Pohodlnější, bezpečnější, lepší na údržbu. Řidiči si pochvalují elektrobusy
Evropští cestující přestupují do elektrobusů. Loni bylo v zemích EU registrováno 3,5 tisíce nových elektrobusů. V Česku sice přibylo jen 40 autobusů do zásuvky, letos se ale flotila opět rozšíří.
Pavel Baroch
24. 5. 2023
Řidiči, kteří mají s elektrobusy dlouhodobou zkušenost, mluví o tom, jak tato bezemisní a tichá vozidla zvyšují atraktivitu veřejné dopravy: mají například plynulejší rozjezd i brzdění, což u cestujících zvyšuje pocit pohodlí a bezpečí. A oproti naftovým motorům si pochvalují také jednodušší údržbu a servis.
V českých městech jezdilo ke konci roku 144 autobusů do zásuvky. Nejvíce v Moravskoslezském kraji – šedesát. Podle údajů brněnského Centra dopravního výzkumu bylo vloni zaregistrováno 40 nových elektrobusů, což je o 38 více než v roce předchozím. „Ze zemí V4 pak bylo vloni registrováno v Polsku 162, v Maďarsku 44 a na Slovensku jeden elektrobus,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Ve všech zemích Evropské unie pak bylo vloni evidováno 3 505 nových elektrobusů, což je meziročně o 13,7 procenta více. Podíl na všech registracích se zvýšil z 10,6 na 12,7 procenta. Lídrem na trhu s elektrobusy zůstává Francie, která loni zaznamenala nárůst o více než čtvrtinu. Výrazně přibylo bateriových autobusů také v Německu a Dánsku. Spolu s Francií jezdí v těchto zemích více než polovina všech evropských elektrobusů.
Ostravské supernabíječky
Největší flotilou autobusů do zásuvky v Česku disponuje momentálně Dopravní podnik Ostrava. Zatímco zkraje roku 2022 měl osm elektrobusů, na konci letošního roku jich bude už dvaatřicet. Z toho 26 s průběžným nabíjením, ostatní s nabíjením v noci.
Od letošního jara přitom mohou šoféři využívat tři nové rychlonabíječky v centru města. Rychlonabíjení trvá šest až deset minut.
„Ostrava tak má již třetí nabíjecí uzel přímo navazující na tramvajovou síť, odkud budou elektrobusy vyjíždět obsluhovat přilehlé lokality. Rozšíří se tak síť bezemisní dopravy, čímž se v daných místech znatelně sníží produkce oxidu uhličitého. Věříme, že to ocení nejen cestující, ale i všichni Ostravané,“ uvedlo vedení ostravského magistrátu. „Ostrava tak opět potvrzuje, že jde o moderní město, které se může pyšnit nejen pokrokovými technologiemi, ale i ekologickou dopravou.“
Generální ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys připomněl, že ve své kategorii jsou supernabíječky největším elektromobilním projektem ve veřejné dopravě v zemi.
Vyplatí se vám střešní solární elektrárna?
„Máme celkem dvacet šest elektrobusů s průběžným nabíjením, které dokážeme napájet pomocí strategicky rozmístěných nabíječek ve Svinově, na Hranečníku a nově i v centru města. Díky tomu bude každý desátý vypravovaný autobus elektrobus. Tyrkysové elektrobusy s průběžným nabíjením se stávají součástí tepu centra města. Navazujeme tím na strategii ‚bez dieselu‘. Dopravní podnik Ostrava je zkrátka zase zelenější,“ řekl Morys.
Kloubový elektrobus v Hradci
Spolu s Ostravou je průkopníkem a lídrem elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy Hradec Králové. Tamní dopravní podnik v polovině dubna oznámil překonání pěti milionů ujetých kilometrů s elektrobusy, kterých po městě jezdí dvacet.
Na konci března začal Královéhradecký dopravní podnik jako první v republice testovat kloubový elektrobus, který mu půjčil výrobce SOR Libchava. „Po instalaci odbavovacího systému bychom ho chtěli v Hradci Králové vyzkoušet na běžných linkách MHD s cestujícími,“ informoval ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.
Autobusy do zásuvky jezdí v současnosti v tomto krajském městě na pěti linkách. Rozšíření elektromobilů na další trasy brání také kapacitní důvody. Právě proto se hradecký dopravce rozhodl novinku vyzkoušet.
Kloubový elektrobus je celonízkopodlažní a disponuje baterií o kapacitě 600 kilowatthodin, přičemž výrobce garantuje dojezd na jedno nabití až 350 kilometrů.
Nabíjení je možné v pomalém režimu přes noc pomocí kabelu, ale také průběžně přes den pomocí pantografu na střeše.
Elektrobus je plně klimatizovaný, vybavený vnitřním i vnějším kamerovým systémem se záznamem, WiFi pro cestující nebo USB zásuvkami pro nabíjení mobilních telefonů. Pracovní prostor řidiče je vybaven plně digitální palubní deskou, lednicí na nápoje a dalšími moderními komponenty.
Pomoc evropských dotací
Pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský uvedl, že pozitivní roli při pořizování elektrobusů hrají dotace z operačních programů IROP. Minimálně 11 vozidel bylo pořízeno ještě z předchozího dotačního období pro roky 2014 až 2020, přičemž v aktuálním období se řeší už čtyři projekty s elektrobusy.
„Z aktuálních čísel svědčících o zvýšeném zájmu o pořizování elektrobusů máme na Ministerstvu dopravy určitě velkou radost,“ řekl Bezděkovský. „Další pozitivní vývoj bych očekával i v příštích letech, kdy budou jednak dobíhat další projekty podpořené z IROP, ale kdy se hlavně začne stále více projevovat to, že objednavatelé veřejné dopravy musí plnit povinnosti vyplývající ze zákona o nízkoemisních vozidlech.“
Ten mimo jiné stanovuje určitý podíl autobusů na alternativní paliva. Od jeho účinnosti v prosinci 2022 do konce roku 2025 je stanoven tento podíl na 41 procent, po tomto termínu dokonce na 60 procent. Bezděkovský připomněl, že minimálně polovina z uvedených procentních podílů musí představovat bezemisní autobusy, tedy autobusy elektrické – bateriové nebo vodíkové.
Autor: Pavel Baroch
Úvodní foto: Siemens (elektrobus v Ostravě)