26tunový kolos, který neuslyšíte, ani neucítíte
Firma Caterpillar společně s norskou firmou Pon Equipment představily dvacetišestitunový bezemisní elektrobagr s vysokokapacitní baterií. Ten má výrazně ulevit klimatu, znečištění ovzduší i zlepšit pracovní podmínky na staveništích. Cílem budoucí spolupráce obou firem je elektrifikovat i další stroje používané ve stavebnictví.
František Marčík
17. 2. 2019
Americký výrobce bagrů a těžké stavební techniky Caterpillar (CAT) ve spolupráci s norským distributorem jeho strojů společností Pon Equipment vyvinuly prototyp elektrobagru pro norskou stavební firmu Veidekke. Podle společnosti je to vůbec poprvé, co byl tak těžký stroj o váze 26 tun převeden na elektrický pohon. Jeho prototyp byl představen v norském městě Gjelleråsen.
Stroj by měl podle výrobce zlepšit pracovní podmínky pracovníků ve stavebnictví tím, že sníží hlukovou zátěž a znečištění ovzduší na staveništích. Podle Øivinda Larsena, stavebního ředitele společnosti Veidekke, jeden stroj ušetří 52 tun emisí skleníkového plynu oxidu uhličitého. „Pro nás je důležité použít novou technologii, která pomáhá snižovat emise našeho strojového parku, stejně jako zlepšovat každodenní život těch, kteří stroje používají,“ prohlásil Larsen. Pokud by norské stavební firmy nahradily všech přibližně v současné době používaných 2 500 bagrů přechodem na elektrobagry, přineslo by to úlevu z hlediska emisí a znečištění obdobnou tomu, jako kdyby z cest zmizelo 60 000 osobních aut se spalovacími motory.
Rypadlo je vybaveno obrovskou baterií o váze 3,4 tuny, tedy třikrát větší, než kolik váží baterie největšího modelu automobilu Tesla. Konstruktéři použili stejný typ baterie, který se používá v lodích a ponorkách, protože je schopna odolávat velké pohybové zátěži a otřesům. Baterie pohání 122kilowatový elektromotor, jehož provoz je oproti běžným vznětovým motorům téměř neslyšný. Akusticky se projevují pouze hydraulická čerpadla stroje.
Kapacita baterie umožňuje nepřetržitý pěti až sedmihodinový provoz. Podobně dlouhý čas zabere při odpovídajícím proudu baterii dobít. Proto je vhodné dobíjet ji především během noci, kdy stroj zůstává mimo provoz. V případě, že je na staveništi k dispozici elektrické připojení s vyhovujícími technickými parametry, lze bagr „zapojit do zásuvky“. Dobíjecí konektor vozidla je propojený s monitorovací jednotkou, která zabraňuje vzniku nebezpečných situací během dobíjení. Podle výrobce by maximální kapacita baterie po 10 000 hodinách provozu neměla klesnout pod 80 % původní kapacity.
Elektromotor má úplně jiné vlastnosti než motor naftový. Proto bylo nutné upravit točivý moment. Zatímco majitelé elektromobilů vysoký točivý moment oceňují, protože umožňuje zrychlit za krátký čas, u bagru je tato vlastnost naopak nevýhodou. Z důvodu přesnější manipulace tak konstruktéři točivý moment elektromotoru zredukovali.
Pořizovací cena prototypu elektrobagru je přibližně 22 milionů korun bez DPH. Stavební firma Veidekke si objednala celkem 8 kusů. Výrobci uvádějí, že testování, zkušební provoz a sériová výroba umožní na základě získaných zkušeností výrobní náklady znatelně snížit.
Spolupráce norské firmy Pon Equipment distribuující stavební, těžební a zemědělskou techniku s americkou firmou Caterpillar určitě není poslední. CAT se zajímá také o elektrizaci svého dalšího sortimentu, včetně menších zařízení a strojů. V loňském roce za tím účelem investovala do rozvoje průlomové baterie, kterou vyvinula startupová automobilka Fisker.
CAT také nezůstává sám v oblasti vývoje stavebních strojů s elektrickým pohonem. Také švédská automobilka Volvo nedávno představila své záměry transformovat výrobu dieselové stavební a těžební techniky na její elektrifikované verze. A už ukázala první prototypy. Švýcarské firmy Kuhn a Komatsu pro změnu vyrobily stodesetitunový těžební nákladní vůz na elektrický pohon – sklápěč pro povrchové doly – s baterií o kapacitě 700 kWh.
Představený prototyp bagru i další plány předních výrobců těžké stavební a těžební techniky jsou dalším dokladem pokračující elektrifikace dopravy. Tu pozorujeme také v jiných odvětvích. Po bezemisních alternativách se poohlíží kapitáni lodního a leteckého průmyslu. V Norsku, které vévodí světovému trhu v prodeji a počtu elektromobilů, je podle Mezinárodní energetické agentury každé druhé nově prodané auto elektromobilem. Země také díky tomu, že 100 % elektřiny vyrábí z bezemisních zdrojů, disponuje vůbec nejekologičtějšími elektromobily na světě. Jak ukázala nedávná studie Evropské agentury pro životní prostředí, i v dalších zemích EU jsou elektromobily čistější než auta se spalovacími motory.
Zdroje: Tek, Electrek, Obnovitelně 1, Obnovitelně 2, Obnovitelně 3, Obnovitelně 4