Tohle je Tesla na moři. Jmenuje se Yara Birkeland a nepotřebuje posádku
První bezpilotní loď, která bude pokřtěna v roce 2018, bude malá co do přepravní kapacity, ale obloukem zasáhne ohromnou globální oblast lodní dopravy.
František Mašek
29. 8. 2017
Jmenuje se Yara Birkeland a vypluje na cestu v jižním Norsku dlouhou pouhých 37 km. Na její palubě se směstná 100 až 150 lodních kontejnerů, což je v měřítkách moderních gigantických přepravních lodí naprosté minimum. Přesto se tahle loď stane novou průkopnicí v odvětví, které zatím novinkám odolává.
Podle Wall Street Journal bude tato jedna loď stát 25 milionů dolarů, což je asi trojnásobek běžné ceny podobné lodi. Tato částka se však má velmi rychle vrátit, protože se ušetří na posádce a palivu. Celkově by za rok měla Yara Birkeland ušetřit neuvěřitelných 90 % obvyklých nákladů!
Jak je to možné? Především proto, že loď nebude potřebovat žádnou posádku. Bude moci plout 24 hodin denně, po celý rok. Zastaví ji jen nepřízeň počasí tak velká, že by hrozilo nebezpečí pro ni nebo její okolí. Výhodu má v tom, že lodní doprava není tak svázána regulacemi, hustotou dopravy… Cesta je prostě všude, kde je dostatečný ponor.
Další výhodou je elektrický provoz. Výrobce zemědělské techniky Yara International, který na vývoji spolupracuje s firmou Kongsberg, totiž loď osadil elektromotorem. Automatizace i nový pohon tak uspoří tuny paliva a následně i oxidu uhličitého vypuštěného do ovzduší.
Firma počítá s tím, že první rok vypluje loď s posádkou, druhý rok bude již jezdit s kontrolou posádky automaticky a následující rok zcela autonomně. Yara International pak plánuje vývoj větších a větších autonomních lodí.
Podle předpokladů by funkce autonomních plavidel mohla pomoci mnohým loďařským společnostem, kde by uspořila velké náklady. Přitom dopady na nezaměstnanost budou mnohem menší než v případě kamionů. Dnešní velké kontejnerové lodi s kapacitou kolem 10 000 kontejnerů obsluhuje v současné době posádka čítající kolem 30 lidí.
Zdroj: Kongsberg.com