Vytýkací dopis pro ministra průmysl. Předseda vlády na něj zapomněl, tak situaci řeší opozice
Předsedové a předsedkyně opozičních stran už nevydrželi sledovat chaos, který ministr průmysl Karel Havlíček vytváří okolo tendru na nový rektor v Dukovanech. Spolu vyzvali Andreje Babiše k jeho odvolání. S nadsázkou tak lze využít zkratku, že ve své výzvě využili podobnou formu, jakou Andrej Babiš kritizuje své vlastní ministry.
Martin Prax
4. 4. 2021
Mohlo by se to zdát jako apríl. Dopis totiž představitelé opozice publikovali 1. dubna. Jenže důvody jsou natolik vážné, že by jim měl rychle věnovat pozornost předseda vlády Andrej Babiš.
Předsedové demokratických opozičních stran Ivan Bartoš (Piráti), Petr Fiala (ODS), Marian Jurečka (KDU-ČSL), Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) a Vít Rakušan (Starostové) se shodli na tom, že postup Karla Havlíčka vychází z nerespektování bezpečnostních doporučení k tendru na výstavbu jaderných bloků elektrárny Dukovany. Společně se také domnívají, že firmy z Číny a Ruska pro Česko představují hrozbu. Vláda byla sice ochotná vyřadit čínského uchazeče, ale nad ruským zavírala oči. Opozice vládě navrhla, aby uchazeče z Ruské federace a Čínské lidové republiky k tendru vůbec nepřizvala a ani je předem žádným způsobem neoslovovala a plně respektovala stanovisko pracovní skupiny pro bezpečnost.
Pozastavují se také nad fungováním vicepremiéra pro ekonomiku a ministra průmyslu Karla Havlíčka. Opozice v jeho postupu vidí krok mimo existující politickou dohodu. To pak podle nich může vést k hazardu s budoucností celého jaderného odvětví v České republice. Ostře také kritizují chaotický způsob odvoláním vládního zmocněnce pro výstavbu nových jaderných zdrojů Jaroslava Míla. To doslova opozice označila za hrozbu pro proces přípravy výstavby nového jaderného zdroje. Právě na základě těchto skutečností vyzvali předsedu vlády Andreje Babiše, aby podal návrh na odvolání vicepremiéra Karla Havlíčka z vlády.
Chyb je více
Karel Havlíček však nechyboval jen ve věci přípravy tendru na nové Dukovany. Experti z Transparency International si všimli již dříve série pochybení, za kterými může stát fakt, že Havlíček řídí dvě ministerstva, a to nelze kapacitně zvládnout. V polovině března publikovala TI analýzu s výmluvným názvem "Dvojministrovi Havlíčkovi se kupí problémy. Řízení dvou rezortů nezvládá, jeden by měl opustit".
„Ministr Havlíček si sice dává záležet na tom, aby byla jeho neustálá aktivita vidět v médiích, řízení dvou ministerstev však vyžaduje věnování pozornosti skutečné aktivitě uvnitř rezortu. Projevující se přešlapy znamenají nejen ztráty veřejných financí, svědčí také o tom, že by bylo třeba soustředit se na vedení rezortu mnohem více,“ okomentoval chyby Havlíčka ředitel TI Petr Leyer.
Mezi oblasti, které Havlíček nezvládá, patří podle TI také tendr na nový reaktor. Také na základě zjištění expertů z TI jsme se problému věnovali v tomto článku. K dalším problémům na ministerstvu průmyslu TI řadí chaotické stěhování podřízených organizací. Jde o to, že v roce 2019 přišlo MPO s nápadem, že by CzechInvest, CzechTrade a CzechTourism mohly sídlit v jedné budově. A to i přesto, že dosud sídlí ve státem vlastněných domech, měly se agentury přestěhovat do komerčního nájmu.
Celý plán tak trochu připomíná akci kulový blesk, ovšem bez jakýchkoli výhod pro stát nebo agentury. „Z postupu MPO je patrné, že jediným cílem ministra Havlíčka je vyfotit se před volbami u budovy CzechHouse, kde budou sídlit agentury, které mají vlastně společné pouze jméno. Stěhovací akce se realizují bez podkladů a bez ohledu na náklady, smysluplnost nebo personální stabilitu dotčených institucí. Výsledkem je zbytečný chaos,” objasňuje zmatky Jan Dupák, právník TI.
