Banán, cestovatel: než dorazí na náš stůl, ujede 8 800 kilometrů
O uhlíkové stopě se mluví nejčastěji v souvislosti s leteckou dopravou. Kdybyste se ale na stejnou otázku zeptali banánu, možná by ze své uhlíkové stopy samou lítostí zhnědl.
Patricie Hnátková
8. 9. 2018
Když se před nějakou dobou zeptali vietnamské módní návrhářky Lan Hoang Nguyenové, která žije v Česku, co jí na nás přijde zvláštního, mezi prvními věcmi, které zmínila, byla naše vášeň pro banány. „Když jsem do Česka přijela, nechápala jsem, proč Češi pořád jedí banány. Na tržnici, v tramvaji, na ulici… pořád jenom jedli banány,” nechala se slyšet na serveru Aktuálně.
Cargo neboli Banánový pas
Už jste ale někdy přemýšleli o tom, kolik takový banán urazí kilometrů, než se z palmy, na níž vyroste, dostane až do vašeho supermarketu, případně na váš stůl? Přesně to si dali za úkol zjistit islandští studenti Vysoké školy umění v Reykjavíku Björn Steinar Blumenstein a Johanna Seelemannová. Jejich diplomovou práci Cargo lze nazvat také jako Banánový pas a studenti v ní zmapovali, jak celosvětová ovocná pouť vypadá.
Cílem projektu je upozornit, jak komplikovaný export potravin v dnešní době je. A že skutečnost, že je na banánu samolepka například z Ekvádoru, nutně neznamená, že by k vám ovoce z této země putovalo napřímo.
Banánový pas má tradiční knížkový formát, jaký známe i z českých cestovních dokladů. Krom země původu, kterou je Ekvádor, jsou zde uvedeny i další země, které banán procestuje, tedy například Panama, Portugalsko nebo Nizozemí.
Za 8 800 kilometrů sáhne na váš banán 462 lidí
Aby mohli svoji diplomovou práci vytvořit, mluvili Björn Steinar Blumenstein a Johanna Seelemannová s celou řadou místních dovozců potravin stejně jako prostudovali stovky stran statistik o vývozu banánů. A to, co zjistili, je poměrně šokující: cesta průměrného banánu je totiž dlouhá 8 800 kilometrů.
S alarmujícími fakty ale ještě rozhodně není konec. Cesta totiž ovoci trvá průměrně 14 dní a každý den pak na váš banán sáhne zhruba 33 lidí, což je celkem 462 osob! (Už víte, proč vám maminka říkala, že si máte ovoce předtím, než ho strčíte do pusy, umýt?)
„Banány, oblečení, káva, toaletní papír, mobilní telefony nebo psací potřeby. Víc než osmdesát procent všech položek, které se po světě prodají, se přepravují v nákladních lodích přes oceány,” vysvětlili deisgnéři důvody, proč cestu banánů začali sledovat.
„Z Banánového pasu je celkem zřejmé, že tradiční označení Made In, které najdete na každém produktu, dnes zcela ztrácí svůj význam. Tato etiketa měla původně sloužit pro lepší orientaci spotřebitelů. V době globální dopravy je ale spíš přežitou povinností, kterou výrobcům ze setrvačnosti ukládají obchodní organizace,” dodávají islandští designéři.
Celou diplomovou práci pod názvem Cargo najdete (v anglickém jazyce) na tomto odkazu.
Zdroj: Cargo, Dezeen, Aktuálně, Autor fotografie: Colin Czerwinski, Unsplash