Budoucnost obchodů podle IKEA: ekologie se snoubí se sousedskými projekty
Největší výrobce nábytku ve světě se snaží změnit přístup. Větší důraz na ekologii přitom není jen vizí, ale dost možná i odpustkem za staré hříchy.
Jakub Šiška
5. 11. 2017
Budovy nejrůznějších marketů neoplývají zpravidla architektonickou krásou ani ekologickými standardy. Švédský nábytkářský řetězec Ikea se rozhodl toto klišé prorazit. V německém Kaarstu poblíž Düsseldorfu otevřel pobočku, která má být vzorovým ekologickým domem budoucnosti.
Pod názvem More Sustainable Store začali Švédové testovat nový koncept svých obchodních domů, kde má být udržitelnost vidět na každém kroku. Na první pohled sice budova odpovídá obvyklému vzhledu poboček IKEA, liší se však od nich částečně dřevěnou fasádou, ozeleněnou střechou a velkými pásovými okny, kterými do obchodu proniká denní světlo.
Objekt má vlastní výtopnu s tepelným čerpadlem, fotovoltaické i termické panely a zařízení na využití dešťové i odpadní vody. Samozřejmostí je osvětlení LED lampami, které svítí v závislosti na intenzitě denního světla. Na parkovišti může návštěvník – pokud nepřijel zdarma autobusovou linkou od nejbližší stanice metra – využít čtyři stojany na dobíjení elektrovozidel. Celková spotřeba energií je v této pobočce IKEA ve srovnání s ostatními o třetinu nižší, přičemž polovina je pokryta ze zmíněných vlastních zdrojů.
Pro přírodu i komunitu
Daleko nad běžný standard jde i úprava okolí. Vedle rozlehlého dětského hřiště, kde na děti „číhají“ různé ekologické hádanky, se nacházejí plochy pro fotbal a volejbal, jakož i tělocvičné prvky pro posilování. Zajímavým počinem bylo založení louky s různými druhy ovocných stromů, jezírky ke koupání, místy pro grilování a rozmístění většího počtu hnízd pro ptáky. Tyto plochy jsou nepřetržitě přístupné bez ohledu na otvírací dobu prodejny. V budově IKEA je k dispozici také zkušebna pro místní muzikanty, „sousedská“ kavárna s prostory pro různá setkání nebo kulturní akce a „Repair Café“, kde si dobrovolníci navzájem opravují nebo vyměňují všechno možné.
Při samotném procházení regálů si pak může nakupující připadat jako na ekologickém veletrhu. Informace o environmentálních aktivitách firmy, ekologické stopě nabízených produktů, původu použitého dřeva a (ne)ekologičnosti nátěrů se mísí s instruktážemi o tom, jak může každý sám minimalizovat dopad své spotřeby na životní prostředí. Zvláštní pozornost je věnována nakládání s odpady, které jsou – jak tvrdí IKEA – stoprocentně recyklované. Chce-li se zákazník přidat, může něco přihodit do jedné z dvaceti nádob, z nichž každá je určena pro jeden druh odpadu. A protože mu během tak náročného nákupu jistě vyhládne, rád se občerství v restauraci, která vaří výhradně z biopotravin.
Celý projekt vzorového udržitelného obchodního domu vznikal 11 let a několikrát se měnil. Jednu dobu se uvažovalo například o stavbě větrných elektráren na střeše budovy, ukázalo se to však příliš technicky náročné. I tak vyšla realizace projektu úctyhodných 100 milionů eur, asi dvojnásobek proti tomu, kolik by stála stavba klasického „obchoďáku“.
IKEA však chce jít ještě dál: objekt v Kaarstu má být testem toho, co je do budoucna udržitelné nejen z environmentálního, ale i z obchodního hlediska. Podle toho se pak budou jednotlivé prvky uplatňovat i při stavbě dalších nebo při rekonstrukci stávajících obchodních domů.
Nulová ekologická stopa
Vyšší cíle si už firma dát nemohla: v roce 2020 chce vyrábět ve vlastních obnovitelných zdrojích tolik energie, kolik jí ve svých objektech spotřebuje. Doma ve Švédsku toho už dosáhla, celosvětově činí její energetická soběstačnost momentálně 70 %. Nejde přitom o provoz každé jednotlivé pobočky, ale o všechny objekty jako celek.
Největší nábytkářský řetězec provozuje dnes po světě 327 větrných elektráren, 730 tisíc solárních panelů, k tomu desítky vodních elektráren a zdrojů na spalování biomasy. Budoucí energetické investice mají směřovat především do fotovoltaiky. Od roku 2020 chce firma sázet každoročně tolik stromů, kolik jich pro výrobu svých produktů pokácí. Celkem plánuje na tyto cíle vynaložit 600 milionů eur, dalších 400 milionů dá nadace IKEA na pomoc regionům a komunitám nejvíce zasaženým klimatickými změnami.
V případě IKEA však nejde jen o ekologický entusiasmus, ale dost možná i o otázku budoucího přežití. Firma v minulosti čelila několika vážným skandálům, které otřásly důvěrou zákazníků. V roce 2014 přinesla německá média reportáže o tom, že výroba pro IKEA neprobíhá zdaleka všude tak „fair“, jak se snažila sugerovat reklama. „Zelený“ obraz světového obchodního řetězce pak může pomoci smazat staré hříchy.