Reálné testy elektromobilů: jak jsou na tom s dojezdem?

Nejlepší elektrická auta zvládnou na silnici přes 500 kilometrů a u zásuvky jim na nabití 70 procent baterie stačí méně než půl hodiny. Výsledky nabízí zkušenosti norského autoklubu, který už roky testuje dojezdy elektromobilů.

Roman Šitner

11. 8. 2021

Vše probíhá v norských podmínkách a to znamená nižší rychlosti na okreskách i na dálnicích. Výsledky jsou tak příznivější, než by dopadly v Česku, přesto ukazují, jak se dá s dnešními elektromobily reálně jezdit.

Podmínky jsou už roky stejné. Auta se v garáži nabijí na 100 procent. Interiér se ale nevyhřívá ani nechladí. U všech se nastaví ekologický mód, pokud je k dispozici, a řidiči aktivně rekuperují. Vše probíhá v běžném provozu a jede se po městě, okreskách i dálnicích. Ovšem v Norsku se nepřekračuje rychlost 110 kilometrů v hodině. Po trase jsou dva důležité přejezdy hor, jeden přes 620 metrů nad mořem, druhý téměř tisíc. To znevýhodní vozy, které mají se stoupáním problém. Řidiči mají jet normálně, cíleně mají ale jet defenzivně, tedy například bez zbytečného předjíždění.

Nejlepší ujedou přes 600

Tradičním králem je Tesla 3 s dlouhým dojezdem, která v letních podmínkách podle testu zvládne 655 kilometrů, v zimě pak výrazně nižších ale stále dostatečných 515. Poměrně blízko se ale dotáhl Ford Mustang Mach-e, který ve verzi s větší baterií zvládl 618 kilometrů v létě a 503 v zimě. Zde je zajímavostí, že kdo si k Fordu připlatí za pohon všech kol, přijde o více než desetinu dojezdu. Mezi ty nejlepší se dostali i dva letošní nováčci. Volkswagen ID.3 s největší baterií zvládl 564 kilometrů a Škoda Enyaq, která má totožný akumulátor, pak 522 kilometrů. To je o 2 kilometry více, než Škoda uvádí jako dojezd podle metodiky WLTP. U těchto aut zatím chybí test zimního dojezdu. V něm by se mělo ukázat, zda umí být podobně úsporná i za nižších teplot.

Pokud by se do žebříčku zařadily i vozy, které již nejsou v nabídce, Tesla Model S dosáhla v létě na 645 kilometrů a na 470 v zimě, loňská verze Tesly 3 pak zvládla 612, respektive 404 kilometrů. Letošní varianta s řadou vylepšení tak nabízí citelné prodloužení dojezdu.

Norové také ukazují, že s některými vozy lze ujet výrazně více kilometrů, než uvádí výrobce. Například BMW iX3 má podle evropské normy ujet 450 kilometrů, v letním testu se ale zastavilo až po 556 kilometrech. V zimě zvládlo 432 kilometrů.

Půl hodiny stačí

U jednotlivých aut se měří i rychlost nabíjení. Nový rekord přinesl Hyundai Ioniq 5, který se z 6 na 80 procent baterie nabil za 19 minut. Tesla 3 zvládla z 9 na 80 procent za 24 minut. Tyto testy ale zatím nejsou plně srovnatelné a Norové zatím nabízí přepočet na kilometry pouze u testu z letošní zimy. Ukazuje se, že novinky se dobijí velmi svižně a půl hodiny na nabíječce stačí na stovky dalších kilometrů (s dostatečně výkonným stojanem).

Dlouhé cestování je tak snadnější než dříve, kdy se za půl hodiny doplnila i méně než polovina energie. Zájemci o elektromobily tak mají dnes možnost si zvolit takový, který se rychleji nabíjí, pokud je to pro ně priorita. Ale ani u těch horších nejde o špatná čísla. Například v Česku vyráběná Hyundai Kona se z 9 na 80 procent baterie nabije za 49 minut. To by ale mělo přinést letní dojezd 380 kilometrů, tedy dost na další hodiny cesty.

Experti se zaměřili i na dojezd s vybitou baterií. Ukázalo se, že vozy umí ujet i desítky kilometrů poté, co mají podle ukazatele nula procent energie. Například Hyundai Ioniq 5 dokázal s nulou na ukazateli ujet ještě 53 kilometrů, vůz si ale samozřejmě citelně omezil výkon. Testované škodovky dopadly poměrně dobře. U Citigo i Enyaqa se dostali pod výrobcem udávanou spotřebu.



Autor: Roman Šitner

FOTO: Unsplash