Designové kousky z odpadků. Brněnské studio ukazuje cestu proti plýtvání

Dvojice designérů z Brna založila studio Nahaku a v duchu upcyklingu dávají odpadu nový život. A ne ledajaký. Jejich výrobky pro běžnou potřebu, například vázy, mísy nebo květináče, jsou užitečné a vizuálně dokonalé. Jejich uživatele navíc potěší, že žádný kousek z této dílny není stejný.

Kristýna Vobecká

8. 9. 2019

Upcyklace je proces přeměny odpadu nebo již nepotřebných produktů v nové či kvalitnější materiály a výrobky. „Upcyklace je ve své podstatě prodloužení životního cyklu výrobku. Tedy tam, kde končí jeho účel, by za normálních okolností měla přijít spalovna, v lepším případě recyklace,“ uvádí zakladatel designérského studia Nahaku Josef Rozehnal. Spolu se svým kolegou ze studií Jakubem Krausem se rozhodli k designu svých produktů přistupovat jinak a nezaplavovat planetu dalšími věcmi, ze kterých potenciálně opět vznikne odpad.  

Práci designéra totiž vnímají jako poslání a možnost, jak ukázat společnosti, že lze k designu a procesu navrhování přistupovat zodpovědně a s ohledem na přírodu. Podle nich stojí za většinou produktů v našem životě nějaký designer. Jeho práce však není pouze o formě. „Jde především o funkci, tedy srozumitelnost, ergonomii, životnost, cenu produktu, a neméně důležitým aspektem je jeho dopad na životní prostředí. A to nejen výrobou, ale i způsobem, jakým jde s produktem naložit po jeho dosloužení. Žijeme v konzumní společnosti, která plýtvá, jak jen může,“ upřesňuje Rozehnal. 

Designová mísa z lahve od helia 

Výrobky studia Nahaku, které si mohou zákazníci koupit na jejich webu nebo prohlédnout na Instagramu, se vyznačují funkčností a minimalistickým přístupem. Práce s použitým materiálem s sebou nese různá úskalí a limity, proto není tvorba studia Nahaku jednodušší, spíše naopak. Náklady na výrobu nových produktů z již použitého materiálu jsou potom vyšší až několikanásobně. „Nepracujeme s prázdným papírem a tužkou, ale s hotovou formou, které dáváme novou funkci a prodlužujeme tak její životní cyklus. Naše práce je tedy velmi limitující. Je to jiný, nový přístup k designu,“ říká designér. V minulosti se již stalo, že při hledání té správné formy museli pár nápadů, dle jejich vlastních slov, hodit do koše. 

 

Značka Nahaku zákazníkům momentálně nabízí vázy, mísy nebo květináče vyrobené z jednorázových nádrží na helium. Volba tohoto materiálu byla logická, protože se zakladatelé studia snaží vybírat takové materiály, které lze získat ve větším množstvím a při jejichž zpracování je možné postupovat opakovatelnými výrobními postupy. „Design je o opakovatelnosti, vyhledáváme tak použité materiály a produkty, ze kterých můžeme vyrábět v sériích,“ upřesňuje Rozehnal. Momentálně mají v ateliéru 19 tisíc plechovek, které se jejich výrobci nepodařilo udat jiným způsobem, a pracují na novém produktu, jenž bude možné z plechovek vyrobit. Současně tento zdánlivě nepoužitelný odpad již aplikovali v několika rozpracovaných projektech.  

 

Cílem autorské dvojice je dostat upcyklaci až na úplný začátek výrobního procesu. To znamená oslovit přímo výrobce a přimět je k tomu, aby se při návrzích nových produktů rovnou zamysleli, co se s nimi bude dít, až do slouží. V duchu cirkulární ekonomiky tak chtějí zabránit tomu, aby vůbec nějaký odpad vznikal. „Máme v plánu oslovit výrobce KEYKEG, jehož plastové sudy využíváme pro výrobu svítidla PETing, a jakmile budeme mít více prostoru, nabídneme naše produkty také na zahraniční trhy,“ dodává k plánům studia jeho zakladatel. Dobrou zprávou pro fanoušky upcyklingových designových kousků také je, že designérskou dvojici Nahaku bude možné brzy navštívit v jejich brněnském ateliéru, dílně a showroomu v jednom, který momentálně rekonstruují. A příznivci upcyklingu mohou studio podpořit také v crowdfundingové kampani, která se rozjede během září.