Volvo končí s naftovými motory. Nahradí je hybridní
Šéf švédské automobilky potvrdil, o čem mluvil již několik měsíců zpátky. Volvo přestane vyvíjet další dieselové motory a pomalu přejde na vývoj elektrických.
František Mašek
21. 5. 2017
Smog, polétavý prach a emise z automobilové dopravy dusí města. Už několik evropských měst oznámilo plán omezení vjezdu všech vozidel s naftovými motory, protože produkují nejvíce emisí. Například Paříž zakáže vjezd automobilům s naftovými motory v roce 2020. A to není všechno. Evropská unie přijímá stále přísnější pravidla pro emisní limity, tedy pro jedy, které produkují spalovací motory. V roce 2021 už by měly být maximální hodnoty oxidu uhličitého na hodnotě pouhých 95 g/km.
Jenže naftové agregáty takových hodnot dosahují jen velmi těžko. Je třeba v nich slučovat hned několik moderních systémů – ať už je to katalytická redukce emisí spalin, vstřikování močoviny do výfuku nebo recirkulace plynů ve válcích. Jenže to všechno stojí velké peníze. Vývoj je už neúměrný nákladům a také zákazníci pocítí, že naftové agregáty jsou nevýhodné.
Volvo jen s benzínem a elektřinou
A tak šéf švédské automobilky Volvo Hakan Samuelsson potvrdil to, o čem mluvil už před rokem – konec naftových motorů v automobilech Volvo. Ty nahradí motory benzínové, elektrické a hybridní. Zájemci o benzínové motory nijak omezeni nebudou, ale ti, kteří dnes kupují naftové agregáty, dostanou ty hybridní. Mají shodný točivý moment i výkon a emise u nich jsou na úrovni požadované EU.
Elektromobily pak jsou jasnou budoucností automobilové dopravy a Volvo je začne nabízet od roku 2019. Naftové motory se už tedy nebudou vyvíjet, jejich výroba však bude pokračovat do roku 2023. Problém je ovšem v tom, že v současné chvíli jsou naftové motory nejprodávanější v nabídce značky. Kupříkladu velké SUV Volvo XC90 si zákazníci z 90 % kupují s naftovými motory. Je tedy otázka, jak kupující na toto zareagují.
Volvo navíc bude muset výrazně zvýšit investice do vývoje elektrických motorů. Hlavně jejich akumulátorů, které jsou dnes největším problémem všech vozů, kde elektřina pracuje sama nebo ve spolupráci se spalovacím motorem. Akumulátory jsou velké, těžké a limitují dojezt svou kapacitou.. V Česku je pak stále problémem dostupnost nabíjecích míst. To se však má v brzké době změnit. V Česku i v zahraničí už jsou ohlášeny velmi zajímavé patenty, které tyto problémy mají vyřešit.
Zdroj: Volvo, vlastní