MHD budoucnosti: Severočeský Most jako první otestoval vodíkový autobus v běžném provozu
Autobusy poháněné vodíkem by se už poměrně brzy měly stát plnohodnotnou součástí hromadné dopravy v několika městech po celé republice. Jako první v zemi vyzkoušel takový autobus v běžném denním režimu severočeský Most. Ústecký kraj má přitom ambici stát se českým tahounem vodíkových technologií.
Pavel Baroch
11. 12. 2022
Za pouhé tři dny najezdil zhruba šest set kilometrů. Takovou vzdálenost urazil v severočeském Mostu začátkem prosince vodíkový autobus značky CaetanoBus, který byl zkonstruován ve spolupráci se společností Toyota. Jezdil v plném provozu jako naftové autobusy s tím rozdílem, že mu z výfuku vycházela pouze vodní pára. Získané údaje z několikadenního testování mají Mostu po jejich vyhodnocení odpovědět na to, jestli je vodík skutečně perspektivním palivem budoucnosti pro vozidla městské hromadné dopravy.
Autobusová zkouška se v Mostě uskutečnila díky zapojení České vodíkové technologické platformy (HYTEP) do celoevropského projektu JIVE 2, který má za cíl dostat do ulic evropských měst až 310 ekologických, bezemisních vodíkových autobusů. Po Mostu přitom autobus zamířil do Ostravy, kde mají s vodíkovým pohonem v městské hromadné dopravě také velké plány.
„Vodíkovou ekonomiku je potřeba nastartovat co nejrychleji. Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě a smysluplně tak snižovat cenu celého řetězce vodíkových technologií včetně rozšiřování povědomí o jejich fungování,“ vysvětlil význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership. Vodíkový autobus CaetanoBus už v listopadu testovalo Slovinsko a Chorvatsko a v roce 2023 zamíří i na Slovensko a do Maďarska.
Jedna z nejvytíženějších linek
Jedním z hlavních cílů třídenního testování vodíkového autobusu v Mostě je zjistit objektivní data o tom, jak se vozidlo v reálném provozu chová. Sbíraly se tedy údaje o spotřebě, výkonu palivového článku v čase, nabíjení i vybíjení baterií, teplotní komfort v kabině pro řidiče a také celkové schopnosti vozidla v běžném provozu.
Kolik vám vydělají solární panely a jak rychle je můžete mít na střeše vašeho domu?
„Most projevil zájem autobus vyzkoušet v reálných podmínkách, a těší mě, že si autobus bude moci vyzkoušet i široká veřejnost,“ uvedl Aleš Doucek, předseda České vodíkové technologické platformy (HYTEP). Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova přitom nasadil autobus na jednu z nejvytíženějších linek.
„Zjistíme, jak se autobus chová a jakou má skutečnou spotřebu na trase, jejíž profil obsahuje velké převýšení,“ uvedl Jan Paparega (proMost), primátor Mostu. Podle něj si Most již nechal vypracovat analýzu týkající se možností náhrady stávajících naftových autobusů autobusy s alternativním pohonem, tedy elektrobusy, případně vodíkovými autobusy.
„Třídenním provozováním vodíkového autobusu si dopravní podnik ověří provozní údaje uvedené v této analýze a taktéž vhodnost provozování vodíkového autobusu na linkách MHD v Mostě a Litvínově,“ dodal primátor Paparega.
Své první zkušenosti sdělil řidič autobusu Michal Šlejtr. „Oproti těm naftovým nebo na zemní plyn má vodíkový autobus tu výhodu, že se v něm neřadí – jede plynule a nehrozí žádné cukání při řazení. Jinak, co se týče řízení, je to stejné. Dá se to srovnat s elektrobusem,“ řekl Šlejtr.
Testování stroje ale není důležité jen pro samotný Most, ale také další města v regionu, kterým se data rovněž zpřístupní. „Věříme, že to představuje významný krok směrem k budoucímu plnohodnotnému zapojení bezemisních vodíkem poháněných autobusů do hromadné dopravy v našem kraji. Za neméně důležité vnímáme to, že si provoz autobusu budou moci vyzkoušet i občané,“ poznamenala předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje Gabriela Nekolová.
Malá elektrárna v motoru
Pohon vodíkového autobusu CaetanoBus funguje na principu palivových článků. „V oblasti motoru se nachází palivový článek, zjednodušeně malá mobilní elektrárna, která kombinuje vodík z nádrže se vzduchem z okolí, a při této chemické reakci vzniká elektrická energie pohánějící vozidlo. Autobus má zároveň pro potřeby okamžitého výkonu nainstalovanou malou baterii, která výkon palivového článku dorovnává. Jde o jistý hybrid mezi vodíkovým a bateriovým vozidlem,“ vysvětlil Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy.
Vodíkový autobus je přitom stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent. Vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla, autobus je bezemisní a vypouští pouze vodní páru.
Zvládněte zimu i bez ruského plynu. Tepelné čerpadlo přinese pohodu i velké úspory rodinného rozpočtu
Plnění autobusu vodíkem pomocí mobilní plnicí stanice zajistí partner projektu, rodinná firma Messer Technogas, která je největší společností na světě v oblasti výroby a dodávek technických plynů.
