Elektromobil chce každý třetí Čech a Češka. Měl by ujet 350 kilometrů
Elektromobilita ve světě pozvolně roste. V Česku se hlavně na sociálních sítích zdá, že čistá mobilita poháněná elektřinou nemá úplně snadnou pozici. Průzkum Generali České pojišťovny mezi řidiči a řidičkami však ukazuje, že si i Česko může najít cestu k e-mobilitě.
Martin Prax
5. 9. 2021
Hlavním výsledkem průzkumu je zjištění, že 33 % Čechů a Češek si plánuje elektromobil pořídit. Drtivá většina z nich uvažuje o koupi (79 %), každý pátý by si pak e-mobil pronajal.
Průzkum také ukázal bariéry, které brání hladšímu nástupu čisté mobility. Od pořízení elektromobilu odrazuje Čechy hlavně jeho vysoká pořizovací cena (54 %), délka dobíjení baterie (38 %) nebo obavy z nadměrného úbytku její kapacity během používání (31 %). Poslední dva faktory jsou přitom snadno odstranitelné – délka dobíjení u nových modelů na rychlodobíjecích stanicích může být okolo 25 minut. Léta provozu elektromobilů pak ukazují, že se lze spolehnout na dlouhou životnost baterií. Poslední limit spojený s pořizovacími náklady pak řeší vývoj a nástup nových modelových řad. Experti na čistou mobilitu předpokládají, že pořízení elektromobilu bude do čtyř let výhodnější než nákup auta s benzínovým či naftovým motorem.
Ideální český elektromobil
Průzkum mimo jiné přinesl informaci o tom, jak by si Češi svůj ideální elektromobil představovali. Data přesvědčivě ukázala, že by vůz na baterie měl stát do 300 tisíc korun (38 %), na jedno nabití by měl v průměru ujet přibližně 350 kilometrů. Čechům pak stačí, aby elektromobil vyvinul maximální rychlost 163 km/h. Životnost baterie pohánějící vůz by měla být podle domácích motoristů alespoň 8 až 10 let (40 %). Co se týče kategorie a barvy vozu, Češi by si nejčastěji přáli „kombíka nižší střední třídy“ (28 %) a z barev preferují modrou (21 %).
Zajímavý pohled pak průzkum odhalil okolo nákladů na provoz a servis elektromobilů. Podle dat prezentovaných pojišťovnou je většina dotazovaných smířená s vyššími náklady. S celkově vyššími provozními náklady oproti autům se spalovacími motory počítají tři čtvrtiny dotázaných (75 %), stejně tak s dražším servisem (80 %). S nákladnějšími opravami po nehodách je smířeno dokonce 85 % dotazovaných. Opak je přitom pravdou: náklady za provoz elektromobilu obecně vycházejí na cca 50–70 haléřů/km, oproti cca 2 Kč/km u klasických aut. Elektromobil má také nižší nároky na servis: ke svému chodu potřebuje méně provozních kapalin, točivých součástí či má menší opotřebení brzdových destiček.
Na běžný provoz vozidel s elektrickým pohonem ale pojišťovna pamatuje. „Už nyní jsme přizpůsobili i naše asistenční služby, které jsou plnohodnotné i pro majitele elektromobilů, a počítají třeba s tak banální situací, jakou je neschopnost jízdy kvůli vybitým akumulátorům,“ doplňuje Tomáš Kabele, senior manažer autopojištění z Generali České pojišťovny.
Výhody a mýty okolo čisté mobility
Další části průzkumu Generali České pojišťovny se zaměřily na hodnocení výhod čisté mobility. Za skutečně největší výhody elektromobilů považují Češi obecně ekologický provoz (61 %), nulové emise při jízdě (49 %), nezávislost na ropných produktech (47 %) či možnost dobíjení z domácí zásuvky (39 %). Největší smysl v tomto ohledu našincům dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 %) a snížení hluku (20 %). Pro ženy jsou elektroauta šetrná k životnímu prostředí více (82 %) než pro muže (60 %).
Pokud respondenti zmínili limity elektromobilů, pak za neekologické Češi považují auta na elektrický pohon ze tří důvodů: kvůli likvidaci použitých baterií (72 %), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu baterií (66 %) a 60 % respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesunuje jinam – například do výroby elektřiny v tepelných elektrárnách).
Všechny tři limity mají své vysvětlení. Elektromobily jsou již dnes ekologičtější než klasické automobily. Potvrzuje to řada studií – srovnání nabízí například experti z evropské platformy pro čistou mobilitu Transport & Environment (T&E): I v nejhorším případě elektrický automobil s baterií vyrobenou v Číně a nabíjený v Polsku stále produkuje o 22 % méně CO2 než nafta a o 28 % méně než benzín. V nejlepším případě může elektrický vůz s baterií vyrobenou ve Švédsku a poháněnou ve Švédsku emitovat o 80 % méně CO2 než nafta a o 81 % méně než benzín. Srovnat však můžeme i Česko: dnes je elektrikou poháněný vůz o 44 % čistší než diesel, v roce 2030 to bude o 71 %.
Odpověď lze také nalézt na obavu z vyřazených baterií: použité baterie z elektromobilů se mohou stát úložištěm energie například pro přebytečnou výrobu z obnovitelných zdrojů a pomoci tak stabilizovat síť. Na podobném konceptu pracuje Škoda Auto či Nissan. S rostoucím množstvím baterií se také začínají připravovat kapacity pro budoucí recyklaci. Pilotní projekty můžeme najít v Norsku ale i sousedním Polsku. Množství vzácných kovů se v bateriích postupně snižuje. Přispívá k tomu i česká věda. Například Tomáš Kazda z VUT pracuje na bateriích se sírou.
Změna chování
Nejvíce by Češi byli ochotni akceptovat fakt, že by svůj elektromobil dobíjeli z domácí sítě (75 %), dokázali by se smířit i s pomalejší jízdou kvůli úspoře energie (68 %) či mnohem více než dosud plánovat dojezdové cíle vzhledem ke vzdálenosti (56 %).
Rozdíly jsou ovšem vidět u preferencí mužů a žen – 45 % mužů považuje za výhodu dobít energii z domácí zásuvky (pouze 33 % žen), pro 36 % mužů jsou výhodou daňové a finanční výhody plynoucí z provozu elektromobilu (22 % žen) a 25 % mužů oceňuje vysokou akceleraci při rozjezdu (pouze 8 % žen).
Na opačném spektru se pak ukazuje jejich nevůle déle čekat u dobíjecí stanice na její uvolnění (neakceptovatelné pro 62 %) či kombinovat jízdu elektromobilem s prostředky hromadné dopravy (52 %).
Klíčem jsou informace
Výsledky průzkumu Generali České pojišťovny jsme v některých bodech doplnili o reakce na často tradované mýty spojené s elektromobilitou, jejichž rozšířenost potvrdilo i toto šetření. Potvrzuje to, že pro nástup čisté mobility poháněné elektřinou z baterií bude klíčový nejen technologický pokrok, ale také přístup k relevantním informacím.
Autor: Martin Prax
FOTO: Ondřej Myškovský (ilustrační foto, Škoda Enyaq)