Lehký, tichý, bezemisní. Dánové představili ideální elektromobil do města
Dánský výrobce kol představil čtyřsedadlový bezdveřový elektromobil do města s nulovými emisemi. Na trh by měl přijít za tři až pět let.
František Marčík
25. 11. 2018
Dánský výrobce kol Biomega působí na trhu od roku 1998 a u svých produktů klade důraz na vysokou kvalitu a špičkový design. V minulém roce představil své první elektrokolo a letos také první vozidlo. Název SIN získalo podle prvních tří písmen Singapuru. Právě na veletrhu v tomto městě jej firma představila. Vozítko firma navrhla přímo pro světové metropole, jako je Singapur, které se dlouhodobě potýkají se značnými dopravními zácpami.
Předtím než propukla éra automobilismu, bylo kolo oblíbeným dopravním prostředkem ve městech i na venkově. Mnoho bývalých výrobců kol se proto s tím, jak šla doba a měnily se preference zákazníků, postupně přeorientovala z výroby kol na automobily. Biomega se vydává stejnou cestou s tím rozdílem, že tentokrát se od elektrokol vydává směrem k elektromobilům. Inovační trendy jsou neúprosné.
Jaké jsou technické vlastnosti vozu? Konstrukce SIN se vyrábí z modulárních uhlíkových vláken, které pro firmu vyvinuly její partnerské firmy z Německa a Británie. Vozidlo váží 950 kilogramů včetně baterií a čtyř sedadel. Pohon vozu je na všechny čtyři kola, obstarán je čtyřmi separátními motory pro každé kolo zvlášť o celkovém výkonu 80 koní (60 kW). Dojezdová vzdálenost činí 160 kilometrů na dvě instalované baterie: napevno zabudovaná baterie s kapacitou 14 kWh a vyjímatelná s kapacitou 6 kWh.
Design vozu na první pohled zaujme svou jednoduchostí, strohostí a vzdušností. Biomega odkazuje ke skandinávské tradici designu a minimalistickému přístupu „méně je více“. V základní verzi je vozidlo dvousedadlové, další dvě místa jsou přídavná. „Svým výsledným nepřeplácaným interiérem auto odmítá zbytečné stylizování a dává přednost nižší ceně, pohodlí a ekologičnosti,“ komentují zástupci firmy. Firma jako hlavní uplatnění vozu SIN vidí ve sdílené dopravní obsluze – například taxi, vyhlídkové jízdy či doručovací službu – v hustě obydlených městských oblastech.
Biomega uvede vozítka SIN na trh během tří až pěti let. Jejich cena by měla být přibližně 500 tisíc korun. Biomega o svém voze říká, že se s ním dobře manévruje v často ucpaných ulicích měst a že ho bude možné využívat pro byznys modely, včetně carsharingu či aut na leasing. Chce-li ovšem dánský výrobce uspět v čím dál větší konkurenci výrobců elektromobilů, bude buďto muset prodejní cenu výrazně snížit, nebo zapracovat na jiné přidané hodnotě. Otázkou zůstává například bezpečnost vozidla. Vozítko je tak zatím spíše vhodné do silně dopravně vytížených metropolí, jako jsou Bangkok, Singapur či Ho Či Minovo město, v nichž jen zřídka auta a tuk-tuky překročí rychlost 30 – 40 km/h.
Zdroje: DesignBoom, Biomega, CleanTechnica