Nástup elektromobilů se nedá zastavit. Rostou čím dál rychleji
O tom, jak dominantní je růst elektromobility, můžeme u nás ve střední Evropě pochybovat - vidět na českých nebo moravských silnicích automobil s elektrickým pohonem je stále ještě svátek. Ale při pohledu na globální data, zejména z těch ekonomicky opravdu důležitých zemí, je situace úplně jiná.
Tomáš Vondra
23. 10. 2018
Nejvěrohodnějším a současně nejdetailnějším zdrojem informací o elektromobilitě je každoroční zpráva Mezinárodní energetické agentury GEVO, neboli Global Electric Vehicle Outlook. Ta na základě dat z minulých let, monitorování nabídky a poptávky i sledování reálné výroby předpovídá, jak dopadne daný rok, co s týká množství elektromobilů na silnicích.
Letošek už je za půlkou, takže jak by měl podle GEVO 2018 dopadnout? Základem je rok 2017 - letošek bude následovat díky podobnému ekonomickému vývoji trendy z loňska. A rok 2017 byl pro elektomobily skvělý. Prodalo se během něj přes milion nových vozidel s elektrickým pohonem, což je zatím rekord.
Zajímavé je, že nejprudčeji roste tento segment v Číně, právě na ni připadá skoro polovina všech prodaných vozů. Celkem množství elektromobilů na planetě poprvé překonalo tři miliony. Jak rychlý je tento růst, ukazují nejlépe údaje z roku 2016; proti němu je to nárůst o polovinu.
Není leader jako leader
Na Čínu sice připadá nejvíc elektromobilů celkově, ale vzhledem k tomu, jak velká a lidnatá země to je, se v ní zatím elektroauta rozpouštějí jako příslovečná kapka vody v oceánu.
Největší podíl mají totiž elektromobily na trhu úplně jinde, těchto zemí je bohužel zatím velmi málo. Vůbec nejlepší zemí je pro elektromobilitu Norsko, kde roku 2017 bylo 39 % nově prodaných aut vybaveno elektromotorem. Na druhém místě skončil Island s 11,7 % a na třetím místě je Švédsko se 6,3 %.
Problémy a motivy
Co je největším problémem? Podle Mezinárodní energetické agentury brání nejvíc rozšíření elektromobilů nedostatečná síť veřejných nabíjecích stanic, naopak hlavním faktorem pro šíření elektroaut je klesající cena baterií.
Organizace věří, že je reálné, aby do roku 2030 jezdilo po silnicích světa 125 milionů elektromobilů, ale nevylučuje ani scénář, kdy by jejich počet stoupl dokonce až na 220 milionů.
A co Německo?
Velmi ambiciozní cíle mělo ohledně elektromobilů také Německo. Protože jde o zemi, na které je Česká republika značně ekonomicky závislá, je dobré podívat na tamní vývoj podrobněji.
Původním německým cílem bylo, aby do roku 2020 jezdilo po německých silnicích milion elektromobilů. To se zřejmě nepovede - poradci berlínské vlády nově počítají, že by jich tolik mohlo být o dva roky později. Po přezkoumání současné růstové dynamiky na automobilovém trhu to odhaduje zveřejněná zpráva německé Národní platformy pro elektromobilitu (NPE).
NPE zkoumá německý trh s elektromobily již osm let a vládě dává doporučení. Odhad, že na německých silnicích bude do roku 2020 jezdit milion elektrovozů, vydala v roce 2010. Vláda si číslo vytkla za cíl, kancléřka Angela Merkelová ale již loni řekla: „Momentálně to vypadá tak, že tohoto cíle nedosáhneme.”
Začátkem letošního roku jezdilo v Německu pouze 98.280 aut na elektrický pohon spolu plug-in hybridy, tedy hybridy do zásuvky. Evropská automobilová velmoc výrazně zaostává za zeměmi, jako je Čína, Spojené státy nebo Norsko, které elektromobilitu více politicky podporují.
Berlínská vláda v současnosti poskytuje na nákup aut na baterii příspěvek ve výši čtyři tisíce eur (zhruba 102 000 Kč) a na pořízení hybridních vozů dobíjených ze zásuvky připlácí tři tisíce eur (asi 76 000 Kč). Podle vyjádření šéfa NPE Henninga Kagermanna se podíl elektrovozů v Německu nezvýší sám od sebe, doporučuje proto ve vyplácení ekologického bonusu pokračovat, dokud se nepodaří milionového cíle dosáhnout.
Více informací včetně grafů najdete (v anglickém jazyce) na tomto odkazu.