Jídlo s sebou už nemusí být neekologické, newyorský startup našel řešení
Venku je zima, pouštíte si film na Netflixu a máte chuť na čínské jídlo. Chcete si ho objednat s donáškou, ale brzdí vás představa dalších plastových jednorázových obalů, ve kterých vám jídlo přivezou. Newyorský startup přichází s řešením pro všechny milovníky jídla s sebou a environmentálním cítěním.
Kristýna Vobecká
27. 1. 2020
Tři Newyorčané z Brooklynu již měli dost toho, že v New Yorku nebylo možné objednat jídlo s donáškou bez zbytečných odpadů. Na podzim minulého roku proto spustili donáškovou službu DeliverZero, která funguje v podstatě stejně jako jiné donáškové služby v Česku například Wolt nebo Dáme jídlo, ale zákazník dostane své jídlo, které si vybere na stránkách služby ze spolupracujících restauracích, ve vratných a znovu použitelných nádobách. Indickou, thajskou nebo třeba mexickou večeři kurýr zákazníkovi doručí v nádobách vyrobených z vysoce odolného polypropylenu bez obsahu BPA. Nádoby je možné použít více než 1000 krát a lze je ohřívat v mikrovlnné troubě a umývat v myčce. Veškeré opotřebované nebo rozbité plastové nádoby pracovníci DeliverZero následně zrecyklují.
Bez radikálních řešení
“Vždycky jsem se hodně zajímal o znovupoužitelné materiály a začal jsem proto přemýšlet, jak se zbavit hlavního zdroje odpadu z potravinového průmyslu, kterým je jídlo s sebou a s donáškou, což my Newyorčané velmi rádi využíváme,“ říká Adam Farbiarz, jeden ze zakladatelů DeliverZero pro Green Matters. “Naší vizí bylo přijít s řešením, které nebude zákazníky nutit k dramatickým změnám jejich zvyků. Chtěli jsme, aby lidé stále mohli sedět doma, objednat si jídlo a dostat ho tolik, kolik budou chtít. Nechtěli jsme je nijak omezovat možností pouze jednoho vratného obalu. Pokud chtějí jídlo ve 20 našich obalech, dostanou přesně tolik obalů. Chtěl jsem prostě přijít s řešením, které bude lidem vyhovovat a budou z něj mít pocit, že je to jako objednat si donášku od jakékoli jiné služby,“ vysvětluje svůj záměr spoluzakladatel DeliverZero.
Při objednávce jídla před DeliverZero, které aktuálně doručuje z osmi partnerských restaurací v rámci newyorského Brooklynu, neplatí zákazník žádný další poplatek. Pouze zálohu 2 dolary na každý znovupoužitelný obal na jídlo, kterou dostane zpět, pokud vrátí obaly na jídlo do šesti týdnu od donášky jídla. Obaly na jídlo je možné vrátit při další objednávce přímo kurýrovy služby DeliverZero nebo se službou naplánovat pouze vyzvednutí kontejnerů.
Obchodní model s minimální provizí a nulovou reklamou
Služba DeliverZero zákazníkům účtuje stejnou částku za jídlo jako její konkurence, protože používá stejný obchodní model. „Vyděláváme peníze jako všichni ostatní velcí konkurenti, a to tak, že si bereme provizi od restaurací. Naše provize je velmi malá, protože nemusíme platit spousty peněz za reklamu a nábor zaměstnanců. Naši zákazníci skutečně chtějí využívat naši službu,“ upřesňuje Fabriarz. Restaurace chtějí podle zakladatele služby s DeliverZero spolupracovat jak z environmentálních důvodů, tak z těch ryze ekonomických. Majitelé restaurací přicházejí na to, že možnost využití vratných obalů pro donášku jídla zákazníky oslovuje a preferují ji před donáškou v jednorázových plastových obalech, které zatěžují životní prostředí a mnoha zákazníkům již nevyhovují.
Podle zakladatelů služby zákazníci DeliverZero přijali s nadšením a hojně možnosti dodání jídla ve znovupoužitelných obalech využívají. Úspěchu služby DeliverZero napomáhá také zákaz nádob na jídlo a kávových šálků vyrobených z polystyrenu, který začal v New Yorku platit od ledna 2019 pod pokutou 1000 dolarů pro všechny, kteří jej poruší. Vedlo to k hledání udržitelnějších variant pro obalové materiály u donášku jídla a bez zákazu by služba DeliverZero možná ani nevznikla.
„Dalším krokem pro nás je rozšiřování služby na Manhattan a do dalších částí New Yorku,“ uvádí proto k dalším plánům Fabriarz. Přestože služba není zatím dokonale bezodpadová, jelikož jídlo je zatím dopravováno v taškách na jedno použití a obaly jsou vyráběny v Číně a Taiwanu, její zakladatelé se netají tím, že mají stále na čem pracovat a věří, že jejich systém znovupoužitelných obalů osloví ještě více restaurací a zákazníků.
Zdroje: DeliverZero, Green Matters