Na české silnice vyrazí elektrický náklaďák. Dojede až 230 kilometrů na jedno nabití
Náklaďák od Volvo ve žlutých barvách DHL bude mít za úkol pokrýt cesty mezi středočeskými sklady společnosti. Elektrický pohon má zajistit snížení emisí až o 5 tun oxidu uhličitého za rok.
Martin Prax
10. 9. 2021
Vůbec poprvé nasadila společnost DHL elektrické náklaďáky na svých trasách ve Velké Británii koncem minulého roku. Baterie se nabíjejí přes noc na základně DHL v Purfleetu a přes den vozy rozváží balíky. Během testů úspěšně obstály.
Elektřinou poháněná řada trucků Volvo může mít rozvor 4 400 nebo 5 300 milimetrů. Náklaďáky jsou vybaveny plně elektrickým motorem o síle až 200 kilowattů (268 koní) a s točivým momentem 425 Nm v kombinaci s dvoustupňovou převodovkou.
Verze, která bude jezdit ve Středočeském kraji, má 4 lithium-iontové trakční akumulátory o celkové kapacitě 265 kWh (BOL). Do výbavy patří také adaptivní tempomat s ovládáním na volantu, klimatizace, vzduchové odpružení přední i zadní nápravy či LED osvětlení. Nechybí ani pokročilé technologie, jakými jsou systém varování před kolizí a hlídání jízdního pruhu. Podle dat, která prezentuje Volvo Truck, si lze pořídit vůz řady FL Electric buď se 4 nebo 6 bateriemi. Každá má kapacitu 50 kWh a odhadovanou životnost 8 až 10 let (využitelné budou i následně, například jako stacionární baterie, pozn. redakce). Verzi se 4 bateriemi lze nabít za méně než 1 hodinu pomocí rychlého nabíjení nebo za 6,5 hodiny s běžným nabíjením.
„Podnikání v oblasti nákladní dopravy se dramaticky mění a udržitelnost je pro mnoho našich zákazníků stále důležitější obchodní výhodou. Jsem rád, že dodáním tohoto prvního elektrického nákladního vozidla Volvo FL v České republice otevíráme úplně novou kapitolu,“ uvedl k nástupu elektrické mobility v přepravě nákladů u společnosti DHL Vladimír Sklář, obchodní ředitel společnosti Volvo Trucks Česká republika. „Je bez pochyby, že elektromobilita má velkou budoucnost i v našem oboru a podobná vozidla budeme v blízké budoucnosti na našich cestách potkávat stále častěji,“ dodává Vladimír Sklář.
Nové Volvo FL 42 R Electric může uvézt náklad o hmotnosti 16,7 tuny. V Česku bude jezdit po trasách mezi 5 sklady DHL ve Středočeském kraji. Vzhledem ke krátkým vzdálenostem mezi jednotlivými provozy ujede elektrické Volvo každý den zhruba 45 km. V celoročním provozu přechod na bezemisní elektromobilitu ušetří 5 tun emisí CO2.
„Naší strategií je nabízet zákazníkům udržitelná řešení a diskutovat s nimi o důležitosti využívání alternativních pohonů vozidel s cílem naplňovat strategii snižování emisí CO2,“ říká Peter Badáň, ředitel transportu DHL Supply Chain v České republice a na Slovensku, a dodává: „DHL testuje nejrůznější technologické novinky a snaží se neustále vyhledávat možnosti, jak emise CO2 snižovat. Doprava nám dává v tomto směru obrovský prostor.“
Přechod na elektromobilitu vyžaduje velmi důkladnou přípravu a investice, které přesahují rámec pouhého nákupu elektricky poháněného vozidla. „Naše auta musí být neustále v pohotovosti a připravena na transport. Proto bylo potřeba v našem distribučním centru v Jirnech nejprve vybudovat nabíjecí stanici, abychom mohli nabíjet kdykoli a s dostatečným výkonem,“ vysvětluje Peter Badáň. Rychlé nabíjení bude zajišťovat nová nabíjecí stanice Alpitronic Hypercharger s nabíjecím výkonem 75 kW.
Ve vozovém parku předního poskytovatele služeb v oblasti smluvní logistiky nalézají proto stále širší uplatnění vozidla s alternativními pohony, především na CNG a LNG. Ke snižování emisí a vyšší hospodárnosti aut přispívají rovněž solární panely. Po zahájení provozu elektricky poháněného automobilu ve službách významného zákazníka počítá DHL Supply Chain s dalším rozšiřováním flotily nákladních vozidel s bezemisním pohonem.
Autor: Martin Prax
FOTO: DHL Supply Chain