Plán na dobytí jižního pólu: solárním vozidlem z 3D tiskárny

Elektrické vozidlo poháněné sluneční energií z panelů vytištěných z recyklovaných plastů na 3D tiskárně, které by doputovalo na jižní pól. Nizozemský pár to chce dokázat bez jediného vyprodukovaného odpadku. Jít tak příkladem a zároveň upozornit na přírodní bohatství Antarktidy.

František Marčík

8. 11. 2018

Dva lidé směřující na jižní pól ve vozidle vyrobeném z plastových odpadů poháněném Sluncem. To není zápletka novodobého pokračovatele románů Julese Vernea, ale skutečný plán nizozemských manželů Liesbeth a Edwina ter Veldeových. Na cestu solárním arktickým modulem, který nese název Solar Voyager.

Polární cesta nizozemského páru je součástí mise Clean2Antarctica, jejímž cílem je propagovat bezodpadový životní styl a dokázat, že pomocí zero waste lze dobít i jižní pól.

Solar Voyager není první elektrický sněžný skútr, ale jako první bude poháněn sluneční energií a vyroben z recyklovaných materiálů. Nizozemský pár spolu s dalšími členy expedičního týmu nejprve navrhl šestihrannou stavební součástku HexCore vyrobenou z recyklovaných plastů a z ní poté sestavil solární arktický modul. První „kostky“ HexCore vyrobili manželé ter Veldovi z plastových odpadů, jež sami vytřídili.

„Rozřezali jsme plasty na malé kousky a roztavili je do podoby materiálového vlákna, které se používá jako náplň 3D tiskáren. Celý proces jsme potom posunuli o úroveň výš a zopakovali ho v rozměrech a objemech průmyslové výroby. Použili jsme přitom recyklované pelety z třídírny odpadů. Pomocí čtyřiceti 3D tiskáren jsme vytiskli 4 tisíce kostek HexCore. Stavební součástky, které se tvarem inspirovaly včelími plástvemi, jsou navržené tak, aby byly lehké a pevné,“ uvedli členové týmu.

Ze stavebních součástek poté realizační tým sestavil základní konstrukci elektromobilu. Ten byl poté vybaven elektrotechnikou umožňující pohyb, ovládání a dobíjení soupravy.

Polární solární modul Solar Voyager se skládá z celkem tří částí: čtyřkolového tažného vozítka a páru dvoukolových přídavných vozíků, na nichž je umístěno celkem deset oboustranných solárních panelů a které zároveň slouží jako skladovací prostor na potraviny na 47 dní a další zásoby.

Polární expedice s sebou nepoveze zásoby pitné vody, a to kvůli těžké váze a možnosti získat pitnou vodu přímo na místě roztopením sněhu a ledu v šesti solárních vakuových nádobách.

Na okna kabiny pro přepravu polárníků budou instalovány infračervené fólie, což umožní kabinu během dne ohřívat.

Solar Voyager měří 16 metrů a pohybuje se rychlostí 8 km/h. Tak nízká rychlost je ve skutečnosti konstrukční záměr, který umožňuje nejúčinnější měrou využívat energii získávanou pomocí fotovoltaických panelů.

Solární modul váží celkem 1 485 kilogramů. Pro běžné podmínky by nám takové vozidlo přišlo jako relativně těžké, ale s ohledem na to, že musí mít celkem silný motor a poveze mnoho zásob, je přesný opak pravdou.

Konstruktéři modulu museli během navrhování a realizace překonat několik technických překážek. Potýkali se například s tím, jak zajistit plynulý pohyb po sněhu, jak zajistit pitnou vodu či udržet spojení s expedičním kontrolním centrem.

„Deset solárních panelů dodává nepřetržitě energii, která pohání motor, a vakuové nádoby roztápí led. Lehká váha rozprostřená do speciálně navržených kol umožňuje menší spotřebu energie během jízdy. Solar Voyager začal jako stavebnice z plastových kostek a dnes je to high-tech vozidlo vytvořené přímo pro Antarktidu,“ vysvětlují členové realizačního týmu.

Všechny dosud vyvstalé potíže se týmu podařilo vyřešit a Solar Voyager byl podroben zátěžové zkoušce během zkušebních jízd na Islandu.

Polární expedice Solar Voyageru

Za měsíc tým vyrazí ze základního táboru na Antarktidě a zamíří směrem k jižnímu pólu. Jakmile ho dosáhne, vydá se stejnou trasou zpět. Celá trasa měří 2 400 kilometrů a podle ideálního plánu potrvá přibližně 30 dní.

V průběhu expedice budou přetrvávat letní polární teploty kolem minus 30 stupňů Celsia a nepřetržitý sluneční svit, což umožní konstantní přísun energie.

Proč si manželé vybrali pro svou cestu právě Antarktidu? Závody solárních vozidel se konají na všech kontinentech. Antarktida má ovšem pro členy týmu symbolický význam. „Na Antarktidě se nachází 90 procent světového ledu a nikomu nepatří. Ze zákona je bezodpadová oblast, což z ní činí dokonalé místo k bezodpadové dobrodružné cestě. Od Antarktidy se můžeme učit a zároveň musíme zajistit, že zůstane v takovém stavu, v jakém je dnes. Chceme také zvýšit povědomí o mezinárodní smlouvě o Antarktidě. Pokud se tato smlouva v roce 2048 neprodlouží, světadíl se otevře komerční těžbě nerostných surovin,“ objasňují své motivy manželé ter Veldeovi.

Pokud vás osud expedice zajímá blíže, můžete cestu Solar Voyageru sledovat na blogu na tomto odkazu.

Podívejte se na video o expedici (v angličtině).


Zdroj: Electrek, Clean 2 Antarctica