Srovnávače poradí, kde dostanete nejlepší cenu energií. Smlouvu už lze podepsat i online

Další srovnávací služba nabízí online výběr dodavatele od samotného prvního kroku až po podepsání smlouvy z pohodlí domova. Klienti přesto zůstávají konzervativní.

Stačí nahrát poslední fakturu, vybrat si nejvýhodnější tarif dodavatele elektřiny a plynu a online do několika dní podepsat smlouvu. Novou službu ENE Online, díky které není nutné se s kurýrem scházet osobně a čekat na zdlouhavé vyřizování byrokracie, nyní nabízí srovnávací portál Ušetřeno.cz

Srovnávací portál od banky ČSOB nyní zrychlil celý proces, ve kterém si mohou zájemci vybrat nového dodavatele energií. K porovnání nabízí tarify od více než 70 dodavatelů plynu a téměř 60 dodavatelů elektřiny.

„Naší motivací je nabídnout nejen klientům ČSOB možnost ušetřit. Jen loni se nám podařilo na energiích ušetřit zákazníkům celkem 150 milionů korun,“ vysvětluje Jiří Vévoda, předseda představenstva ČSOB a Ušetřeno.cz. Celkem tak v průměru každá smlouva ušetřila svému majiteli mezi 4,5 až 7 tisíci korun.

Osobně na pobočku jen kvůli hypotéce

Princip aplikace je podle Vévody jednoduchý, stačí pouze vyfotit fakturu a během několika minut může mít klient hotovo. Na základě faktury mu server nabídne různé srovnání cen i tarifů. Právě přechod na online komunikaci je podle Vévody nezbytnou a potřebnou součástí modernizace bankovnictví.

„Průměrný klient vchází do internetového bankovnictví třicetkrát měsíčně. Na pobočku pomalu nedochází. Osobně se dostaví pouze v případě, kdy chce poradit s větší investicí nebo půjčkou, jako je třeba hypotéka,“ vysvětluje. Trh podle něj hodně ovlivnil covid, který jak klienty, tak samotné banky přiměl k využívání online světa.

Podle generálního ředitele Ušetřeno.cz Petra Hoška digitalizace přinese rychlejší a snazší procesy a eliminuje časté chyby při přepisování smluv. Srovnávač cen sice ušetřil dost práce při hledání nejlepšího tarifu i dříve, stále ale na klienta čekala zdlouhavá byrokracie.

„Administrativa, kdy je obvykle nutná osobní schůzka a podpis smlouvy s kurýrem, trvala v průměru 26 dní. I kvůli zdlouhavé byrokracii se pak klientovi ne vždy podařilo včas přejít pod nový tarif,“ popisuje praxi Hošek. Sám popisuje své zkušenosti, kdy smlouvy o dodavatelích podepisoval například na kapotě svého auta. Tomu je ale díky online možnostem konec.

Online cestu volí jen čtvrtina klientů

Díky digitalizaci se celý proces zkrátil v průměru na šest dní, a to v klidu domova od stolu. Přesto je zatím klientela konzervativní, online prostředí i na podepisování smluv bude využívat podle odhadů zástupců společnosti zhruba čtvrtina. Ten zbytek zvolí tradiční schůzku se specialistou, ať už telefonickou či osobní.

Se zjednodušením procesu srovnání cen přišel i samotný Energetický regulační úřad, který také nyní nabízí posouzení stávajícího tarifu jen na základě ofocení faktury. „Abychom změnu dodavatele usnadnili, přidali jsme do našeho srovnávače novou unikátní funkci, díky které umí sám načítat data z faktur dodavatelů. Spotřebitel už nemusí listovat vyúčtováním a přepisovat údaje o své spotřebě nebo používané sazbě. Stačí, aby nahrál fakturu a webové stránky to udělají za něj,“ popisuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Varuje ale, že před změnou dodavatele je potřeba důkladně prostudovat již podepsané podmínky. Někdy se za ukončení smlouvy předčasně platí pokuty či poplatky, nebo je třeba čekat i několik měsíců.

Na podobný systém, jako nyní nabízí i Ušetřeno.cz, už přešlo více srovnávačů dodavatelských cen. Online celý proces včetně podepsání smlouvy nabízí také například srovnejto.cz, rixo.cz nebo porovnejenergie.cz.

Foto: Freepik