Pouze a jen daruj: komunita tří milionů lidí se snaží nekupovat a více sdílet
Dokážete si představit, že byste získali věc, kterou právě potřebujete zdarma od někoho, kdo bydlí na vaší ulici? Pokud vám to připadá nereálné, tak vás zřejmě překvapí, že si takto mezi sebou vyměňují věci již tři miliony lidí ve 44 zemích po celém světě.
Kristýna Vobecká
18. 4. 2021
Původem americký projekt Buy Nothing byl založen v roce 2013 na ostrově Bainbridge ve státě Washington dvěma kamarádkami Rebeccou Rockefeller a Liesl Clark. Jejich záměrem bylo prostřednictvím uvedení myšlenky dárkové ekonomiky do praxe stmelit komunitu a zatočit s konzumním přístupem k životu. "Ptaly jsme se samy sebe, jestli můžeme více šetřit zdroje tím, že zapojíme komunitu a budeme měně nakupovat. Tak jsme založily naši první skupinu Buy Nothing a odpověď jsme dostaly během několika hodin. Lidé se dožadovali připojení ke skupině, aby mohli sdílet věci mezi sebou a méně chodit do obchodu. Jejich nadšení bylo nakažlivé a během pár dní vznikla naše dárková ekonomika Buy Nothing,“ vysvětlily zakladatelky projektu jeho začátky pro server Treehugger.
Dovoleno je vše, kromě nelegálních aktivit, urážek a obchodování
Projekt se očividně ujal, protože se z jednoho amerického ostrova rozšířil do celého světa. V únoru tohoto roku bylo po celém světě aktivních 5500 skupin, které vede více než 11 300 dobrovolníků a pravidla projektu byla přeložena do 16 jazyků. „Zveřejni cokoliv, co chceš věnovat, půjčit nebo sdílet v rámci svého sousedství. Požádej o cokoli, co potřebuješ získat zadarmo nebo si to půjčit. Buď slušný, nenabízej nic nelegálního, neprodávej, nenakupuj, nebo nevyměňuj. Pouze a jen daruj,“ to jsou oficiální a jednoduchá pravidla projektu Buy Nothing uvedená na oficiálním webu.
V projektu neexistuje žádná hierarchie, všichni účastníci mají stejné postavení a na velikosti dárků v podobě věcí nebo služeb nezáleží. Musí se však jednat o legální aktivity. Povolené je také půjčování, ale věci musí být darovány svobodně bez dalších očekávání. Nejedná se tak o výměnné obchody, ale opravdu pouze o dárek bez očekávání čehokoliv zpět. Způsob zveřejňování nabídek nebo žádostí není nijak omezován. Moderátoři komunity pouze vyzývají účastníky, aby sdíleli své příběhy a informace o sobě, což pomáhá k budování komunity. „Aby mohli lidé dávat, musí existovat také lidé, kteří chtějí přijímat. Obě části rovnice jsou stejně důležité a nemohou existovat bez sebe,“ uvedly autorky projektu pro server Treehugger. Podle nich není žádání o nějakou věc vnímáno jako doprošování a dávání není charitou. Celou myšlenkou projektu je přístup, k již existujícím zdrojům a jejich distribuce v rámci komunitu ke společnému prospěchu.
Darování bude od května možné prostřednictvím mobilní aplikace
Stejně jako se liší lidé a jejich potřeby, tak se liší také dárky, které si vzájemně věnují. „Setkali jsme se s darováním držáku na toaletní papír nebo parukou darovanou ženě po chemoterapii. Jiný soused zase daroval mrtvé krysy majiteli loveckého psa. Rozvedená žena darovala starý snubní prsten mladé ženě s těžkým autismem, které se chtěla cítit milována. A svou přítomnost daroval někdo starší osobě žijící o samotě. Viděli jsme tolik dárků, které byly naprosto jedinečné a inspirativní,“ zavzpomínaly zakladatelky Buy Nothing pro Threehugger.
Původním kanálem pro sdílení dárků byl vzhledem k bezplatnosti nástroje Facebook a jeho nástroje pro vytváření skupin. To se však nyní změní. Od května by měla být spuštěna aplikace Buy Nothing pro skupiny aktivní v USA, Kanadě a Austrálii a časem také pro komunity ve zbytku světa. Záměrem je oslovit lidi, kteří nepoužívají tuto sociální síť a vytvořit jednotnou platformu pro aktivity hnutí.
"Aplikace nám poskytne svobodu ke zlepšení uživatelské zkušenosti s novými a skvělými funkcemi, ale také nám dá prostor pro hledání lepších řešení témat, kterými se zabýváme. To je udržitelnost, cirkulární ekonomika, nakládání s odpadem, příjmová nerovnost, dostupnost zdrojů a budování komunity,“ vysvětlili zakladatelky projektu Buy Nothing a aktuálně vznikající aplikace, kterou mohou zájemci nyní testovat v její beta verzi.
Autorka: Kristýna Vobecká
FOTO: Unspash