Parádní elektrický crossover od Porsche a další 4 skvosty ze Ženevy
Stále víc se přibližuje doba elektrická. Elektřina v dopravě je prostě už nevyhnutelná a automobilky připravují hromady nových modelů, které jen čekají na poslední detaily nebo na nové typy akumulátorů. Pojďme se na některé z nich podívat, jak je přinesl autosalon v Ženevě.
František Mašek
9. 3. 2018
V tomto článku vás nebudeme unavovat koncepty. Pokusíme se představit to, co už jezdí nebo jezdit během několika měsíců bude.
Polestar 1
Začneme třeba ve Švédsku nebo v Číně – jak chcete. Jde totiž o novou značku Polestar, kterou odtrhli od Volva, aby dělala luxusní elektrické a hybridní vozy pro velmi náročnou klientelu. A tak Polestar 1, krásné kupé vyrobené z uhlíkového kompozitu, nabídne pohon o výkonu 440 kW (600 koní) a točivý moment 1000 N.m. Na nabité akumulátory auto dojede až 150 km.
Proč jsme začali právě tímto vozem, který se ještě neprodává, ale prodávat se začne do roka? Protože už teď je o auto takový zájem, že musely být navýšeny plány na výrobu. Původně mělo být postaveno 1500 aut za cenu asi 3,5 miliónu korun, ale nakonec to vypadá, že výrobu bude limitovat jen to, jak rychle dokáže firma vyrábět složitou konstrukci vozu z uhlíkového kompozitu.
Toyota Auris
Vyměníme velmi drahý automobil za levnější. Toyota Auris je hatchback, jenž si může dovolit už víc lidí. V nové generaci se auto zcela vzdá naftových agregátů a bude mít jen jeden čistě spalovací motor (1.2 Turbo/85 kW) a k tomu dva hybridy (1.8 l/90 kW) a (2.0 l/132 kW).
Jaguar I-Pace
Třetí velmi zajímavý vůz pochází od Jaguaru. Jmenuje se Jaguar I-Pace a pokud bychom ho chtěli definovat, pak ho musíme nazvat jako „vítěze nad Teslou“. Tento kompaktní crossover sice nevyniká podivnými dveřmi jako Tesla Model X, není v interiéru gigantická obrazovka na ovládání všeho, ale zato je kvalita nesrovnatelně vyšší. Prostě Jaguar, A cena? Dva milióny korun!
Pokud se ptáte, jaké jsou technické údaje, tak říkáme, že skvělé. Kapacita akumulátorů uložených pod podlahou je 90 kWh, na něž dojede až 480 km. Výkon dvoumotorové soustavy je přitom 294 kW a točivý moment je 696 N.m. Na stovku zrychlí za 4,8 sekundy. Zaujal také poprvé použitý infotainment na bázi Amazon Alexa. V Alexe lze například naplánovat trasu podle nabití akumulátorů, kdy přes telefon je možné se dotázat, zda stačí nabití na dojezd do stanoveného cíle apod.
Hyundai Kona Electric
Hyundaiem Kona Electric se zase přehoupneme do kategorie dostupných aut. Kona je vůz, co se zatím dodával jen se spalovacími motory. Jenže teď přijde i elektrická verze. S kapacitou 67 kWh zvládne auto dojet až 470 km na jedno nabití. Výkon agregátu si bude moct zákazník vybrat sám.
V nabídce bude 88 nebo 150 kW. Auto se z klasické zásuvky naplno dobije u slabší verze za 6 hodin a 10 minut, u silnější za 9 hodin a 40 minut. S rychlonabíječkou (100 kW) se 80 % nabití akumulátorů dočká majitel za 54 minut.
Porsche Mission E Cross Turismo
Zakončíme to přece jen konceptem - Porsche Mission E Cross Turismo. Je to auto, které nabízí design na bázi staršího konceptu Mission E, jen má vyšší karoserii, plasty na blatnících a nárazníku a vůbec je to takový crossover. Pod kapotou jsou dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem a celkovým výkonem systému více než 440 kW. Zajímavé je, že napětí celého systému je 800 V, kapacita akumulátorů má být dostatečná na dojezd 400 km a nabití na plnou kapacitu za 15 minut. A proč to tady prezentujeme mezi sériovkami? Protože Porsche se netají tím, že v brzké době má na silnice elektromobil vyjet.