Asijská konkurence Tesly vstupuje na evropský trh. Sází na vyměnitelné baterie
V době vzniku tohoto článku je Elonu Muskovi rovných 50 let. O tom, jak tento skvělý vizionář a podnikatel změnil svět se svými elektromobily, ale dnes psát nebudu. Pozice Tesly je dnes na trhu téměř neotřesitelná, i když nad hodnotou akcií se zamýšlejí analytici na celém světě. To, co ovšem dělá Teslu unikátní, je technologický náskok a snaha vyrábět vše takříkajíc „pod jednou střechou“. Pokud však chcete hledat Tesle na trhu soupeře, můžete se z Kalifornie přesunout trochu víc na východ, a to přímo do Šanghaje.
Ondřej Miškovský
11. 7. 2021
Tam totiž od roku 2014 vzniká trochu jiný příběh automobilky, která má ve znaku symbol oblohy a země. Společnost NIO je tak o něco mladší než TESLA a má také odlišnou filozofii. Zatímco Tesla jde cestou vlastní sítě nabíjecích stanic a také snahou vyrábět si co nejvíce vlastních dílů pro své elektromobily, NIO naopak část výroby outsourcuje. A to není jediná výrazná změna. Zatímco fanoušci kalifornské značky nedají dopustit na jedinečnou síť superchargerů, kterých dnes po Evropě najdete přes 3 000, společnost NIO má odlišný koncept vyměnitelných baterií. Snahou automobilky tak je budování stanic (tzv. Power swap), které vám v řádu minut zajistí výměnu vašeho trakčního akumulátoru, a můžete pokračovat v cestě bez nutnosti delší zastávky na nabíjecí stanici. Dnes již má fungující síť pokrývající několik tisíc kilometrů čínských rychlostních silnic. Poslední taková byla oficiálně spuštěna v roce 2019 mezi Pekingem a Šanghají, a to o délce 1 212 kilometrů, kde můžou majitelé vozů vybírat z osmi stanic. Zda bude tento koncept úspěšnější než síť nabíjecích stanic, si zatím netroufnu hodnotit a nejspíše tak ukáže až čas.
NIO má dnes v nabídce čtyři modely. Konkrétně jde o NIO ET 7, EC6, ES6 a ES8. A ten poslední uváděný nás bude zajímat nejvíce. Zatímco na ostatní modely značky se můžete podívat na líbivých fotografiích na stránkách výrobce, tak model ES8 je prvním vozem značky, který míří do Evropy.
NIO ES8 je až sedmimístné SUV. Nabídne dojezd přes 500 kilometrů, velký rozvor a nejmodernější technologie v podobě umělé inteligence, digitálního kokpitu a hlasové interakce. Vůz šanghajské automobilky má taktéž vyvinutý systém částečně autonomního řízení, který se vám s pomocí 20 asistenčních funkcí snaží cestu za volantem maximálně zjednodušit.
Do Evropy přes Norsko
Pro svůj vstup do Evropy si manažeři z Oxfordu, kde sídlí strategické plánování značky, vybrali Norsko. Nad důvody se nemusíme dlouze zamýšlet. Norsko je dnes jediným státem v Evropě, kde mají v případě prodeje nových vozů elektromobily již silnější zastoupení než spalovací verze. První vozy by se tak na norských silnicích měly objevit již v letošním roce, a to na přelomu srpna a září. Kromě prodeje vlajkové lodi značky má NIO v plánu vybudovat i čtyři stanice „Power swap“, které jsem již popisoval výše. Ty budou v provozu již do konce roku, ale s budováním dalších se počítá již v příštím roce. Vedle toho prosakují informace, že NIO bude v Norsku budovat i vlastní síť nabíjecích stanic a plánuje i oficiální showroom v centru Osla, kde má dnes již vybudované zázemí. ES8 je sice prvním, nikoliv však posledním modelem značky na starém kontinentu. V následujících letech se tak dočkáme i modelu ET7. Sedan, který automobilka představila na začátku letošního roku a který slibuje ve světě elektromobilů nevídaný dojezd 1000 kilometrů na jedno nabití. Vděčí za to obří baterii o kapacitě 150 kWh, v nabídce však budou i menší kapacity akumulátoru. Podle informací bude možné si pořídit baterii a služby spojené s konektivitou a autonomním systémem v podobě měsíčního paušálu. NIO slibuje servis vozů pomocí softwarových updatů a vzdálené správy. V balíčku však dostanete i mimořádný výjezd technika, podobně jako je tomu u Tesly.
Je to jen první vlaštovka a ta ještě jaro nedělá, nicméně nelze přehlédnout urputnou snahu čínských výrobců dostat se na bohatý evropský trh, kde se elektromobilům začíná dařit čím dál víc. Kombinace dobré výbavy, líbivého designu a nižší ceny by mohla ještě připravit pro zákazníky zajímavý koktejl a vedle Tesly tak nabídnout alternativu k zavedeným značkám. Korejským automobilkám na začátku také nikdo nedával velké šance, vzpomínáte?
Autor: Ondřej Miškovský
FOTO: ve spolupráci s NIO