Toyota testuje elektromobil se solární střechou. Může to být přelom
Proč nemít na elektromobilu rovnou i solární články, které mu budou dodávat „šťávu“? Až doposud to nebylo možné z technických důvodů, ale svět a technologie se rychle mění.
Tomáš Vondra
20. 7. 2019
„Solární střecha by se konečně u aut mohla změnit z marketingového triku na něco užitečného,“ komentoval novou technologii Toyoty většinou skeptický Bertel Schmitt z The Drive. „Za slunečných dní by spoustu energie mohlo dávat autům Slunce, z čehož by nejvíc profitovali lidé, kteří nemají vlastní garáže,“ dodal.
Testy ještě letos
Toyota tomuto konceptu hodně věří a začne ho testovat ještě letos. Solární panely pokrývají u prototypu střechu, ale také přední a zadní část karoserie. Energie, kterou přijímají ze Slunce může nabíjet baterie a tím prodlouží dojezd vozu.
Vznik konceptu byl možný jen díky radikálním vylepšení solární technologie - „buňka solárního článku je silná jen 0,03 milimetru, takže se může bez problému přizpůsobit křivkám karoserie,“ uvádí web Interesting Engineering. Podobně optimisticky vidí situaci také odborný web TechCrunch, podle něhož je tato technologie zřejmě použitelná v praxi.
Tisková zpráva Toyoty informuje, že prototyp auta je vybavený systémem, který nabíjí baterii, když automobil jede, ale také když stojí zaparkovaný. A to může výrazně napomoci se zatím největším problémem elektromobilů, jímž je pro většinu uživatelů jejich relativně nízký dojezd.
Dalších 56 kilometrů jízdy
„Dříve systém, který využíval automobil Prius PHV (verze se solárními panely prodávaná jen v Japonsku) umel nabíjet baterii, jen pokud automobil stál. Ale s vylepšeními už prototyp využívá systém, který baterii nabíjí i za jízdy. A to podle našich očekávání výrazně zvýší dojezd i efektivitu jízdy,“ uvádí Toyota.
Na projektu spojili síly kromě Toyoty i společnost Sharp a japonský národní výzkumný institut NEDO. První testy na silnicích v běžném provozu by měly začít v nejbližší době. Nejdůležitější bude zjistit, jaký vliv mají na nabíjení různé vlivy vnějšího prostředí, jako je smog, oblačnost nebo třeba doba jízdy ve stínu vysokých domů nebo rovnou v tunelech.
Dosavadní výsledky testů ale naznačují, že solární články jsou extrémně účinné. Podle The Drive mají články vyrobené Sharpem účinnost 34 procent – tedy výkon, o němž se ještě před pár roky nikomu ani nesnilo. První testy napovídají, že by nový systém mohl dodat autu díky nabíjení při parkování dojezd dalších asi 44 kilometrů a i s dobíjením při jízdě by to mohlo být až 57 kilometrů.