Sdílení kol ve městech: světové trendy a investice přicházejí do ČR
Světové trendy v půjčování kol se řítí na český trh. Nové technologie a nápady chtějí změnit způsob, jakým jezdíte do práce či na nákup!
Ondřej Šumavský
21. 9. 2017
Sdílení kol neboli bikesharing zažívá ve světě veliký boom a ani Česká republika nezůstává pozadu. Praha a především Brno jsou místy, kde vidí nové startupy příležitost uspět. Pokrok a dravost mladých firem se ale často pere s byrokratickou zátěží a nevolí inovovat způsoby, jakými se lidé pohybují ve městech.
Růžová Rekola jsou již stálicí v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Teplicích a od půlky srpna i v Kladně. S novým investorem se jim daří rychle rozrůstat a evidují na 15 tisíc uživatelů. Další firmou působící v Brně je Velonet, který využívá již hotovou platformu Social Bicycles, která funguje v mnoha městech v USA nebo v polském Krakowě.
Obrázek 1: OFO čínský bikesharing (ofo.so)
Nové trendy přicházejí hlavně z Číny
Lídr ve sdílení kol je Čína, kde působí na 30 firem, které již přilákaly na 1 miliardu dolarů v investicích. Internetový gigant Alibaba například nedávno vložil 700 milionů dolarů do firmy Ofo (koncem září spustilo testovací provoz v Praze 7) a největší čínský bikesharing Mobike zaznamenal obrovský růst a rychle se šíří do všech velkých čínských měst. Díky zámku zabudovanému přímo do zadního kola a integrovanému GPS čipu mohou uživatelé kola zaparkovat prakticky kdekoliv. Vše se navíc ovládá přes mobil a chytrý interface kola samotného, takže ke kolům má přístup každý člověk s chytrým telefonem. Lákadlem je i cena, kdy u firmy Mobike zaplatíte zhruba 1,5 Kč za 30 minut za základní kolo a 3 Kč/ 30 min za robustnější stroj s kotoučovými brzdami.
Tento koncept přejímá i nový český startup Futupilot, do kterého zainvestovaly firmy, jako KIWI.com nebo vývojářské studio STRV. Již toto léto má zahájit provoz v Brně a připojit se tak k již dvěma fungujícím projektům.
Obrázek 2: Futupilot
Praha
Dopravní podnik hlavního města Prahy vypsal tendr na sdílení kol v hodnotě 100 miliónů korun již minulý rok. Přihlásilo se do něj hned několik firem, ale po podání stížnosti na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (UOHS) ze strany firmy Rekola celá věc nakonec skončila u soudu. Tendr byl nakonec zrušen kvůli neoprávněnému vyřazení firmy Rekola ze soutěže. Celý tendr se tedy bude muset vypsat znovu. Cílem dopravního podniku je vybavit město 1000 kol, stojany a mobilní aplikací na jejich obsluhu. Tendr by se měl vypsat do konce roku.
Obrázek 3: Homeport elektrokolo 5 generace
Elektrokola – velký potenciál za hodně peněz
Potenciál sdílení elektrokol v kopcovitých městech, jakým je například Praha, je veliký. V ČR s nimi experimentuje česká firma Homeport sídlící v pražském Karlíně. Tento zapálený tým táhne jeden ze zakladatelů firmy Datart Charles Butler. Firma prodává kola hlavně do zahraničí, ale má veliké ambice nabízet je i v tuzemsku, kde je testuje. Zakládají si na kolech, které vydrží jezdit celý rok v našich geografických podmínkách. Jejich nové elektrokolo Homeport G5 má dojezd až 100 km s maximální rychlostí 24 km/h díky novým 18 Ah bateriím od českého výrobce. Při zasazení do stojanu se navíc začne automaticky nabíjet. Systém již funguje naplno například v anglickém Oxfordu, kde platí uživatelé 2 libry za hodinu jízdy nebo 52 liber ročně s prvními 20 minutami půjčení zdarma. Jiří Vrzala z firmy Homeport dodává, že nástup elektrokol do měst nebude trvat dlouho. Momentálně stojí v cestě hlavně cena a fakt, že baterie dokážou fungovat pouze do 0 °C. To se ale dá vyřešit izolací a dalšími technickými úpravami. Problémem tedy bude spíše implementace, a to především vyjednávání s městem.
Zdroj: vlastní, Rekola, OFO, Homeport, Futupilot