Autonomní Uber srazil cyklistku. Tohle jsou 4 největší nehody aut bez řidičů
Ve světě už probíhá mohutné testování automobilů bez řidiče, takzvaných autonomních vozů. A už mají za sebou první nehody a dokonce i jednu oběť-chodce. Zatím to však vypadá, že za většinu nehod může někdo jiný.
František Mašek
21. 3. 2018
Tento týden přejelo Volvo společnosti Uber ženu v americkém Tempe. Žena po převozu do nemocnice zemřela. Problém ale je, že Volvo patří k flotile testovacích autonomních vozidel, takže v době jízdy jelo na samočinný režim. Může za to technika, nebo člověk? To je zatím ve vyšetřování. Okolnosti ale zatím vypadají na to, že Uber je v tom nevinně.
(Ne)vinný Uber?
Jelikož testovací vozy jsou vybaveny několika kamerami, byly po nehodě záznamy z místa nehody okamžitě postoupeny policii. Z nich podle policejního vyšetřovatele, který pro San Francisco Chronicle poskytl rozhovor, vyplývá, že nebylo v moci jakémukoli druhu vozu (autonomního nebo řízeného člověkem) zabránit této srážce.
Žena s kolem šla u středového pruhu a náhle před autem prudce zabočila ke kraji vozovky. Ani systémy hlídání okolí vozu, ani operátor, co stále sedí na místě řidiče a kontroluje funkčnost vozu a případně napravuje nedostatky, nedokázali srážce zabránit.
Přesto Uber okamžitě zastavil testování všech vozidel, stáhl je z provozu a nyní čeká na výsledky šetření. Pro potřeby samořiditelné “letky” přitom Uber plánoval koupit až 24 tisíc plug-in hybridů Volvo XC90. Jeden takový se účastnil i zmiňované nehody.
Uber není první
Nehod autonomních aut už bylo v historii mnoho. Jako první havarovala Toyota Prius od společnosti Google, která narazila při dojíždění ke křižovatce do jiného auta. Okamžitě se rozpoutaly vášnivé debaty nad bezpečností provozu takových aut a nad legislativou. Později se ukázalo, že vůz vlastně nejel v autonomním režimu a řídil ho standardně člověk.
První skutečnou nehodou samočinně řízeného vozu byla až nehoda dalšího auta společnosti Google, jež tuto technologii vyvíjí. Šlo o Lexus RX450h s úpravou na autonomní řízení, který se chtěl dostat z pruhu do pruhu, ale řidič autobusu v cílové jízdní dráze neměl pro najetí auta do své dráhy pochopení a nechtěl mu nechat místo. A tak to odnesl přední blatník a nárazník.
Největší hříšník: Tesla
Tu nejznámější a asi nejproblematičtější nehodu má na svědomí značka Tesla nabízející pro své vozy autonomní režim. Ovšem ten je jen v módu 3, což znamená, že řidič musí neustále sledovat okolí a musí být schopen okamžitě převzít nad vozem kontrolu.
Před vozem Tesla uhnul do vedlejší ulice nákladní vůz, ale autonomní systémy na zpomalení vpředu nezareagovaly. Místo nařízeného soustředění si navíc řidič Tesly zrovna dával ve sklopeném sedadle šlofíka. Automobil tak narazil z boku do náklaďáku a řidič zahynul. Vyšetřování poté ukázalo, že systém senzorů byl pravděpodobně oslepen polétavým prachem, do kterého silně svítilo sluníčko z protisměru.
Jako poslední je tu přesně rok stará nehoda, a to opět společnosti Uber. Jen jeden den po nasazení automobilů do provozu se dostalo autonomní Volvo XC90 do kolize tří aut na křižovatce. Skončilo na boku (viz úvodní fotografie). Uber tehdy stáhl všechny vozy z provozu, ale vrátil je tam po vyšetření policií, jež zjistila, že nehodu zavinil jiný řidič, co nedal přednost v jízdě.
Podívejte se na reportáž televize ABC o aktuální nehodě autonomního Volva XC90 společnosti Uber.