Čína maká na elektrifikaci. Teď vyvíjí vrtulník s elektromotorem
Tým čínských vědců pracuje na vrtulníku poháněném elektrickým pohonem. Inženýři věří, že použití elektromotoru u tohoto dopravního prostředku může nejen ušetřit palivo a snížit emise, ale dokonce i udělat helikoptéru lehčí a snadněji ovladatelnou.
Tomáš Vondra
4. 8. 2019
Na tomto úkolu pracuje tým expertů z Ťing-te-čenu. Vydali se po inženýrsky logické cestě - nejprve nahradí u tradičního vrtulníku elektrickým motorem jen pohon zadní vrtule. Na to si vyzkouší, jak se elektromotor u helikoptéry chová - a pokud se to povede, začnou pracovat na ověření, zda by se stejný princip dal použít i u pohonu celého vrtulníku.
Výhody elektrického vrtulníku
Vědci si hodně slibují od toho, že odstraní převodovku - elektromotor toto těžké zařízení vůbec nepotřebuje. A bez něj by bylo ovládání vrtulníku výrazně jednodušší než v současnosti. “Odstranění převodovky a použití elektromotoru pomůže snížit hmotnost vrtulníku, zjednoduší to jeho strukturu, vylepší jeho ovládání a stroj bude také spolehlivější,” popsal pro čínská média vedoucí výzkumného týmu profesor Deng.
Číňané nejsou první, kdo s elektrickými vrtulníky experimentuje. Už roku 2010 oznámil přední světový výrobce helikoptér, společnost Sikorsky, že začíná pracovat na konceptu jménem Firefly (neboli Světluška), což měl být také elektrický vrtulník.
Prototyp sice vznikl, ale jeho parametry jsou víc než neuspokojivé: je schopný nést jen pilota, žádný náklad ani pasažéra. A ve vzduchu vydrží jen 12-15 minut, dosáhne maximální rychlosti kolem 90 kilometrů v hodině. Po Světlušce není žádná poptávka, takže se zdá, že Sikorsky koncept elektro-vrtulníku opustila.
Čínská cesta
Čínská cesta vypadá nadějněji, její vývojáři nejsou tolik omezení tlakem komerčního úspěchu, mají na vymyšlení funkčního stroje mnohem více času i prostoru. A navíc se mohou čínští inženýři poučit z amerických omylů...