Standardní dojezd CaetanoBusu je více než 350 kilometrů. „Výrobce udává, že průměrná spotřeba jeho autobusu se pohybuje okolo šesti kilogramů na sto kilometrů. Jsme zvědaví, zda testování tento údaj vyvrátí, nebo potvrdí. O to zajímavější je, že se bude autobus testovat v zimě, kdy je většinou spotřeba kvůli vytápění o něco vyšší, přesto by vodík výrazným zvýšením spotřeby trpět neměl. I to ale musí ještě naše testování potvrdit,“ uvedl Jan Sochor.
Vodík jako budoucnost regionu
To, že se vodíkový autobus testoval zrovna v Mostě, není náhoda. Region, který je historicky zatížený intenzivní těžbou uhlí či chemickým průmyslem, se chce stát českým lídrem v oblasti vodíkových technologií. Svědčí o tom i to, že Ústecký kraj letos na jaře jako první region v Česku přišel s vlastní vodíkovou strategií.
„Ústecký kraj stojí na prahu úplně nové éry, kdy se musí proměnit, opustit zastaralé druhy průmyslu a zaměřit se na budoucnost, nové výzvy, inovativní metody, technologie i zdroje energie. Vodík je pro náš kraj logickým řešením vzhledem k bohatému zastoupení chemického průmyslu, který je zdrojem vodíku,“ řekl Jan Schiller (ANO), hejtman Ústeckého kraje.
Proto se podle něj chce kraj na tento energetický zdroj zaměřit. „A vybudovat takové hospodářství, kdy se u nás vodík bude vyrábět, distribuovat i využívat koncovými uživateli, například v dopravě. Určitě máme potenciál být ve vodíku tahounem a leaderem,“ dodal Schiller.
Rozvoj vodíkových technologií v Ústeckém kraji už vlastně začalo a představení autobusu je jedním z kroků, jak je zavádět do praxe. Na vodíkovou technologii sází i investiční společnost FOR H2ENERGY, která vodík pro jízdu autobusu financovala a podpořila celou roadshow.
„V Ústeckém kraji brzy vybudujeme lokální vodíkové hospodářství, v areálu Strategické průmyslové zóny Triangle u Žatce vystavíme fotovoltaické elektrárny a elektrolyzér pro výrobu zeleného vodíku. Výstavba má začít v roce 2024, zkušební provoz chceme zahájit koncem roku 2025. Rozjíždíme to na vodík, doslova,“ poznamenal Tomáš Krenc, jednatel společnosti FOR H2ENERGY.
Podle hejtmana Ústeckého kraje Jana Schillera má vodíková mobilita budoucnost, ovšem zdroje energie je třeba vybírat obezřetně a s ohledem na dlouhodobé a udržitelné využívání, už vzhledem k značné vstupní investici. Obecně platí, že vodíkové autobusy jsou asi třikrát dražší než ty na naftu.
„Při dostupné infrastruktuře plniček si umím představit výborné využití vodíkových autobusů v městské dopravě, u vlaků bych zatím sázel spíše na elektřinu. Jsem rád, že se vodíkový autobus vyzkoušel u nás v ostrém provozu. Právě tyto testy nám napoví víc o budoucím využití. Pro cestující by se měl zvýšit komfort cesty, například směrem ke snížení hlučnosti. Největším benefitem pro cestující i ostatní obyvatele města ale bude hlavně čistší provoz s minimem emisí a znečišťování ovzduší. To obzvlášť teď v zimních měsících velmi vítám,“ uvedl hejtman Schiller.
Dvacet autobusů pro Ústí
S podporou vodíku nadále počítá rovněž Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje. „V pozici koordinátora Vodíkové platformy Ústeckého kraje budeme nadále podporovat aktivity směřující k využití vodíku v kraji jako čistého bezemisního paliva, ale také jako média, které může usnadnit přechod na zelenou energetiku,“ sdělila předsedkyně rady Gabriela Nekolová.
Se zavedením vodíkových autobusů do systému městské hromadné dopravy jsou patrně nejdál v Ústí nad Labem, kde jako první v republice vybrali dodavatele těchto vozidel. Rámcová dohoda s polským výrobcem autobusů Solaris počítá s dodávkou až dvaceti strojů na čistý pohon. Autobusy s dojezdem až 330 kilometrů budou dlouhé dvanáct metrů a jejich maximální kapacita je 75 cestujících.
„Vozidla budou plně nízkopodlažní, vybavena celovozovou klimatizací, nabíječkami standardu USB, kamerovým systémem, který umožní řidiči pohodlné sledování prostoru u všech dveří, a dalšími moderními prvky, které přispějí zejména k bezpečnosti přepravy. Mezi hlavní přednosti těchto vozidel patří dynamika, bezemisní provoz a snížení hlukové zátěže,“ uvedla Simona Mohacsi, výkonná ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem.
Vodíkové autobusy by měly v budoucnu nahradit současná vozidla na naftu a CNG. Vodík přitom vzniká při výrobě v ústecké Spolchemii jako vedlejší produkt. „Využití našeho vodíku jako ekologicky čistého paliva, které má potenciál zlepšit ovzduší nejen v Ústí nad Labem, nám dává od začátku velký smysl. Dlouhodobě pro něj hledáme i další způsoby využití – taková, která co nejvíce přispějí k dekarbonizaci nejen v dopravě, ale i v jiných oblastech lidských činností,“ uvedl Daniel Tamchyna, generální ředitel Spolchemie.
Autor: Pavel Baroch
Foto: Česká vodíková technologická platforma (HYTEP)