Zanedbání pravidelného servisu tepelného čerpadla vás může připravit o záruku

Že dokud není servis povinný, není ani potřeba? Přesně takový přístup platí v mnoha domácnostech a nevyhýbá se dokonce ani tak drahým zařízením, jakými jsou tepelná čerpadla.

Povinné revize jsou totiž v jejich případě potřebné jen u podnikových instalací nebo skutečně velkých nemovitostí. Majitelé čerpadel v rodinných domech tedy porušení legislativy neriskují, kvůli zanedbání servisu ale přicházejí o záruky a možnost jejich prodloužení.

Odvzdušnit topení, objednat revizi plynových spotřebičů, případně i komínu, to vše je před zimou takřka samozřejmost. Kde domácnosti ale často chybují, to je péče o tepelná čerpadla. Tento úkon totiž v případě běžných rodinných domů není vyžadována zákonem. Platí ale, že čím delší záruku výrobce nabízí, tím odpovědnější přístup majitele obvykle čeká. A renomované firmy proto mají pravidelný servis zařízení zanesený ve svých obchodních podmínkách.

Přímo legislativní povinnost se vás pak může dotknout, pokud tepelným čerpadlem vytápíte skutečně velký dům, hotel, penzion nebo firmu. Častěji limity překonávají také splitová tepelná čerpadla. A legislativa je jednoznačná – rozhodující je obsah fluorovaných skleníkových plynů v chladicím okruhu čerpadla a způsob, jakým je okruh vystavěn. Hodnota, do které kontrola těsnosti potřeba není, je například pro často používané chladivo (R410A) 4,78 kilogramů.

„Pokud si majitel tepelného čerpadla přesto není objemem chladiva jist, stačí se podívat na štítek, kterým je zařízení vždy doplněné. Nejen my ale našim zákazníkům doporučujeme pravidelnou servisní prohlídku, a to ideálně každou druhou zimu. Pod dohledem odborníka jsou během takové rutiny zkontrolovány čidla a jejich hodnoty, správná funkce chladícího okruhu, hodnoty tlaku v expanzní nádobě a součástí kontroly by mělo být i vyčištění filtru topné soustavy. Znečištěný filtr může způsobit snížení průtoku, a tedy účinnosti samotného čerpadla,“ uvádí David Liška, expert z českého výrobce tepelných čerpadel Master Therm.

Liška dodává, že pravidelná kontrola je důležitá pro životnost čerpadla i záruku. Ta se obvykle pohybuje v horizontu pěti až deseti let, a například právě v Master Thermu během standardní 7leté záruční doby na celé čerpadlo bez omezení trvají na pravidelných kontrolách. „Je to v zájmu zákazníka. Výrobci, kteří tvrdí, že jejich čerpadlo poběží třeba 10 let bez jediné servisní kontroly, dle mého nejsou příliš zodpovědní a jejich spolehlivost může být případě řešení problému diskutabilní.“

Za problémy často stojí nedostatečný výkon zařízení

Pokud technik během kontroly na závadu nebo příznak jejího vzniku přijde, je na místě rychlá oprava. Zanedbání jedné poruchy totiž jinak snadno vede k dalším. Ne u všech zařízení je ale takový přístup možný. „V současné době se setkáváme čím dál více s ryze čínskými výrobky, u kterých bohužel chybí servisní zázemí, a tudíž nelze tyto jednotky servisovat (respektive vyměňovat případné špatné díly),“ varuje ale například distributor tepelných čerpadel Lhotský a Drahanský na svém webu.

To potvrzují také zkušeností Davida Lišky z Master Thermu, který navíc zmiňuje problémy plynoucí z nedodržení schématu zapojení doporučeného výrobcem, chybného seřízení systému nebo také případy, kdy čerpadlo neodpovídá skutečným potřebám budovy a jejích obyvatel. Ti totiž někdy ve snaze ušetřit volí zařízení s nižším výkonem, na energiích ale nakonec často zaplatí víc.

„Špatně zvolené či instalované tepelné čerpadlo zkušený technik pozná vlastně na první pohled. Domácnost pak totiž bojuje například s propadem teploty u ohřívané užitkové vody, s velmi častým spínáním a vypínáním čerpadla a také s vysokou hlučností,“ varuje Liška s tím, že úspora na pořizovací ceně pak může majitele dohnat už během dvou nebo tří let provozu.

Foto: Master Therm