Luxusní kabelky z aligátora, krajty nebo ze žraloka jsou na ústupu
Pařížská oděvní značka Chanel oznámila, že nebude dále vyrábět své produkty z kůží exotických zvířat, jako jsou hadi, krokodýli, ještěři a další. Důvod k tomuto rozhodnutí však není ani tak etický, jako spíš praktický.
Kristýna Vobecká
22. 12. 2018
„Obstarání exotických materiálů získané etickým způsobem se v posledních třech letech stalo obtížnější až takřka nemožné.,“ uvedl k rozhodnutí Bruno Pavlovsky, prezident společnosti Chanel.
Výrobky z exotických kůží – kabelky, boty a oblečení přitom patří mezi nejdražší luxusní výrobky na trhu a obchodníci z nich získávají nejvyšší marži. Například kabelku vyrobenou z kobry prodával Chanel za 10 000 dolarů, přičemž stejná kabelka z telecí kůže stojí téměř o dvě třetiny méně. Aktivisté za práva zvířat proto dlouhodobě vyzývají módní domy, aby přestaly podobné materiály, včetně kožešin, pro výrobu svých produktů používat. Upozorňují na to, že mnoho kůží pochází z nelegálních zdrojů a pytláci svou činností likvidují ohrožené živočišné druhy.
Na podzim minulého roku se díky kampani za ochranu zvířat podařilo přesvědčit značku Gucci, ta následně stáhla ze svých kolekcí kožešiny a výrobky z nich. Rozhodnutí Chanelu přirovnávají aktivisté k podobnému průlomu.
Za vším hledej byznys
Zákaz prodeje výrobků z exotických kůží vypadá sice chvályhodně, ale ze strany módního domu se jedná o krok spíš ryze praktický než etický. Na trhu s těmito výrobky je Chanel považován za malého hráče a na rozdíl od značek Hermès, Kering (vlastní značky Gucci, Saint Laurent a Balenciaga) a LVHM (Moët Hennessy Louis Vuitton), které tento trh ovládají, se Chanelu nikdy nepodařilo kontrolovat dodavatelský řetězec a exotické kůže kupoval od třetích stran. Proto měl Chanel se získáváním exotických kůží pro svou výrobu problémy. Výše zmíněné značky přitom investují do vlastních kontrolovaných farem s exotickými zvířaty, takže u svých výrobků mají přesnou představu o tom, jak byly kůže získány. Znalci trhu tak uvádějí, že Chanel byl svou konkurencí z trhu spíše vytlačen.
Na druhou stranu odklon od exotických kůží je podle šéfky sekce luxusního zboží BNP Exane Paribas odvážným krokem, který reflektuje změnu cílové skupiny značky. Mileniálové a generace Z, kteří kupují luxusní zboží, preferují produkty z etických zdrojů a s minimálním dopadem na životní prostředí. Podle tržních analytiků by nemělo mít rozhodnutí Chanelu výrazný dopad na obrat společnosti, navíc podle tiskového prohlášení oděvního domu již pracují na vytvoření nové generace luxusních produktů z jiných materiálů.
Ať už stojí za rozhodnutím Chanelu jakékoli důvody, je tento krok důležitou zprávou pro ostatní – výrobky z exotických kůži už zřejmě tolik netáhnou, a co je nejzásadnější, mladí zákazníci hledají při koupi drahých produktů jiné hodnoty, než je pouhý luxus a nedostupnost výrobků pro ostatní. Tlak na změnu však musí jako vždy přijít z řad zákazníků, kterým teď začíná záležet na původu kupovaných výrobků a přístupu firem k politice životního prostředí. A to samozřejmě neplatí pouze na trhu s luxusními kabelkami, ale u všech ostatních produktů – o trhu rozhoduje zákazník. Potom už také třeba nebudeme potřebovat další záchranné programy a život v divočině se obejde bez zásahu člověka.
Zdroje: Business of Fashion, Business of Fashion, Fashion United