Trh s elektromobilitou je na vzestupu, strach z degradace baterií se nepotvrdil
Zákazníci se elektromobility přestávají bát a zájem o ojetá auta stoupá. Dokládají to výsledky největšího českého prodejce s bazarovými vozy.
Kristýna Čermáková
20. 4. 2024
Že zájem o elektromobilitu stále roste, dokazuje společnost AURES, tedy největší český prodejce ojetých vozů AAA Auto. „Rok 2023 hodnotíme z pohledu prodejních výsledků v oblasti elektromobility jako úspěšný. Překonali jsme původní cíl dosáhnout desetiprocentního podílu na sekundárním trhu a nakonec jsme dosáhli 12,3 procenta,“ komentuje spoluředitel společnosti Petr Vaněček.
Stejně jako se zvyšuje podíl elektromobility na trhu s novými auty, i mezi ojetými vozy je růst zákaznického zájmu a širší nabídky znát. V roce 2023 prodal autobazar zhruba 400 elektrických vozů, největší zájem byl o bazarové BMW i3, Tesla Model 3 a Škoda eCitigo. Trh je zatím omezen tím, že je elektromobilita stále nové odvětví a většina automobilů je zatím u svého prvního majitele. Češi totiž střídají automobily v průměru po sedmi letech, čímž se liší od západních zemí, kde vydrží auto jednomu majiteli v průměru čtyři roky.
Zbytečný strach z degradace baterie
Navíc se nevyplnily prvotní černé scénáře, kdy odpůrci elektromobility strašili, že kvůli rychlé degradaci baterií nebude možné pouštět elektrická auta do dalšího oběhu. Průměrný věk elektroauta, které v AAA Auto prodávají, jsou tři roky. Podle jejich zkušeností je baterie v takovém autě téměř vždy nad 90 procent své prvotní kapacity.
Vaněček vysvětluje, že když už odmítnou vykoupit nějaké elektroauto kvůli nízké kapacitě baterie, je to kvůli nedostatečné péči jeho majitele. Bez ohledu na pohon je znát, jak se vlastník o své auto stará, a automobily ve špatném stavu v něm nejsou svou vlastní vinou. Pokud se majitel k elektromobilu chová odpovědně a dodržuje zásady správného nabíjení, přílišná degradace baterie nepředstavuje riziko.
Pomalejší ale stabilní růst zájmu
V AAA Auto před rokem registrovali výraznější růst než nyní, odhady na další prodeje už jsou podle Vaněčka střízlivější a racionálnější, ale pořád je elektromobilita nejvýrazněji rostoucím segmentem na trhu. I proto si klade ambiciózní cíl prodat v letošním roce tisíc elektrických vozů a zatím jsou na dobré cestě.
„Za první čtvrtletí roku 2024 jsme prodali 126 elektromobilů, což je oproti 52 vozům za tutéž dobu loňského roku více než dvojnásobný nárůst,“ komentuje Vaněček. Stejně tak se zvýšil i výkup elektroaut, konkrétně o 63 procent.
Stabilní zájem o elektromobily přičítá také jejich postupnému zlevňování. Tradiční dieselové vozy totiž naopak dlouhodobě spíše zdražují. Nyní je rozdíl v ceně mezi elektrickým a dieselovým autem už jen kolem 25 procent. Pořídit si elektromobil už proto není dostupné pouze pro nejbohatší vrstvu společnosti, ale naopak pokud má zákazník například solární panely na střeše, investice do elektrického auta se mu brzy vyplatí.
Elektromobilitu brzdí strach z dojezdu
V autobazaru Auto Esa registrují v poslední době spíše pokles zájmu. „Největší boom zažily ojetá e-auta v roce 2022 a to především díky cenám pohonných hmot, když se šplhaly k ceně 50 korun za litr,“ komentuje mluvčí společnosti Filip Kučera pro Obnovitelně.cz. Pokles zájmu o elektromobilitu pak naopak zaregistrovali koncem loňského roku.
Dle zkušeností bazaru zákazníci stále volí raději hybridní pohony, které více vyhovují jejich potřebám. „Elektromobility mají omezený uživatelský rozsah a často neplní představy a potřeby klientů,“ dodává Kučera. Situaci by teoreticky mohly změnit avizované emisní poplatky za benzín a naftu v roce 2027, ale nyní změnu spotřebitelského chování na trhu neočekává.
„Celá elektromobilita je politizované téma, nám jde o zákazníkovu spokojenost, nepotřebujeme plnit podíly na trhu,“ vysvětluje Vaněček. A elektromobily si zatím cestu trhem nacházejí samy. A to navzdory skutečnosti, že velkým a především zbytečným strašákem je právě degradace baterie i dojezdová vzdálenost.
Skupina AURES nyní buduje nové Centrum pro elektromobilitu v Čestlicích a současně spouští platformu AVILOO, která podle zadaných parametrů vybere auto na míru. Zákazník popíše své potřeby, kam a jak často jezdí, v jakých teplotních podmínkách a případně zda a kde má možnost automobil nabíjet. Chytrá aplikace mu potom doporučí konkrétní značku elektromobilu, který pro něj bude nejvhodnější.
Foto: Unsplash