Elektromobil porazí cenou benzínové auto do dvou let

Baterie elektroaut během poslední dekády zlevnily desetinásobně. Studie pak očekávají další – byť ne tak rychlý – pokles.

Roman Šitner

30. 5. 2021

Podle výzkumné společnosti BloombergNEF se už na trhu od konce loňského roku objevují baterie s cenou pod 100 dolarů za kilowatthodinu kapacity. První taková potvrzená zakázka byla v případě elektrobusů v Číně. Loňský průměr je podle této společnosti 137 dolarů za kWh. V roce 2010 byly ceny přes 1200 dolarů. Na konci minulého století šlo i o 4000 dolarů.

Očekává se, že se průměr dostane ke stovce dolarů do roku 2023, do konce dekády má jít k 58 dolarům. Optimističtější prognózy společnosti Sila Nanotechnologies počítají s cenou 50 dolarů do roku 2030 a 30 dolarů do roku 2040. Ty ale sází na další zlepšení technologií.

Takový pokles cen už se projevuje u elektromobilů. Ty na jedné straně zlevňují, na druhé dostávají stále větší baterie. Příkladem může být Nissan Leaf, který v roce 2010 dostal 24kWh baterii a tedy dojezd kolem 150 kilometrů, v roce 2016 kapacita narostla na 30 kWh a v současnosti má auto 40 a 62kWh varianty. Podobný vývoj jde najít i u dalších elektrických vozů. Výjimkou nejsou ani ještě větší baterie. Výsledkem jsou proti minulosti výrazně delší dojezdy.

Benzínové auto bude dražší

Už sto dolarů za kilowatthodinu kapacity se považuje za bod zvratu, kdy se elektromobily nákladově srovnají s auty se spalovacím motorem. Například společnost ARK Investment Management ve svých materiálech používá srovnání ceny benzínové Toyoty Camry a elektromobilu s dojezdem 350 mil (560 km). Ještě v roce 2019 byl dvakrát levnější benzínový vůz, letos už je levnější jen zhruba o třetinu a v roce 2023 se již srovnají. V roce 2025 má být elektromobil dokonce o čtvrtinu levnější. Důvodem je mírný růst cen spalovacích aut a hlavně prudký pokles u elektromobilů. Analýza ale podotýká, že když se počítají náklady na vlastnictví, tedy i palivo, údržba, pojištění i následný prodej vozu jako ojetiny, byly už v roce 2019 elektromobily s benzínovými vozy srovnatelné.

K trochu jiným závěrům dochází poslední srovnání od BloombergNEF. Podle něj je nyní průměrná čistá prodejní cena středně velkého elektromobilu 33 300 eur, u spalovacího auta jde o 18 600. Ceny obou vozů se v roce 2026 potkají na 19 tisících eurech. Odhadují, že v roce 2030 bude elektrické auto stát 16 300 eur a to se spalovacím motorem 19 900.

Rozhoduje objem výroby

Baterie zlevňují díky vyšší poptávce. Čím více se jich vyrábí, tím lépe se daří snižovat náklady na vyrobenou jednotku. Vychází se z jednoduchého principu, že když se něco dělá podruhé, dělá se to rychleji. Jde o takzvaný Wrightův zákon. Inženýr Theodore Wright si ve třicátých letech dvacátého století všiml, že když se v továrně zdvojnásobí výroba letadel, potřeba lidské práce na jedno klesne o pětinu. U baterií zatím vychází vztah, že dvojnásobná výroba sníží cenu jednotky o 28 procent. Proto se největší výrobci elektromobilů, jako jsou například Tesla nebo Volkswagen, snaží zajistit co největší objem výroby ve snaze maximálně snížit jednotkovou cenu.

Podstatnou roli ale hrají technologie. Stávající baterie se údajně nemohou dostat výrazně pod sto dolarů, proto bude další pokles tažený hlavně novými postupy a menším využíváním drahých kovů.

Vliv na konečnou cenu mají i konkrétní požadavky na vlastnosti baterie. Levnější jsou zpravidla takové, které umožňují jen pomalé nabíjení i pomalé vybíjení a které mohou mít problém s chladem a horkem. Jde například o Dacii Spring, která necílí na rychlé dobíjení a snadnost dlouhých a svižných cest po dálnici. Naopak výrazně dražší jsou ty s řízením teploty, vyhříváním i chlazením a systémy, které umožní jak nabíjení vysokými proudy, tak vybíjení při velmi rychlé a déle trvající jízdě, tedy takové pro vozy jako Tesla S nebo Porsche Taycan. Roli hraje i snaha o co nejdelší životnost a spolehlivost baterie, nejběžnějším řešením je, že je ve vozech reálně větší (a tedy dražší) baterie, ale řidič ji celou používat nemůže.

Autor: Roman Šitner

FOTO: Pixabay (ilustrační foto)