V Evropě vzniká první továrna na zelené letecké palivo. Svou stopu v ní mají i Češi
Do letecké dopravy má zamířit vodík, který může pomoci nahradit fosilní paliva. První komerční závod v Evropě začne do šesti let vyrábět 100 milionů litrů obnovitelného leteckého paliva ročně. Jeho využití může ušetřit každý rok až 250 tisíc tun oxidu uhličitého.
Martin Prax
6. 7. 2020
Jedním ze čtyř zakladatelů společného podniku Norsk e-Fuel, který chce letecký benzín nahradit čistým vodíkovým palivem, je také společnost Sunfire. Právě on dodá klíčovou součást - elektrolyzér pro výrobu vodíku. Česká stopa v projektu je viditelná právě prostřednictvím Sunfire, ve kterém vlastní Skupina ČEZ minoritní podíl přes Inven Capital.
Zelené palivo z elektřiny
Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste v industriální zóně na poloostrově Herøya, asi 100 kilometrů jihozápadně od Osla. Na jeho výstavbě se kromě Sunfire, která je světovým lídrem v technologiích převádění elektrické energie na tekutá paliva (power-to-liquid), podílejí ještě švýcarská společnost Climeworks, zaměřená na technologii zachytávání oxidu uhličitého ze vzduchu, dodavatel energetických řešení pro ocelárny Paul Wurth a norská investiční společnost Valinor. Při spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 milionů litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100 milionů litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.
„Řada evropských firem i samotná Evropská komise věnují využití vodíku v energetice a v dopravě velkou pozornost. Zvláště s ohledem na iniciativu Green Deal se vodíkové technologie mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení klimatické neutrality. Aktivity Sunfire v této oblasti i fakt, že si jej jako partnera do nejrůznějších projektů volí známé evropské společnosti, ukazují, že rozhodnutí Inven Capital investovat do této oblasti bylo správným krokem,“ řekl ředitel pro investice Inven Capital Ivo Němejc.
Základem je obyčejná voda
Nors e-Fuel pro výrobu zeleného paliva využije kombinaci inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík, který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech. Vytvořený syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.
Podle odhadů Norsk e-Fuel dokáže výrobna ušetřit až 250 tisíc tun oxidu uhličitého ročně. Má zároveň sloužit jako vzor pro další projekty v zemi, momentálně se vybírají místa, kde by mohly vzniknout. Norsko vyrábí 95 % energie ve vodních elektrárnách. Právě cena elektřiny bude podle Sunfire klíčovým aspektem konkurence schopnosti zelených paliv. „Podle našich odhadů umožní trend klesajících nákladů na elektřinu z obnovitelných zdrojů dostat se na ceny kolem 1EUR za litr,“ uvedl mluvčí Sunfire Nico Ulbicht.
Obnovitelná energie není jen pro letadla. Solární energie může pohánět také vaši ledničku. Zkuste zjistit víc!
Letecká doprava je zodpovědná za cca 4 % evropských emisí. Počet cestujících a spojů přitom neustále roste. Dobrovolný závazek leteckého průmyslu snížit své emise do roku 2050 na polovinu (oproti roku 2005) tak do velké míry závisí na uplatnění obnovitelných paliv.
Řešení blízké budoucnosti
Společnost Sunfire, do níž ČEZ prostřednictvím svého fondu Inven Capital investoval před 5 lety, se specializuje na ekologickou výrobu energie a energetických produktů, jako je zelený vodík či syntetické plyny a paliva. Podílí se například na výstavbě největšího světového vysokoteplotního elektrolyzéru na výrobu zeleného vodíku. Ten vyroste v areálu rafinérie obnovitelných paliv finské společnosti Neste v Rotterdamu. Loni na podzim uzavřela dohodu také s francouzskou rafinérskou společností Total na výstavbu pilotního vysokoteplotního elektrolyzéru pro výrobu metanolu ze zeleného vodíku. Jednotka Sunfire-HyLink 200 začne fungovat v roce 2021, za tři roky by měla vyrobit cca 500 tun zeleného vodíku.
Zdroj: TZ ČEZ (redakčně upraveno)
FOTO: ČEZ