Dodavatelé elektřiny rozšiřují síť dobíjecích stanic. E.ON jich provozuje přes 250, ČEZ skoro 500
Společnost E.ON dobudovala padesátou AC dobíjecí stanici pro elektromobily. V rámci Česka už dnes pokrývá osm krajů, nejaktivnější je v jižních Čechách. Celkem společnost v rámci sítě E.ON Drive provozovala ke konci roku 254 AC a DC stanic, z nichž 93 je v takzvaném partnerském režimu. Skupina ČEZ provozuje aktuálně skoro 500 vlastních dobíjecích stanic.
Ondřej Novák
14. 1. 2023
Celkem bylo v Česku loni kolem 1 500 stanic pro elektromobily. Výstavbu veřejných AC (takzvaných pomalých) dobíjecích stanic společnost E.ON zahájila v roce 2020 v rámci Operačního programu Doprava. Padesátka dobíječek stála takřka 16 milionů korun. Více než polovinu z celkového počtu dobíjecích stanic společnost postavila v Jihočeském kraji, ve zbylých sedmi krajích jde o jednotky stanic zejména v okresních městech. Podle E.ONu už její síť využilo několik tisíc uživatelů. Společnost to oznámila v tiskové zprávě.
„I když se v poslední době ve spojitosti s veřejnou dobíjecí infrastrukturou pro elektromobily skloňuje hlavně výstavba rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic, které vznikají u hlavních dopravních tahů a které se také intenzivně věnujeme, i tak se ukazuje, že AC dobíjení má ve veřejné infrastruktuře své místo. Proto s budováním AC dobíječek budeme i nadále pokračovat v lokalitách, kde to dává pro uživatele elektromobilů smysl a je to pro ně přínosné. Koneckonců naše síť E.ON Drive je v Česku z více než poloviny tvořena právě AC dobíjecími body,“ vysvětluje Claudia Viohl, generální ředitelka společnosti E.ON v České republice.
V rámci Operačního programu Doprava se E.ON zavázal postavit 50 AC stanic, které dobíjí výkonem 22 kW a mají vždy dva dobíjecí body, takže na nich může dobíjet najednou až 100 elektromobilů. K prvním spuštěným stanicím v rámci tohoto projektu patřily ty v Třebíči, v Ostravě, v Českém Krumlově a v Českých Budějovicích už v roce 2020.
Postupně pak vznikaly do konce uplynulého roku v řadě dalších míst od šumavské Kvildy až po Kroměříž. Na jihu Čech jich je z celkového počtu aktuálně 27, druhý největší počet pak eviduje Jihomoravský kraj se sedmi stanicemi, Olomoucký kraj se šesti a kraj Vysočina se čtyřmi. Další E.ON postavil v Plzeňském, Moravskoslezském a Zlínském kraji. Poslední dobíječka pak vznikla ve středočeském Stochově.
Nejvíce dobíječek je na Českokrumlovsku, nejčastěji lidé dobíjí v Českých Budějovicích
„Především v Jihočeském kraji se nám povedlo dobíječkami pokrýt všechny okresy od Prachatic po Jindřichův Hradec. Řidiči je najdou zejména u veřejných parkovišť, obchodních center nebo ubytovacích zařízení. Nejhustší síť těchto stanic je aktuálně na Českokrumlovsku, což je spojeno hlavně s turistickým vytížením Českého Krumlova a Lipenska, kde je o podobný typ dobíjení velký zájem a pro takovou lokalitu je vhodné,“ vysvětluje Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která v rámci skupiny E.ON zajišťuje výstavbu veřejné dobíjecí sítě.
Nejvyužívanější AC stanicí E.ONu je naopak aktuálně stanice u českobudějovického supermarketu Terno. Následují pak dobíječky v Českém Krumlově a Hatích u Znojma. Celkem za tři roky fungování nabylo u této padesátky AC stanic na 7 tisíc uživatelů, kteří u dobíječky strávili v průměru 154 minut a za tu dobu odebrali 13,6 kWh.
„Zatímco u rychlodobíječek stráví řidiči v průměru 20 až 30 minut, aby na další cestu dobili co nejrychleji, u těchto stanic je to více než dvě hodiny a tento strávený čas přesně odpovídá charakteru místa, kde AC dobíječky stavíme a proč mají zrovna v těchto místech smysl,“ říká Martin Klíma a dodává, že největší odběry v těchto lokalitách jsou během letních měsíců a v prosinci – tedy v době prázdnin a dovolených. Aktuálně společnost hledá a vytipovává další vhodné lokality pro tento typ dobíjení. Soustředí se přitom na tzv. body zájmu jako jsou národní parky a další turistické cíle.
Výstavba 50 AC stanic v Operačním programu Doprava v hodnotě téměř 16 milionů korun, byla částečně financovaná dotací 9,6 milionu korun, kterou poskytlo Ministerstvo dopravy.
Spočítáme vám, kolik můžete ušetřit pomocí domácí fotovoltaiky
Síť E.ON Drive v České republice měla ke konci minulého roku 254 dobíjecích stanic po celé České republice, z čehož je 93 stanic v tzv. partnerském režimu. Stanici si pořídí partner a E.ON mu ji spravuje jako jakoukoliv jinou stanici ve své síti. Dalších 25 stanic je aktuálně postavených a čeká na připojení. Do sítě E.ON Drive na začátku minulého roku přibyl také první ultrarychlý dobíjecí hub u Sulejovic. Celkem je v síti E.ON Drive v Česku 6 ultrarychlých dobíječek.
ČEZ se blíží k pětistovce
Skupina ČEZ nedávno spustila například veřejnou dobíjecí stanici u jaderné elektrárny Temelín, kterou mohou využívat i neregistrovaní uživatelé. Stanice s celkovým výkonem 116 kilowattů může dobít až čtyři elektromobily najednou.
„Rychlodobíjecí stojan vhodný spíše pro čistě elektrická auta umí dobít většinu kapacity baterií do půlhodiny, klasický ocení zase řidiči plug-in hybridů. Po dobíjecích stojanech pro elektrokola, jde o další podporu rozvoje elektromobility u naší elektrárny. V následujících třech letech máme v plánu zprovoznit hned několik desítek dobíjecích míst,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.
Celkově ČEZ na jihu Čech aktuálně provozuje šestnáct veřejných dobíjecích stanic, všechny rychlodobíjecí. Kromě krajské metropole Českých Budějovic jsou také v Horní Plané, Písku, Prachaticích, Soběslavi, Strakonicích, Třeboni a ve Vimperku.
U všech svých stojanů ČEZ řidičům garantuje odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů od operátora trhu s elektřinou OTE. V první polovině loňského roku odebrali řidiči elektromobilů na stojanech ČEZ v Jihočeském kraji celkem 46 894 kWh ekologické elektřiny.
Dobíjecí stojany provozuje ČEZ i v druhé české jaderné elektrárně. Pro klasické dobíjení mají v elektrárně Dukovany osm stojanů, jeden stojan je rychlodobíjecí.
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů. Chce také zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména rozvojem míst se stojany o výkonech 150 kW a vyšších. Více než 80 procent sítě ČEZ dnes tvoří rychlodobíjecí stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů a doplnit většinu kapacity jejich akumulátorů v řádu desítek minut. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 35 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 80tisícového města.
Autor: Ondřej Novák
Foto: ČEZ