Autem roku se poprvé stal elektromobil, díly mu dodává devět českých firem
Prestižní titul Auto roku získal letos v České republice elektrický vůz BMW i4. Odborná porota ho vybrala mezi sedmatřiceti dalšími nominovanými modely. Jde o první vítězství auta do zásuvky v historii ankety, kterou vyhlašuje Svaz dovozců automobilů. Letos se konal už 27. ročník. Díly do vítězného vozu dodává devět tuzemských společností.
Pavel Baroch
28. 4. 2022
Nové elektrické BMW i4 je prvním elektromobilem značky ve střední třídě. Pětidveřový pětimístný liftback s elektrickým pohonem zadních kol nabízí dojezd až 510 kilometrů. Ve finálové šestce BMW porazilo druhé Subaru Outback a třetí Škodu Fabii. Ve speciální kategorii ekologického auta získala cenu Kia EV6.
Pro vítězného „bavoráka“ dodávají tuzemské firmy poměrně širokou škálu výrobků – například brzdové systémy, pneumatiky, textilní a interiérové díly nebo stabilizátory a radarová zařízení. „Na pestrosti dodávek pro automobil BMW i4 je patrné, že stávající produkce tuzemských dodavatelů najde využití také v elektrických vozidlech. I tato anketa tak rozhání obavu, jak na probíhající transformaci dokáže reagovat český automobilový průmysl,“ sdělil Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, které je tradičním partnerem ankety Auto roku v České republice.
Dodal, že elektromobily nejsou hrozbou pro většinu tuzemských firem. „Naopak se výrobci mohou uplatnit v celé šíři produkce automobilového průmyslu a dodavatelům se tak spíše otevírají nové možnosti,“ konstatoval Petzl.
Každý pátý vůz je ojetina
Podle Centra dopravního výzkumu bylo v České republice na konci března provozováno 10 977 osobních bateriových vozidel, přičemž v prvním čtvrtletí bylo registrováno 1 032 těchto automobilů. Nemalý podíl mezi elektromobily zaujímají ojetiny.
Z bezmála 11 tisíc registrovaných osobních bateriových vozidel je v registru 2 349 ojetých automobilů, jejich podíl tak činí 21,8 procent. „Lze tak konstatovat, že sekundární trh s osobními elektromobily v České republice tvoří přibližně pětinu,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Přestože z pohledu celkového vozového parku (zhruba 6,3 milionů osobních aut) tvoří elektromobily stále jen zlomek, zájem o ta ojetá postupně roste. Za první tři měsíce letošního roku jich bylo registrováno 246, což je oproti loňsku třikrát více.
„V sekundárním trhu má podle mě elektromobilita u nás velký potenciál,“ řekl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. „Češi mají obecně o ojetá auta velký zájem, protože jsou cenově dostupnější než nová vozidla. Až se na náš trh postupně dostanou ze západní Evropy elektromobily 2. a posléze 3. generace, a lidé se přesvědčí o jejich spolehlivosti, bude to právě onen sekundární trh, který u nás pomůže zrychlit nástup elektromobility.“
Celkově nejvíce registrací ojetých osobních BEV evidovalo BMW (424), Fiat (418), Tesla (376), Nissan (256) a Volkswagen (237). Z pohledu krajů jsou pak tyto registrace dominantně zastoupeny v Praze (905), Středočeském (393) a Jihomoravském kraji (246).
Cena jako u spalovacích motorů
Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s inzertním serverem Sauto.cz zmapovalo nabídku ojetých elektroaut s ohledem na jejich takzvané proběhy. Na portálu bylo k poslednímu březnovému dni nabízeno celkem 315 vozidel do zásuvky. Nejčastěji inzerované automobily byly BMW i3, Nissan Leaf a Volkswagen Golf.
Ukázalo se například, že téměř pětina osobních bateriových vozidel najede průměrně 7 501 až 10 tisíc kilometrů za rok. Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu měří jedna průměrná cesta elektromobilem 23,75 kilometrů, přičemž 55 procent jízd nebylo delších než deset kilometrů.
Agentura ČTK na svém serveru České noviny uvedla, že podle průzkumu poradenské společnosti KPMG mezi více než tisícovkou manažerů autoprůmyslu v jednatřiceti zemích včetně Česka budou elektromobily postupně přebírat čím dál větší podíl na trhu. V roce 2030 by podle nich elektrická auta měla tvořit přibližně polovinu nově prodaných vozů v USA, západní Evropě, Japonsku i Číně. V Brazílii a Indii by to pak mohlo být 40 procent.
K rozšíření elektromobilů napomůže podle manažerů jejich zlevňování. Téměř tři čtvrtiny dotázaných uvedlo, že do roku 2030 se náklady na elektromobily sníží na úroveň vozů se spalovacím motorem. Zároveň ale upozornili, že masové prosazení elektromobilů bude záviset také na výrazném zrychlení jejich nabíjení. To u většiny současných nabíjecích stanic trvá přes tři hodiny, v budoucnu by ale podle 77 procent oslovených manažerů mělo dobíjení trvat nanejvýš třicet minut.
Autor: Pavel Baroch
Foto: BMW