Česko na křižovatce: elektromobilita se může stát klackem proti zelenému směřování Evropy
Pro mnohé české motoristy jsou auta do zásuvky „ďáblovým vynálezem“. Většina řidičů se nechce vzdát spalovacího motoru ani po roce 2035.
Pavel Baroch
10. 11. 2023
Ke konci září bylo v České republice registrováno 20 323 osobních bateriových elektrických vozidel. Vyplývá to z posledních dat webu Čistá doprava. Za devět měsíců se tak počet aut do zásuvky zvýšil o 45 procent, kdy úřady zaevidovaly 6 268 vozidel.
Ačkoli to může vypadat jako úctyhodný trend, oproti Evropské unii to je stále pod průměrem. Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo v zemích EU od ledna do září registrováno více než 1,1 milionu nových osobních aut na baterie, což představuje meziroční nárůst o 55 procent. Největší tržní podíl si tato vozidla držela ve Švédsku (39 procent), Finsku a Dánsku (obě země 33 procent). Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procenty před Slovenskem na předposledním místě.
„Je to opravdu ostudná situace,“ řekl na nedávné konferenci Forum elektromobilita Martin Peleška, generální ředitel Toyota Central – Czech, který současně připomněl, že průměrné stáří aut je v Česku zhruba 16 let, což je o téměř čtyři roky více, než je průměr v Evropské unii.
Toyota přitom patří mezi největší tahouny alternativních paliv v dopravě. Vedle plug-in hybridů nabízí rovněž vozidla na plynový pohon. Česká pobočka Toyoty se v létě připojila k iniciativě, která vyzvala vládu k větší a rychlejší podpoře vodíkové technologie.
Jako červený hadr
Názor na ostudné předposlední místo v elektromobilitě rozhodně nezastává většina Čechů. Je to přesně naopak. Po roce 2035, kdy se mají na základě evropského nařízení přestat prodávat nová auta se spalovacím motorem, plánují dvě třetiny Čechů stále jezdit na benzín či naftu.
Ukázal to průzkum agentury Ipsos pro společnost Raiffeisen-Leasing, podle něhož chce 65 procent šoférů zůstat u tradičních paliv, co nejdéle to půjde. Třetina řidičů je totiž rozhodnuta těsně před rokem 2035 pořídit nové auto na benzín či naftu, další třetina je připravena po roce 2035 koupit ojeté auto se spalovacím motorem. Nechat dosloužit svůj současný automobil a poté jej nahradit elektromobilem plánuje 13 procent lidí. Rovnou přejít na elektromobil pak uvažuje 18 procent lidí.
Nikola Hořejš, ředitel výzkumu mezinárodních otázek agentury STEM na konferenci o elektromobilitě uvedl, že právě auta do zásuvky se mohou stát jakýmsi rudým hadrem, fackovacím panákem nebo strašákem proti zelenému směřování Evropy – Green Dealu. „Je tady skrytá výbušnina,“ upozornil Hořejš, jehož příspěvek na konferenci měl vypovídající název „Ďáblův vynález: Proč se Češi bojí elektromobility a budoucnosti“.
Podle Hořejše může mít nemalá skupina českých řidičů problém, když si nebudou moct vyměnit svůj patnáct let starý vůz se spalovacím motorem za stejný typ vozidla. Ostatně podle obsáhlého průzkumu „Česká (ne)transformace 2022“, který zpracoval STEM a Institut 2050, celkem 35 procent Čechů rozhodně nesouhlasí s tím, aby se v roce 2035 ukončila výroba automobilů se spalovacími motory. Spíše s tím nesouhlasí 24 procent lidí.
„Ukončení výroby automobilů se spalovacími motory dle plánu EU v roce 2035 je pro Čechy velmi citlivé, těžko průchodné téma,“ konstatovali autoři průzkumu, podle nichž by dvě pětiny obyvatel (39 procent) reagovaly rozzlobeně na omezení výroby aut se spalovacími motory.
Už zmiňovaný Martin Peleška z vedení české pobočky Toyoty poznamenal, že se zaváděním ekologických pohonů aut začalo Česko velmi pozdě a navíc špatně. „Začali jsme tím, že je to diktát Bruselu. A ještě jsme se z této pozice nedostali,“ konstatoval Peleška.
Kam se otočí veřejné mínění
To ale neznamená, že si motoristé nakonec na auta na elektřinu a další alternativní paliva nakonec nezvyknou. Hořejš to přirovnal k tomu, když se před více než šesti lety zaváděl zákaz kouření v restauracích a hospodách, což vyvolávalo velkou bouři nevole. Dnes už by si přála návrat popelníků a cigaret jen malá menšina veřejnosti.
Nikola Hořejš uvedl, že pro mnohé Čechy je velmi podstatná osobní zkušenost. Takže je potřeba, aby elektromobilita nebyl jen jakýsi symbol, ale aby je tuzemští motoristé také viděli v praxi. „Může se z toho stát věc, kterou nakonec Češi velmi rádi přijmou,“ sdělil Peleška.
Podle už citovaného průzkumu „Česká (ne)transformace 2022“ souhlasí asi třetina dotázaných, že by stát měl finančně přispívat firmám i domácnostem na pořízení elektroauta. Podobnou podporu má i výstavba nezbytné infrastruktury, tedy zejména dobíjecích stanic.
Podle Hořejše se právě v současnosti rozhoduje o tom, jestli nakonec čeští motoristé dají autům na elektřinu a další šetrná paliva šanci, anebo většina z nich setrvá na svém odmítavém stanovisku. „Jsme teď na křižovatce. Nyní se veřejné mínění může obrátit oběma směry,“ dodal Hořejš.
Ilustrační foto: Unsplash