První obchodní dům pouze s recyklovanými produkty najdete ve Švédsku
Na první pohled ta myšlenka vypadá jako sen vetešníků nebo sekáč pro hipstery z Berlína. Jenže znovuvyužitelné zboží dává smyl pro přírodu i peněženky zákazníků.
Kristýna Vobecká
21. 2. 2018
Recyklované nákupy pro celou rodinu
Obchodní dům, kde koupíte pouze recyklované zboží najdete ve švédském městě Eskilstuna a jmenuje se ReTuna Återbruksgalleria neboli ReTuna galerie s obnoveným zbožím. Vše, co je zde k prodeji, bylo buď recyklováno, opraveno a znovu použito, nebo pochází z organické a udržitelné produkce.
Tento obchodní dům byl otevřen na podzim 2015 a jeho umístění není náhodné, obchod najdete hned vedle recyklačního centra, kam jsou obyvatelé města zvyklí nosit věci, které dále nechtějí používat. Teď však tyto produkty, které jsou ještě v použitelném stavu, mohou udělat radost novému vlastníkovi.
Zaměstnanci recyklačního centra pečlivě vybírají z darovaných věcí, jež je možné opravit, repasovat či rovnou vrátit do oběhu, a následně je rozdělují do 12 obchodů v nákupním centru. Švédské rodiny si tedy mohou dopřát sobotní dopoledne trávené v obchodním domě, aniž by jejich členové trpěli výčitkami svědomí, že tráví čas v chrámech konzumu.
Z nabídky si vybere každý. Můžete zde nakoupit nábytek, oblečení, potřeby do domácnosti, hračky, sportovní vybavení a kola, elektroniku i počítače a vybavení pro dům a zahradu.
Ve volné chvilce se mohou zákazníci najíst v kavárně a restauraci, kde je jídlo připraveno z lokálních produktů, a při další cestě do tohoto obchodního centra mohou navíc provětrat své šatníky a věnovat již nenošené oblečení pro dobrou věc.
Podpora komunity
Součástí obchodního domu, jehož provozovatelem je městská firma specializující se na životní prostředí a energetiku, je také výstavní prostor, kde jsou představovány výstavy s recyklační tématikou. ReTuna navíc slouží jako komunitní centrum poskytující prostor místním start-upům a umělcům.
Obchodní dům vznikl s původním záměrem zástupců města Eskilstuna jako projekt, který bude fungovat jako standardní obchod, ale prodávat bude použité zboží. Věřili, že tak dokáží oslovit novou cílovou skupinu zákazníku a budou šířit znalosti o možnostech obnovitelného přístupu a cirkulární ekonomiky.
Vzhledem k tomu, že obchodní dům funguje a prosperuje dodnes, přesvědčit se můžete na Instagramu obchodního centra, se jim původní záměr zřejmě úspěšně daří realizovat. A dalším důležitým přínosem pro město s 65 tisíci obyvateli je 50 pracovních míst, které otevřením obchodu vznikly.
Zdroj: retuna.se