Tohle je lék na české silnice: asfalt, co se sám opraví
Erik Schlangen z univerzity v Delftu vyrobil asfalt, který dokáže zacelit vlastní díry. Stačí k tomu jen trocha tepla.
Lukáš Bašta
18. 7. 2017
Každý, kdo někdy jel po české silnici, nadával. Extrémní situace přichází v létě, kdy i ti největší odpůrci cestují za teplem na tankodromu D1. Řešení se ale blíží! Pracují na něm na univerzitě v holandském Delftu a jde o porézní asfalt, který sám opraví svoje výmoly.
Nápad Erika Schlangena by mohl ušetřit miliony investované do oprav silnic i do léčení psychických onemocnění řidičů, kteří po nich musí jezdit. Univerzitní tým přišel s myšlenkou do porézního asfaltu přidat ocelová vlákna (ocelovou vlnu).
Tato vlákna se díky indukci rozehřejí, pojivo znovu vyplní mezery a asfalt zase drží pohromadě. Toto vyžaduje speciální vůz, který by na silnice vyrazil zhruba každé čtyři roky. Po jeho výjezdu by však byly silnice zase jako nové.
Přenesení podobné technologie do praxe bude mít dopad hned na několika úrovních. Schlangen předpokládá, že jenom na opravách silnic Holandsko ušetří 9 milionů EUR, a to i přes to, že samotná výstavba je o 25 procent dražší než u běžného asfaltu.
Kromě peněz tato technologie šetří i čas, který na cestě strávíte. Když nebude tolik uzavírek, tak danou trasu projedete rychleji. A tím to nekončí. Vedlejším efektem pak bude méně uvolněných kamínků na vozovkách, které mohou poškodit třeba přední sklo vašeho vozu.
Schlangen se pak nezaměřuje jen na to, aby se silnice samy „léčily“, mohly by toho umět více – například nabíjet elektromobily za jízdy. Je totiž přesvědčen o tom, že by ocelová vlákna mohla nabíjet elektromobily, které po silnici nad nimi jedou.
Tento projekt z Holandska přitom není ojedinělý. Na podobné technologii pracují i v anglickém Cardiffu. Tam ale využívají speciální bakterie, které dokáží hojit beton podobně jako se hojí kosti v lidském těle.
Zdroj: Futurism, TEDx