Black Friday: Den nicoty a slevy jenom na oko
Slevové šílenství nebo také nákupní svátek Black Friday, který připadá na den po americkém Dni díkuvzdání a pochází z USA, se už promítá také do marketingových akcí českých obchodníků. Černý pátek, který letos proběhne 29. listopadu, sice potěší obchodníky, ale rozhodně nepomáhá životnímu prostředí. Zákaznici v obřích časově omezených výprodejích nakupují pod tlakem věci, které nepotřebují. Naštěstí je zde již řada značek, které Black Friday bojkotují a nabádají zákazníky k větší šetrnosti.
Kristýna Vobecká
28. 11. 2019
Black Friday získal svůj název jako den po svátku Dne díkuvzdání, který připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu, kdy byla americká města zavalena dopravními zácpami a byla tak oficiálně zahájena vánoční sezóna. Na tento den také většina amerických obchodů vyhlásila začátek slev a černý pátek tudíž také znamená den pro americké obchodníky, kde se dostávají z tzv. červených čísel do černých a rapidně jim rostou tržby.
Black Friday je však i symbolem konzumerismu, kdy Američané berou obchody útokem, stojí od ranních hodin dlouhé fronty, aby se do obchodů dostali jako první a potyčky o zlevněné kusy mezi zákazníky často končí zraněním a v některých historických případech dokonce smrtí. Jedná se tak o den, kdy lidé nakupují věci, které nepotřebují, pouze proto, že jsou ve slevě a nemají čas si nákup ani pořádně rozmyslet, protože nakupují ve stresu.
Nejsou slevy, jako slevy
Black Friday není pouze nevýhodným obchodem pro životní prostředí. Poskytované slevy často nejsou výhodné ani pro samotné zákazníky. Analýza spotřebitelské organizace Which? z Velké Británie na slevách během akcí k Black Friday v minulém roce ukázala, že zlevněné položky v rámci této reklamní akce mají během roku stejnou nebo nižší cenu během jiných slevových akcích. Ze sledovaných 83 položek byla pouze 1 z 20 během černého pátku skutečně cenově výhodnější. „Opakovaně jsme dokázali, že cenové taháky inzerované prodejci na Black Friday nejsou tak výhodné, jak se zdají. Časově limitované slevy mohou být dobrou příležitostí, jak ušetřit, ale nepodléhejte tlaku obchodník taktik na Black Friday. Naše analýzy ukázaly, že tato populární obchodní akce je víceméně humbuk a obsahuje pouze málo skutečných slev,“ uvedla ředitelka domácích produktů a služeb z Which? Natalie Hitchins pro Guardian. Současně zákazníkům vzkázala, aby se vyhnuli impulzivnímu nebo panickému nakupování pod dojmem, že podobná sleva již nebude dostupná.
Ve světě naštěstí přibývá nezávislých a udržitelných oděvních značek, které Black Friday buď bojkotují z důvodu přirozené podpory uvědomělého spotřebitelství, nebo přímo vyzývají k aktivismu ve prospěch životního prostředí. Například výrobce kosmetiky DECIEM zavře na černý pátek své obchody i e-shop a vyzývá zákazníky, aby na „den nicoty“ nakupovali pomalu. Výrobce a prodejce outdoorového oblečení REI zavírá své prodejny již pátý rok v řadě a stejně tak svůj e-shop. Přes 13 tisíc zaměstnanců značky má na černý pátek volno a podle slov zástupců značky je tento volný den určen k tomu, aby strávili den venku se svou rodinou a přáteli. REI současně vede kampaň #OptOutside, jejímž cílem je motivovat lidi k tomu, aby pátek 29. listopadu věnovali úklidu svého okolí, to znamená sběru odpadků a nabízí checklist dalších celoročních pro-environmentálních aktivit. Například by se lidé měli zbavit chemie v domácnosti, zkusit bezpapírovou domácnost, jezdit do práce na kole nebo se na týden vzdát masa.
Make Black Friday Green Again
Výrobce oblečení a riflí s udržitelným přístupem Kings of Indigo přejmenoval černý pátek na Blue Friday a ve spolupráci s neziskovkou Made Blue se zavázal věnovat pitnou vodu lidem, pro které není přístupná. Za každý obchod, který prodejce riflí za poslední listopadový víkend uskuteční, věnuje Made Blue ekvivalentní množství pitné vody potřebným. Za jedny prodané džíny, tak 4300 lidí bude moct pít čistou vodu v objemu 100 litrů. „Zásadně nesouhlasíme s nákupy uskutečněnými pod tlakem a pouze na základě nízkých cen. Proto se o tomto víkendu chceme snažit o to udělat planetu o trochu lepší pro všechny,“ uvádí Kings of Indigo na svém webu.
Přes 300 francouzských oděvních značek se spojilo do iniciativy Make Friday Green Again a s cílem ulevit životnímu prostředí vyzývají zákazníky, aby se v černý pátek místo nakupování nových věcí, které nepotřebují, raději podívali do vlastních šatníků a nenošené věci upravili, darovali nebo prodali. „Na Black Friday nenakupujeme, protože něco potřebujeme, nakupujeme, protože jsme v pokušení,“ řekl jeden ze zakladatelů iniciativy Nicolas Rohr, který vlastní udržitelnou oděvní značku Faguo a dodal, že když lidé nakupují, znečišťují prostředí už tím, že bylo produkt potřeba vyrobit, tím, že ho používají a nakonec tím, že ho vyhodí.
Nic není zadarmo
Problematické na bojkotu černého pátku však je, že z výše zmíněných značek ho sice některé bojkotují, ale přesto svým zákazníkům okolo tohoto data poskytují slevy na své výrobky. Prodejce oblečení REI nabízí slevy po celý týden před Black Friday a výrobce kosmetiky Deciem dokonce po celý měsíc listopad. Argumentují tím, že své zákazníky nenutí k nákupům pod časovým tlakem, ale stejně tyto slevy vedou ke zvýšení spotřeby s ohledem na snížené ceny výrobků.
Za chováním prodejců je zřejmě strach z nižších obratů v porovnání před konkurencí, což se opět vede ke zvýšené spotřebě. "Vím, že ztratím na obratech oproti konkurenci, ale vnímám to jako nutnou daň za to, že mě zajímá budoucnost naší planety. Musíme mít dost kuráže věci změnit i za cenu, že budeme muset oželet nějaké výdělky,“ dodává Rohr za iniciativu Make Black Friday Green Again a v podstatě tím shrnuje celý problém černého pátku a nadspotřeby obecně, nemůžeme chránit planetu, pokud si nezačneme určité věci odpírat. Z dlouhodobého hlediska totiž ztratíme mnohem víc, čisté a zdravé životní prostředí.
Zdroje: Guardian, Eco-age.com, KingsOfIndigo, Rei.com, HuffPost.com, Deciem, BBC.com,