Čínský solární drak má brázdit nebe bez přistání až několik měsíců
Čínský tým vědců vytvořil bezpilotní letoun, který s pomocí solárních článků a baterií umí létat ve výšce desítek tisíc metrů a výhledově by mohl být levnější variantou ke kosmickým družicím.
Martin Sedlák
24. 7. 2017
Původně si s myšlenkou bezpilotních solárních letounů pohrával Google. Ten ji však opustil a nápad – zatím v podobě prvního prototypu – realizovala Čína. Bezpilotní solární letoun „Caihong“ (česky Duha) má za sebou podle prohlášení Shi Wena, šéfa bezpilotních letounů Čínské akademie pro leteckou a kosmickou aerodynamiku (CAAA), celodenní let a úspěšné přistání v noci. Během letu, který se měl uskutečnit na přelomu května a června, vytvořil solární bezpilotní letoun čínský rekord, když dosáhl výšky 20 tisíc metrů.
„Caihong“ má rozpětí okolo 40 metrů (130 stop) a váží 400 kilogramů (880 liber). Solární panely umístěné na křídlech pohání osm vrtulí. Pohybovat by se měl až ve výšce 20 tisíc metrů rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Právě výška nad mraky by měla letounu zajistit dostatek nestíněných slunečních paprsků. V noci pak budou dostatek energie pro vrtule zajišťovat baterie. Čína však zatím detaily o bateriích a použitých solárních článcích neprozradila.
Autorem solárního dronu je právě Čínská akademie pro leteckou a kosmickou aerodynamiku (CAAA). Využití může tento solární dron nalézt například v rámci pozorovacích misí armády nebo pro různé technologické firmy, které poskytují internetové připojení. Sami tvůrci prototypu však uvádí, že vývoj bude trvat ještě řadu let. Výsledek má být právě solární letoun, který se ve vzduchu bez nutnosti přistát udrží několik měsíců až let. Pokud se to vývojářům podaří, budou solární drony levnější konkurencí pro družice.
Konkurencí pro čínský vývojový tým je řada solárních bezpilotních letounů Helios vyvinutá společností AeroVironment pro NASA. Helios Prototype dosáhl výšky 29 tisíc metrů již v roce 2001, čímž vytvořil dosud nepřekonaný světový rekord pro horizontální let letounu bez raketového pohonu.
Jiným typem solárního letadla je Solar Impuls 2, se kterým tým Bertranda Piccarda v červenci 2016 dokončil oblet země. Ve vzduchu strávili 500 hodin a uletěli 40 tisíc kilometrů pouze na energii ze solárních článků a baterií.
Zdroj: ChinaDaily