Mezi závažné věci řadí TI také kauzu týkající dotací pro koncern Agrofert. S odkazem na rozhodnutí Městského soudu v Praze, mělo podle TI Havlíčkem řízení ministerstvo průmyslu v říjnu 2020 rozhodnout o nároku na evropskou dotaci pro firmu Primagra z koncernu Agrofert. Primagra žádala o dotaci již v roce 2018, ministerstvo rozhodnutí o dotaci odkládalo. TI však uvádí, že soud nařídil ministerstvu, aby o žádosti rozhodlo ve lhůtě do 7. prosince 2020. Městský soud označil evropský audit za dokončený a MPO mělo zohlednit jeho závěry v neprospěch premiéra. MPO od soudního verdiktu vydání vlastního rozhodnutí stále oddaluje. "Vyšumění kauzy by tak mohlo vyhovovat oběma stranám sporu,“ vysvětluje možné důvody, proč ministerstvo věc odkládá Milan Eibl, vedoucí analytik TI.
Problémy na dopravě
Problémy nachází TI také v oblasti řízení resortu dopravy. Zde jde o neschopnost budovat potřebnou silniční infrastrukturu. „V České republice se na rozdíl od sousedních zemí nedaří stavět silnice a dálnice, například oprava D1 se protáhla o několik let. Odpovědné osoby včetně ministrů dopravy hledají důvody zdržení v povolovacích procesech, změnách počasí, u ekologických aktivistů nebo majitelů pozemků. Při pohledu na katastrofický stav investorské organizace ŘSD je ale zřejmé, že zrychlit výstavbu silnic a dálnic bude možné až po zásadní reformě ŘSD,“ upozorňuje Jan Dupák.
Dále TI kritizuje také fakt, že Ministerstvo dopravy není například dostatečně aktivní při kontrolování trhu v oblasti technických kontrol a měření emisí. Problém vidí experti TI v tom, že technické kontroly a měření emisí, které každé dva roky stojí provozovatele aut okolo 2000 Kč, vůbec nevedou k deklarovanému výsledku – lepšímu technickému stavu vozidel a vyšší bezpečnosti na silnicích. To pak logicky promítá také v přetrvávajícím silném znečištění ve městech v důsledku dopravy. Paradoně v této problematice nevyužívá ministr výhod společného řízení resortů a nehledá cesty k odstranění problému - ať už tlak na funkční systém kontrol nebo podporu bezemisních forem dopravy.
„Situace v oblasti technických kontrol a měření emisí je ukázkovým příkladem toho, jak si trh bez efektivního dohledu regulátora podrobí velcí hráči s dobrými konexemi. Ministerstvo dopravy by se mělo aktivně snažit hledat řešení a přestat před problémem zavírat oči,” apeluje právník TI Jan Dupák.
Promarněný čas
Ministr Havlíček přišel do vlády s cílem prosadit svou inovační strategii Country for the Future. Ovšem zůstalo z ní pouze logo a pár fotografií ze slavnostního představení. Není vůbec jasné, jak se podpora inovací promítá právě do resortů, za které nese Karel Havlíček zodpovědnost. Vzít můžeme dva příklady: ministerstvo průmyslu dlouhé měsíce odmítalo více podpořit změnu zákona a zavést legislativní ošetření bateriových systémů pro regulaci sítě. Tento prvek přitom bude do budoucna hrát jednu z důležitých rolí v otázce energetické bezpečnosti. Na dopravě je pak dlouhodobé ignorování podpory bezemisní dopravy. Česká a moravská města se dusí. Vláda však nástup čisté mobility podporuje jen skokově - pokud jsou k dispozici evropské prostředky.
Zástupci opozice využili ke kritice jen kauzu Dukovany. Jak ukazují závěry analýzy TI, problémů je podstatně více. Oběma ministerstvům by prospěla čerstvá krev v jejich řízení.
Ilustrační foto - budova ministerstva průmyslu
FOTO: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA