Můžeme být zemí úspěšných podnikatelů, ne zaměstnanců, věří v inovačním centru na jihu Moravy
Fungují už osmnáct let a pyšní se především tím, že každý rok více či méně zásadně podpoří až sto majitelů firem a k tomu další stovky podnikavých lidí s nápadem. A to těch, kteří svou činnosti mění svět, tvrdí představitelé Jihomoravského inovačního centra (JIC).
Martin Zika
28. 2. 2021
„Jsme veřejná organizace a misí řízená značka veřejné služby, nicméně fungujeme jako dynamická firma,“ popisuje Michal Veselý, marketingový ředitel JIC. „Máme jasně dané firemní hodnoty, snažíme se podporovat lidi v podnikání, které může změnit svět. A sami v tom chceme jít příkladem.“ Z formálního hlediska je JIC sdružením právnických osob, jehož zřizovateli jsou Jihomoravský kraj, statutární město Brno, Masarykova univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Mendelova univerzita v Brně a Veterinární a farmaceutická univerzita Brno. A jeho úkolem je poskytovat podporu inovativním firmám z jižní Moravy.
Podnikavost do škol
Činnost agentury je postavena na několika pilířích. Prvním je přímá podpora podnikatelů ve všech fázích jejich podnikatelského života. Cest k tomu je hned několik, ta stěžejní přitom spočívá v individuálních konzultacích se zkušenými experty a úspěšnými podnikateli. Jak podotýká Michal Veselý, právě v rámci této služby JIC hledá prostor i pro posílení odpovědných řešení a přístupů uvnitř firem. Aby podpořila místní ekosystém, agentura organizuje různě tématicky zaměřené akce, jejichž smyslem je propojovat, vzdělávat či inspirovat.
JIC se zabývá také podporou rozvoje podnikavosti v nejširším slova smyslu. „Mladí lidé mají skvělé nápady, ale často jim chybí dovednosti k tomu, aby z nápadu udělali fungující byznys. Zároveň do podnikání často vstupují s touhou změnit svět k lepšímu. Proto třeba spolupracujeme s brněnskou Lipkou, školským zařízením pro environmentální vzdělávání,“ vysvětluje marketingový šéf JIC. „Naším cílem je tedy pracovat s učiteli středních i vysokých škol v tom smyslu, aby se podnikavost snažili implementovat do výuky.“ Další aktivitou je také pořádání prázdninové školy podnikání nebo seriál měsíčních akcí #student.
Úkolem JICu je rovněž koordinace Regionální inovační strategie (RIS) Jihomoravského kraje a také péče a rozvoj inovačního ekosystému. Třeba hledáním nástrojů, které pomohou lépe propojit jeho jednotlivé prvky a tím přispějí ke vzniku nových firem nebo univerzitních spin-offů.
Naplňovat vizi globálně úspěšných firem
Na financování agentury se podílí zejména město Brno a Jihomoravský kraj. Společně s příjmy z pronájmů a dalších služeb tak může JIC nabízet své služby za dotované ceny, které jsou tím pádem pro současné i budoucí podnikatele lépe dosažitelné. Michal Veselý k tomu dodává, že z jejich úspěchu pak profituje celý region. „Většinu služeb JIC neposkytujeme s cílem vydělat na nich, ale podpořit jimi rozvoj inovačního ekosystému. Chceme prostě naplnit naši vizi úspěšného, odpovědného regionu, který pozitivně ovlivňuje i zbytek republiky,“ dodává.
Agentura se každopádně má čím chlubit. Na svém „kontě“ má totiž mj. globálně veleúspěšné firmy jako je Kiwi.com, která se třeba v roce 2018 dostala na 2. příčku Deloitte Technology Fast 50. Nebo YSoft, ten dnes patří k předním světovým poskytovatelům správy tiskových služeb. Leccos také vypovídá samotný fakt, že JIC, pro které pracuje přibližně sedmdesát lidí, existuje už osmnáct let, každoročně podpoří v různé míře okolo stovky firem. Jaká jsou jeho vlastní měřítka, podle čeho si vyhodnocuje kvalitu či úspěch svých aktivit? Vysvětluje Michal Veselý: „Máme propracovaný strategický plán na tři roky, k tomu stanovené metriky strategických cílů a také metriky vize. A musí to sedět.“
Například u pořádaných akcí sledují nejen kolik lidí přijde, ale také jestli se pak objeví i na těch dalších, zda čerpají individuální podporu a jak se posouvají ve své podnikatelské činnosti. Cíle má nastavené rovněž u konzultační podpory. Každá firma pak má svého key account managera, který o ně pečuje a pravidelně se s nimi setkává. Zároveň s tím v JICu sledují, jak rychle se klienti posunují k naplnění vize globálně úspěšné firmy.
Smysl je úspěch násobený radostí
To je podle Michala Veselého naléhavé zvlášť v této době. „Právě teď je chvíle, kdy se dají dělat velké věci, a to jak společenské, tak i z hlediska života firem. Zásadní jsou přitom inovace a otevřený ekosystém. Věřím, že pokud to teď firmy uchopí za správný konec, můžeme být zemí úspěšných podnikatelů, ne zaměstnanců,“ je přesvědčený šéf marketingu. I to mimochodem důvod, proč se v roce 2018 agentura zapojila do řešení výzev Cíle udržitelného rozvoje (SDG) Organizace spojených národů. Hlásí se především ke čtyřem z nich: pitné vodě a kanalizaci, dostupné a čisté energii, odpovědné výrobě a spotřebě a také k rovnosti mužů a žen.
A bylo to pro ni také impulsem pro vstup do na jaře vzniklého sdružení Změna k lepšímu, které se v těchto dnech přetváří ve spolek. Jednak jde o to, že do ČR teď potečou velké peníze, zaměřené na podporu konkurenceschopnosti. Zejména v souvislosti se zásadním projektem EU nazvaným Green Deal, zaměřeným na zvýšení udržitelnosti evropské ekonomiky. A podle Michala Veselého bychom byli hloupí, kdybychom do toho vlaku nenasedli.
A zároveň, což s tím úzce souvisí, Evropa a celý svět bude nucen řešit zásadní globální výzvy. „Jde o velké environmentální a sociální otázky, které by neměly být pouze věcí společenské zodpovědnosti firem, tzv. CSR, ale měly by se stát součástí samotné podstaty byznysu,“ myslí si Michal Veselý. Především jde o transformaci ekonomiky v důsledku velkého propadu a rychle rostoucího financování na dluh, což je situace, kterou jsme tu desítky let neměli a budeme jí podle něj čelit dlouho. A úplně největší výzvou je změna klimatu.
„Globální problémy jsou obrovskou příležitostí k podnikání a my i jako člen Změny k lepšímu chceme tyto příležitosti ukazovat,“ říká Michal Veselý. „A současně podnikům intenzívně pomáhat s hledáním smyslu. Aby to lidé brali tak, že podnikání je součástí smysluplnosti jejich bytí, tedy že smysl je úspěch násobený radostí. Co může být smysluplnějšího než řešit globální výzvu“, uzavírá Michal Veselý.
Autor: Martin Zika
FOTO: ve spolupráci s JIC Brno