Ultrarychlá nabíječka pro elektromobily nabídne vašemu vozu zelenou energií
Společnost E.ON zprovoznila u Rozvadova svoji druhou ultrarychlou dobíjecí stanici v České republice. Elektromobilisté zde budou moci nabíjet svá auta čistě zelenou energií.
Martin Prax
21. 6. 2020
E.ON nabízí elektromobilistům dvě ultrarychlé nabíjecí stanice. Svou první zprovoznil loni ve Vystrkově u Humpolce. Po necelém roce přidává druhou, právě u Rozvadova. Řidiči vybraných aut si budou moci dobít z nuly na 80 procent kapacity baterie během deseti minut. Ultrarychlá dobíječka je postavena s výkonem 175 kW. Je modulární, takže může být rozšířena až na 350 kW. Technologii dodala firma ABB.
Aktuální plný výkon využije jen několik málo typů vozů, které se v Česku prodávají. Patří mezi ně například Audi e-tron, Tesla Model 3 či Porsche Taycan. Nicméně dobíjet u ní mohou i další. „Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Novou stanici E.ON vybudoval na klíčové lokalitě při cestě do Německa u benzínové pumpy MOL na Rozvadově. V nadcházejících letech pak postaví díky podpoře z dotačního programu NEXT-E ještě další dvě ultrarychlé stanice.
„Jedna by měla vyrůst ve Vyškově a druhá v severních Čechách. Když k tomu připočteme již stávající stanice ve Vystrkově a v Rozvadově, tak pokryjeme hlavní dopravní koridory v České republice,“ uvádí Martin Klíma. Na Rozvadově je navíc vedle ultrarychlé stanice i klasická rychlodobíječka, takže celkem v lokalitě mohou dobíjet tři auta současně – jedno na ultrarychlé a dvě na rychlé dobíječce.
E.ON má v dobíječkách zelenou energii
E.ON aktuálně provozuje v Česku 52 veřejných dobíjecích stanic. Na řadě z nich – a obě ultrarychlé nejsou výjimkou – se začala objevovat speciální samolepka, která ukazuje, že právě u této stanice si lidé dobijí elektřinou z obnovitelných zdrojů. „Odpůrci elektromobility často říkají, že elektromobil má ve skutečnosti svůj komín v uhelné elektrárně. Chceme ukázat, že toto vnímání lze zásadně změnit a že e-mobilita může být ještě více zelená a šetrnější k životnímu prostředí,“ dodává Martin Klíma.
„V tuto chvíli mohou řidiči u většiny našich stanic odebírat zelenou energii a přidáváme další. Navíc ceny zůstávají stejné,“ dodává Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services. Zelenou energii používá E.ON i v neveřejných dobíječkách ve vlastních provozech, ale zatím se netýká jedenácti Partnerských dobíječek, kde si původ elektrické energie určuje vlastník.
V minulém roce zaznamenala společnost E.ON výrazný nárůst počtu dobití i objemu odebrané energie na svých stanicích. Celkem zákazníci v Česku odebrali 331,35 MWh elektrické energie, což byl trojnásobek oproti roku 2018. „Vzhledem k tomu, že u nás roste počet elektromobilů a zároveň se intenzivně rozšiřuje i síť dobíječek, předpokládáme, že úměrně tomu poroste také objem odebrané elektřiny v tomto roce. Proto jsme nakoupili takové množství energie z obnovitelných zdrojů, které nám bude stačit na předpokládané využití našimi zákazníky,“ popisuje Martin Klíma.
Přechod na zelenou energii se nijak neprojeví na cenách za dobíjení. Ty zůstávají stejné podle ceníku, který najdou řidiči na webu www.eon-drive.cz. Registrovaný zákazník zaplatí za kWh u AC stanice tři koruny, u rychlodobíjecí šest korun a u ultrarychlé stanice devět korun. Neregistrovaný pak zaplatí devět, jedenáct a třináct korun. Ceny dobíjení u Partnerských dobíječek si určují jejich vlastníci.
Zdroj: TZ E.ON (redakčně upraveno)
FOTO: E.ON