Elektromobily z českých dílen: vzkříšené legendy i designový sporťák
Dopravní prostředky s elektrickým pohonem nemusí být jen od Tesly. Několik pilotních projektů se rodí také v Česku. Spojuje je odkaz ke kvalitnímu designu 50.–60. let minulého století.
Martin Sedlák
9. 4. 2018
Luka EV: Retro vzhled, solidní dojezd
Čerstvou novinkou je sporťák s elektrickým pohonem v kolech od společnosti MW Motors. Štěchovická automobilka slibuje, že vůz s označením Luka EV ujede až 300 kilometrů na jedno nabití maximální rychlostí 146 km/h a stovku dosáhne pod 10 sekund.
Energii má dodávat baterie s kapacitou 21,9 kWh. Podvozek je hliníkový, v interiéru najdete kůži i uhlíková vlákna. Vůz si zatím koupit nemůžete, dostupné je však video, které ukazuje tohoto designového elektrického krasavce.
Čezeta: Prase se vrací s baterkou
Další dopravní prostředek, který se hlásí k designu 60. let minulého století, je legendární skútr Čezeta, známá spíše pod přezdívkou Prase. V 21. století však dvoutakt nahradil elektrický pohon. Elektrické Prase má výkon 11 kW a může jet maximální rychlostí 120 km/hod.
Pokud vás český elektroskútr zaujal, můžete si ho objednat přímo z pohodlí domova přes e-shop Alza. Ten uvádí, že pro letošní rok bude mít skladem dvě barevné a cenové varianty. Žlutý model je za 332 992 korun a má dojezd až 100 kilometrů na jedno nabití. Limitovaná bílá edice pak stojí o 90 tisíc korun více, ale má zase výkonnější elektromotor s dojezdem až 150 kilometrů.
E-Pionýr: Fichtl bez dýmu
Možná si to pamatujete z prázdnin u dědy: žhavé léto a vy svištíte po prašné polňačce na legendárním Pionýru, Jawě 50, a za vámi se drží namodralý oblak kouře z výfuku. Nyní se legenda vrací, ale podobně jako Prase přišla o výfuk. Reinkarnovaný Pionýr bude mít také elektrický pohon.
Světová premiéra elektrické Jawy 50 se odehrála letos v březnu na brněnském Motosalonu. „Prototyp E-Pionýra je vybavený českým patentem, původně leteckým motorem od společnosti Emerze elektro, u kterého byl snížený výkon z 30 kW na 10 kW. S ním stroj dosahuje omezené rychlosti okolo sta kilometrů v hodině. Dojezd elektromotocyklu vybaveného českou lithiovou baterií od firmy Akupack s kapacitou 49 Ah se pohybuje okolo osmdesáti až sto případně i více kilometrů, vše záleží, jakou si zákazník zvolí kapacitu baterie, která dnes bohužel tvoří skoro polovinu hodnoty motocyklu,“ představil E-Pionýra Pavel Brída z opavské firmy Motoscoot.
Základní verze elektromotorky má mít výkon 3 kW a stát okolo 70 000 korun. Pokud vás E-Pionýr zaujal, pak si napište termín: začátek sériové výroby začne už v příštím roce.
Podívejte se na elektromobil Luka EV.