S vánočními dárky si v příliš velkých krabicích posíláme také tuny emisí
Zásilkové služby jedou na plné obrátky, před Štědrým dnem stoupá počet odbavených balíků až o stovky procent.
Pavel Baroch
16. 12. 2022
Spousta zásilek ovšem cestuje v naprosto nevhodných obalech – krabice jsou příliš velké, takže by se do nich vedle jednoho dárku mnohdy vešlo ještě několik dalších. Není to jen nehospodárné, ale také neekologické. Balíky za sebou zbytečně zanechávají tuny kartonu, ale také emisí oxidu uhličitého.
Průzkum společnosti DS Smith, která je předním světovým poskytovatelem udržitelných obalů na bázi vláken, se zaměřil na balení a přepravu zboží z internetových obchodů. Výsledky byly až neuvěřitelné. Kvůli nevhodným obalům se do českých domácností dostane ročně až 9,2 milionů metrů krychlových vzduchu. Pro lepší představu: to je stejný objem jako 3 075 olympijských bazénů.
Sice jde o číslo za celý rok, ale právě před Vánocemi se nakupování a posílání balíků razantně zvyšuje. Například společnost Zásilkovna dva týdny před Štědrým dnem uvedla, že každý den odbaví v průměru 600 tisíc kusů balíků různých velikostí. Česká pošta zase před časem uvedla, že před vánočními svátky odbaví v porovnání se zbytkem roku až o dvě stě procent balíků více.
Z výsledků aktuálního průzkumu společnosti DS Smith rovněž vyplynulo, že v balících, které jsou často mnohonásobně větší než jejich obsah, se vedle vzduchu přepraví do domácností také více než 9 milionů kubíků výplní. Takové množství by zakrylo pražské Staroměstské náměstí prakticky třináctkrát.
Ročně se spotřebuje rovněž 61 milionů metrů čtverečních izolepy, která by překryla celou rozlohu Karlových Varů. A také 20 861 tun kartonu v hodnotě bezmála 141 milionů korun.
Přitom kdyby měly zásilky optimální balení, ušetřilo by se při jejich přepravě více než 9,6 tisíc tun skleníkového oxidu uhličitého – které nyní každý rok zbytečně unikají do atmosféry.
Zklamaní zákazníci
Přebytečný karton i plast mají podle DS Smith dopad nejen na životní prostředí, ale také na vnímání značky. V 21 procentech případů totiž lidé dotázaní v průzkumu uvedli, že po doručení zásilky s nadměrným obalem se cítí být obchodníkem zklamaní.
Výzkum se právě zajímal také o to, jaké očekávání mají zákazníci do budoucna právě s kvalitou obalů. Čtyřicet procent Čechů by přitom rádi dostávali objednané zboží zabalené do materiálů z alternativních obnovitelných zdrojů. Dalším důležitým kritériem bylo pro přibližně polovinu dotázaných to, aby zásilka v obalu těsně přiléhala. A zhruba pětina lidí si podle průzkumu přála, aby byl obal vodotěsný.
Každý měsíc e-shopy opustí až několik desítek milionů zásilek. Podle průzkumu DS Smith sice 86 procent online prodejců přiznala, že používají nepřiměřeně veliké obaly, ale více než polovina se zaměřuje na jejich recyklovatelnost a necelá třetina na možnost obal znovu využít.
Krabice společnosti DS Smith jsou recyklované i recyklovatelné. Díky řešení „Box-to-Box in 14 days“ dokáže firma za dva týdny krabici od zákazníka získat zpět, ve svém recyklačním středisku ji zpracovat a vyslat znovu do oběhu.
„Spotřebitelé chtějí méně obalů a více udržitelných možností. Proto využíváme metriky cirkulárního designu. Optimalizujeme zdroje surovin a snižujeme produkci odpadu, což má pozitivní přínos pro životní prostředí. Právě teď nastal ten čas nadbytečný vzduch z e-commerce vyfouknout,“ konstatoval Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging Česká republika.
Dodal, že oběhové hospodářství nebo náhrada plastů jsou hlavními tématy jejich inovací. „Díky tomu naše portfolio produktů zahrnuje přepravní, dárkové i spotřebitelské obaly, které pomáhají zákazníkům plnit jejich závazky v oblasti udržitelnosti. Ke každému projektu přistupujeme individuálně a navrhujeme obaly tak, aby vyhovovaly danému zboží a zákazník z něj měl jedinečný zážitek,“ řekl Němec.
Podle CEO společnosti DS Smith Packaging Stefana Rossiho je možné plýtvání materiálem zamezit už při jeho designu, při navrhování výrobku. „Snažíme se maximálně navýšit podíl složek, které lze znovu použít. Ve spolupráci s nadací Ellen MacArthur jsme vyškolili sedm set designérů v principech oběhového designu, kteří pracují na více než dvou tisících ‚cirkulárních projektů‘,“ řekl Rossi.
Tisíce zachráněných stromů
Opakovaným používáním přepravních krabic lze za jediný rok ušetřit nejen pěkné peníze nebo skleníkové emise, ale také jeden celý les. Zvláště při provozu velkého logistického (fulfillmentového) centra. Příkladem je brněnská společnost Authentica Group, tuzemská jednička na retailmarketingovém trhu provozující také jedno z největších logistických center na jižní Moravě – Fulfillment by Authentica.
Ve skladech tohoto centra se měsíčně odbaví v průměru 80 tisíc zásilek, přičemž se využije 78 tisíc přepravních krabic všech druhů a velikostí. Zároveň do skladů také nemálo krabic doputuje, přičemž většina dorazí spolu s novým zbožím.
„Rozhodli jsme se proto pro logický krok: obě tyto skupiny propojit. Krabice, které máme k dispozici, roztřídíme, a ty, které jsou v dobrém stavu, což je většina, znovu použijeme. Nepoužitelné krabice rozřežeme a používáme jako výplň pro zvýšení bezpečnosti zboží během přepravy,“ uvedl pro Obnovitelně.cz mediální zástupce společnosti Pavel Růžička.
Dodal, že na výrobu bezmála 2,6 tisíc lepenkových krabic se využije sedmnáct vzrostlých stromů. Ale také asi 174 litrů oleje, 4 tisíce kilowatthodin elektřiny a 265 hektolitrů vody. „S trochou zjednodušení lze říct, že kdybychom dokázali na všechny naše zásilky využít už použité krabice, tedy 78 tisíc krabic měsíčně a 936 tisíc ročně, zachráníme 6175 stromů, a to už je hezký kus lesa. A co teprve, když je použijeme ještě jednou, dvakrát…,“ uvedl Růžička.
Neméně důležité je ale pro firmy rovněž ekonomické hledisko. Průměrně velká krabice dnes vyjde asi na 8 korun, při použití tisíce krabic se po odečtení nákladů na práci se staršími krabicemi ušetří asi 6 tisíc korun. Další úspora přichází se změnami v odpadovém hospodářství.
Autor: Pavel Baroch
Ilustrační foto: Pixabay