veliké plus.
Jak to tedy celé funguje?
Gogoro vymyslelo inovativní způsob nabíjení přes stanice, kde si uživatel vymění své dvě baterie za nově nabité. Výměna je jednoduchá a nezabere více než půl minuty. Firma má těchto nabíjecích stanic zatím na 400 po celém ostrově a neustále se rozšiřují. Během naší návštěvy byly všechny vystavené modely na prodejně už prodané nebo zamluvené s čekací dobou minimálně 1 měsíc.
Celý systém je podpořen chytrým softwarem a mobilní aplikací, v níž si uživatel může vybrat, kde si zrovna „vymění“ baterie podle počtu nabitých kusů. Za dobíjení se platí v rámci měsíčních tarifů (podobně jako u mobilních operátorů). Programy začínají na zhruba 550 korunách měsíčně za 600 najetých kilometrů. Za v přepočtu necelých 900 korun dostane uživatel možnost najet 1000 kilometrů měsíčně s tím, že každý kilometr navíc ho vyjde na zhruba 1 korunu. Většina těchto programů zahrnuje běžnou údržbu, kterou vám provedou přímo na prodejně. Kromě měsíčních plateb tedy uživatelům nevznikají žádné další náklady na provoz. Celý systém je opravdu promyšlený a samotné skútry jsou vnímány podobně jako Tesla mezi auty.
Výkonné baterie od firmy Panasonic, moderní design, možnost nabíjení mobilu přes USB, velký výkon a žádné koncové emise. To oslovilo i policii ve městě Kaohsiung na jihu ostrova, kde skútry používají strážníci.
A co Evropa? Gogoro nám prozradilo, že plánuje vstup na evropský trh. Momentálně mají sdílený program na skútry v Paříži, kde si testují místní trh.
Zdroj: vlastní