Lze si pochutnat na kávové sedlině nebo pivním mlátu? Biopekárna z nich vyrábí sušenky
Biopekárna Zemanka, která vyrábí krekry či sušenky také z kávové sedliny nebo pivního mláta, se stala jedním z oceněných udržitelných projektů prvního ročníku Czech & Slovak Sustainability Summitu.
Pavel Baroch
26. 4. 2023
Majitel pekárny Jan Zeman začínal na podzim 2006 prakticky od nuly. Jeho maminka, zkušená cukrářka, přes den pekla krekry a sušenky, její syn je po večerech balil a rozvážel do prvních obchodů. To už ale dneska neplatí.
Díky narůstajícímu zájmu o produkty Biopekárny Zemanka má nyní podnik více než třicet zaměstnanců, vyrábí měsíčně téměř 200 tisíc sáčků sušenek a krekrů, které dodává do všech obchodních řetězců a dalších prodejen a ještě je vyváží do deseti zemí v Evropě.
A je také držitelem několika ocenění, to zatím poslední – Hvězdu udržitelnosti za rok 2023 – dostala biopekárna spolu s dalšími jedenácti udržitelnými projekty na prvním ročníku Czech & Slovak Sustainability Summitu, který se konal v druhé polovině dubna v Praze.
„Na zdejších trzích existuje množství úspěšných udržitelných projektů, které skutečně pomáhají životnímu prostředí nebo společnosti. Těmto projektům se ale nedostává patřičné publicity. Jsme přesvědčeni, že je důležité, aby se lidem a podnikům, které za nimi stojí, dostalo zaslouženého uznání a aby se jejich nápady mohly inspirovat i další firmy a manažeři pro udržitelný rozvoj,“ uvedl Jeffrey Osterroth, vedoucí partner společnosti ATOZ Group, která Sustainability Star a Czech & Slovak Sustainability Summit organizovala.
V Biopekárně Zemanka vyrábějí část svých výrobků z pivního mláta, kávové sedliny a vymačkané dužiny z ovoce a zeleniny. Proto spolupracuje s Plzeňským Prazdrojem a společnostmi IKEA, Costa Coffee nebo UGO, které pekárně dodávají materiál, jenž by jinak skončil jako odpad.
Kalkulačka solární elektrárny: vyplatí se vám?
„Nepotřebný materiál by měl být vnímán jako zdroj pro další využití a nikoli končit na skládkách a ve spalovnách,“ tvrdí Zeman.
Tuny ušetřeného odpadu
Když představoval cirkulární produkty své pekárny na pražském summitu, připomněl, že za dva roky se podařilo využít bezmála 2,5 tisíce kilogramů mláta, stovky kilogramů kávových sedlin nebo zhruba 3,5 tisíce kilogramů dužiny. Aby se k takovému výsledku dostal a potravinářské zbytky se nestaly odpadem, musel si projít nelehkou inovativní cestu. „Ta cesta byla skutečně poměrně dlouhá,“ řekl Zeman účastníkům Czech & Slovak Sustainability Summitu.
Pro Zemana je udržitelnost jedno z klíčových životních témat. „Byla i jedním z důvodů, proč jsem opustil kariéru daňového poradce a začal se věnovat biopotravinám a ekologickému zemědělství, tedy i důvodem, proč vznikla Biopekárna Zemanka,“ uvedl majitel biopekárny při patnáctiletém výročí založení podniku.
„Vždy jsem se díval, jaké dopady má moje podnikání, a hledám způsoby, jak negativní dopady minimalizovat. Ideálně najít i aktivity, které v podnikání přinášejí pozitivní dopady na okolí, společnost či přírodu. Pro mě je rovněž nesmírně důležité, aby udržitelnost přinášela v byznysu pozitivní ekonomické výsledky a byla tedy zisková. Pak může být součástí firemních strategií a být dlouhodobě rozvíjena. Jsem přesvědčen, že nyní již má být cílem podnikání rovnováha mezi ekonomickým ziskem a pozitivním dopadem na okolí,“ tvrdí Zeman.
Nejde přitom jen o odpad z potravinářské výroby. Biopekárna Zemanka spolu s ostravským studiem Navzdory vytvořila novou unikátní řadu takzvaných upcyklovaných doplňků. Z použitých pytlů od mouky vznikly zcela nové, praktické výrobky jako úložný pytel na dětské hračky, odolná nákupní taška či designová obálka na dokumenty.
„Cílem společného projektu bylo poukázat na hodnotu různých materiálů, které se na první pohled mohou zdát už nepotřebné, a nechat jednoduše vzniknout další funkční produkty,“ konstatuje Zeman, jehož pekárna také odebírá energie pouze z obnovitelných zdrojů.
Bezobalové produkty
Vedle cirkulárního pečení si Biopekárna Zemanka vysloužila ocenění Hvězda udržitelnosti 2023 také za bezobalový prodej části své produkce. „Díky bezobalovým výdejníkům každoročně ušetří několik kilogramů papíru a plastu, které se běžně používají k balení sušenek a krekrů,“ sdělil organizátor Czech & Slovak Sustainability Summitu.
Cílem společnosti je nadále rozšiřovat dané projekty – bezobalové systémy nabízí například kancelářským provozům. Zaměstnanci podniků si mohou v bezobalovém výdejníku koupit svačinu, a nevytvoří při tom žádný odpad. V oblasti cirkulárního potravinářství je zase cílem dál rozšiřovat síť odběratelů, aby se výrobky dostaly k co nejširšímu počtu zákazníků a firma mohla ve výrobě zpracovávat větší množství dosud nevyužívané suroviny.
Autor: Pavel Baroch
Úvodní foto: Biopekárna Zemanka