Zelený obchodní dům uprostřed Vídně se připravuje na město bez aut
Nákupní zvyky lidí ve městech se začínají měnit, alespoň to tak vypadá podle plánů švédského obchodníka s nábytkem IKEA, který otevře v centru Vídně obchodní dům bez možnosti parkování určený zejména pro pěší a cyklisty. Plány na obchodní dům s fasádou ze živých rostlin reagují na situaci, kdy lidé ve městech často nevlastní auta a nakupují zejména online.
Kristýna Vobecká
28. 1. 2020
Výstavba nové pobočky švédského prodejce nábytku IKEA na adrese Westbanhof ve Vídni začala 7. ledna tohoto roku a její ukončení je naplánováno na rok 2021. Vedení společnosti IKEA doufá, že se z obchodního domu, který nebude mít k dispozici žádná parkovací místa a je určen hlavně pro zákazníky, kteří přijedou veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole, stane místo k setkávání místních. V obchodním domě bude uvnitř i zvenku mnoho veřejných prostorů určených k posezení, odpočinku a samozřejmě testování výrobků z dílny výrobce nábytku. „Koncept reaguje na dramatickou změnu nákupního chování zákazníků a novou formu přepravy bez využívání osobních aut,“ prohlásili zástupci obchodníka IKEA. „Zákazníci mají málo času a oceňují komfort a pohodlí. Znatelné je to zejména v oblasti prodeje nábytku, kde čím dál více zákazníků nechce své nákupy vozit osobně, ale nechávají si je doručit“.
Zelená fasáda a přestavitelná konstrukce
Za architektonickým návrhem vídeňského obchodu stojí místní studio querkraft architekten. Design nového showroomu v centru Vídně podle architektů reflektuje značku IKEA. Je přátelský, otevřený, nekonvenční a přitom pohodový. Navržené řešení také ukazuje přidanou hodnotu značky, kterou je zájem o životní prostředí. Střešní terasa bude otevřena pro veřejnost, veškeré povrchy bude pokrývat zeleň a místní kavárny a příjemný venkovní prostor budou přispívat k pocitu místních z dobrého sousedství.
Vídeňští architekti se navíc snažili budovu navrhnout formou volně upravitelné konstrukce s důrazem na maximální flexibilitu. V každém patře nákupního centra mohou být přidávány prosklené boxy, které dále rozšiřují prostor dle přání zadavatele. Specialitou vídeňské pobočky IKEA v centru města bude však bude zejména její zelená fasáda. „Na fasádu a střechu jsme umístili velké množství stromů, které budou udržitelně působit na mikroklima obchodu. Vegetace je totiž nejdůležitější součástí vídeňské strategie v boji s městskými tepelnými ostrovy a použité rostlinné a mechové prvky na fasádě mají také chladivý a zvlhčující efekt jako stromy,“ upřesňují autoři návrhu.
„Lokalitu jsme vybrali pro její ideální napojení na veřejnou dopravu. Většina rezidentů žijících v centru Vídně nevlastní auto a centrální umístění je pro ně proto ideální. Současně vnímáme změnu chování zákazníků ve využívání služeb. Jdou rádi nakupovat, rádi věci testují, zkoušejí a využívají možnosti plánování interiéru s našimi specialisty. Ale už si zakoupený nábytek nechtějí domů dopravovat sami, dávají přednost tomu, když jim nákup dovezeme,“ uvádí rakouská pobočka obchodního domu IKEA na svých stránkách.
Město bez aut a nákup bez námahy
Na trend odlivu zákazníků z velkých obchodních domů a změnu v přístupu k osobní dopravě reagují také nově otevřené showroomy IKEA v centru světových měst. Zde si zájemci o koupi nábytku mohou postel nebo pohovku vyzkoušet, zaplatit a z centrálního skladu jim je doručena přímo domů. První showroom tohoto formátu otevřela IKEA na newyorském Manhattanu a v několika evropských městech. „Tyto městské verze obchodních domů IKEA jsou součástí firemní strategie, která reaguje na způsob, jakým lidé skutečně nakupují, a to jak na internetu, tak ve skutečných obchodech. Cílí také na mladší zákazníky, kteří nevlastní auta a jsou zvyklí na pohodlí online nákupů,“ napsala rodilá Newyorčanka Katharina Schwab pro serve Fast Company.
Další expanzi městských showroomů plánuje švédský prodejce nábytku v Kanadě, kde bude obchody otevírat během tohoto roku. “Do měst se stěhuje čím dál více lidí, ale málo z nich vlastní auta. Lidé chtějí žít, pracovat a nakupovat v sousedství, zejména když žijí uprostřed živého města, kde je málo prostoru a drahé nájmy,“ říká Michael Ward z IKEA Kanada pro The Star k otevření pobočky IKEA uprostřed Toronta.
Jestli městské showroomy celosvětově oblíbeného výrobce nábytku ze Švédska pomohou ke snížení emisí ve městech a podpoří městskou mobilitu bez aut, bude to jenom dobře. Ještě by však v IKEA měli přijít s lepším řešením obalových materiálů svých výrobků, které stále sestávají hlavně z plastů a každá výprava za novým nábytkem je tak korunována značným množstvím odpadu z obalových materiálů, který po rozbalení vybraného nábytku zbude.
Zdroje: TreeHugger, querkraft, The Star, TreeHugger, DesignBoom
Článek vznikl za podpory Aliance pro energetickou soběstačnost a European Climate Initiative EUKI.