Český zástupce si odnesl bronz z budapešťského setkání nejprogresivnějších startupů
Prestižní akce v Budapešti ukázala současnou kvalitu startupů v nízkouhlíkových řešení výzev dnešní energetiky. Nechyběly příklady moderní akumulace energie, inovativní využití fotovoltaiky nebo letoun kombinující pouze baterie se solárními panely.
Ondřej Šumavský
2. 12. 2017
Finální večer akce s názvem PowerUP, kterou pořádala část Evropského inovačního a technologického institutu zabývající se energetikou (InnoEnergy), představil nadějné startupy s udržitelnými nápady. Mezi nimi byly i projekty z ČR a Slovenska. Český projekt Via Alta se dokonce umístil na třetím místě a odvezl si domů pět tisíc euro a spoustu kontaktů pro růst svého prototypu na energetické využití biologicky rozložitelného odpadu.
Na akci se představilo celkem 12 nejlepších projektů z jednotlivých zemí zabývajících se udržitelnými technologiemi v energetice. Startupy tak dostaly možnost zviditelnit se před investory a odnést si domů desetitisíce eur na rozvoj svých aktivit.
Společným jmenovatelem prvních dvou projektů byla akumulace energie. Vítězný startup HeatVentors z Maďarska vylepšuje tepelnou akumulaci pomocí materiálů se změnou skupenství (phase change materials). Fungující prototyp dokáže uspořit 20–40 % energie, je o 90 % menší než současné alternativy, nabízí o 20 % větší kapacitu a chlubí se závratnou návratností investice: od 6 měsíců do 2 let.
Další startup FLASC z Malty využívá stlačeného vzduchu k akumulaci energie z plovoucích větrných turbín. O tuto inovativní firmu se zajímá i ropný gigant Shell.
Právě to symbolizuje současný trend proměny energetiky k nízkouhlíkové. Do novinek se zapojují tradiční firmy působící v oblasti těžby nebo využití fosilních paliv. Hlavními partnery PowerUP byly firmy jako MOL group (největší těžařská firma sídlící v Maďarsku) nebo Rafako, největší výrobce kotlů v Polsku. Jonas Kjellberg, spoluzakladatel Skype a investor, okomentoval tento fenomén jako nutnost k přežití. „To, co energetické firmy veřejně deklarují, je pouze marketingovým nástrojem na podporu toho, co prodávají. Pokud chcete prodávat udržitelné technologie a obnovitelné zdroje, účast na těchto akcích je skvělou cestou do byznysu.“ Startupům by pak doporučil zaměřit se na vytvoření přidané hodnoty koncovému zákazníkovi, a ne pouze na propagaci dané technologie. „Dokázat prodat nadšení z vašeho produktu je kritickým bodem pro úspěch v dnešním konkurenčním světě startupů,“ dodal Kjellberg.
Výkonný ředitel InnoEnergy Diego Pavía nám na akci během rozhovoru prozradil, že svoje peníze by v následujících deseti letech jednoznačně vložil do ukládání energie a technologií využívajících moře a oceány k produkci energie. Zimní balíček vidí jako skvělou příležitost pro narušení stávajících obchodních modelů a vytvoření nových úspěšných modelů postavených více na koncovém zákazníkovi a tzv. prostřednících, což jsou firmy, které vydělají na dodání moderních technologií a propojení koncového zákazníka s přenosovou sítí. „Kdokoliv, kdo platí více než 10 % ze svých výdajů za energie, bude mít možnost radikálně snížit svojí závislost na energetických firmách a zvýšit tak svojí energetickou soběstačnost.“
Důležitost moderních řešení v energetice potvrzuje i aktuální situace v Česku: poslední listopadový den byl spuštěn první bateriový systém od firmy Solar Global, který má se svou kapacitou jedné megawatthodiny pomáhat k vyrovnávání sítě. Další projekty se připravují a čeští vědci také pracují na nových technologiích. Jako například Jiří Vrána z VŠCHT v Praze, který pracuje na projektu redoxních průtočních baterií. Tuto technologii také představil v rámci českého kola akce PowerUP!
Zdroj: vlastní