Konec závodění na německých dálnicích? Zrušení neomezené rychlosti ušetří víc emisí, než se čekalo
Nová studie upozorňuje, že zavedení rychlostního limitu 120 kilometrů v hodině na německých dálnicích může vést k násobně vyšší úspoře emisí CO2, než byly původní odhady.
Ondřej Novák
24. 1. 2023
Německu tak zrušení neomezené rychlosti na dálnicích může pomoci naplnit klimatické cíle a snížit dopady automobilové dopravy na přírodu a obyvatele. Na závěry nové studie Německé agentury životního prostředí (UBA) upozornila agentura Reuters. Původní odhady počítaly s úsporou emisí ve výši 2,6 milionů tun CO2 ročně.
Nový výzkum ale došel k závěru, že omezení maximální rychlosti na 120 kilometrů v hodině uspoří dokonce okolo 6,7 milionů tun oxidu uhličitého za rok. Neomezeně rychle mohou řidiči dnes cestovat na zhruba polovině německých dálnic, přičemž doporučená maximální rychlost na těchto úsecích je 130 kilometrů v hodině. Rychlost je také omezována v případě vysoké hustoty dopravy nebo snížené viditelnosti.
Podle německého ministerstva dopravy, které dostala do gesce liberální FDP, studie nicméně prokázala, že zavedení pevného rychlostního limitu povede k přesunu části dopravy z dálnic na silnice druhé třídy, což způsobí častější dopravní zácpy a vyšší nehodovost ve městech a na okresních silnicích.
Emise z dopravy klesají příliš pomalu
Reuters upozorňuje, že výsledky studie zvyšují tlak na vládní FDP, aby dělala více pro snižování emisí v automobilové dopravě, která platí za sektor s nejpomalejším poklesem uhlíkové stopy. Například cíl pro rok 2021 byl 148 milionů tun ekvivalentu CO2, Německo ale tento cíl překročilo o 3 miliony tun.
Spočítáme vám, kolik můžete ušetřit pomocí domácí fotovoltaiky
Německé ministerstvo dopravy kvůli tomu zavedlo kompenzační program, v jehož rámci má v následujících letech v plánu ušetřit 13 milionů tun CO2. Nicméně, pro rok 2022 byl cíl 138,7 milionu tun CO2 a UBA již v listopadu upozornila, že se jej zřejmě nepodaří splnit, natož kompenzovat nesplněný cíl z předešlého období.
Spolková republika provozuje okolo 13 tisíc kilometrů dálnic a její dálniční síť patří mezi nejhustší na světě. Diskuse o zavedení rychlostních limitů se v Německu vedou již desítky let a jde o kontroverzní politické téma. Zastánci současného stavu se opírají o heslo „Freie Fahrt für freie Bürger“, což lze přeložit jako „svobodná jízda pro svobodné občany.“
Příznivci omezení rychlosti ale argumentují, že pomalejší jízda kromě poklesu emisí přinese i snížení dalších negativních dopadů automobilové dopravy na životní prostředí, jako je například pokles hluku, spotřeby pohoných hmot nebo dopravních nehod.
Česko jde opačným směrem
Zatímco Němci uvažují, že kvůli klimatickým změnám a vyšší bezpečnosti omezí maximální rychlost na dálnicích, český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) naopak plánuje zvýšit povolenou rychlost na vybraných úsecích ze stávajících 130 kilometrů v hodině na 150 kilometrů v hodině.
Podle na konci loňského roku zveřejněné Zprávy o stavu životního prostředí přitom doprava patří mezi největší zdroje znečištění ovzduší a odborníci z Centra dopravního výzkumu doporučují snížení povolené rychlosti na 120 kilometrů v hodině.
Autor: Ondřej Novák
Foto: Pixabay