Český hybridní letoun s kolmým vzletem slibuje zkrátit cesty na dovolenou i za prací
„Hybridní letadla mají až o 50 % nižší uhlíkovou stopu než běžná letadla,“ říká Michal Illich. Jeho firma Zuri se věnuje vývoji letadla s hybridním pohonem a vertikálním vzletem, které vzlétá jako helikoptéra a nepotřebuje tedy žádnou startovací dráhu.
Kristýna Vobecká
19. 9. 2020
Zuri by mělo sloužit jako letadlo pro osobní potřebu pro menší počet osob na kratší vzdálenosti. Projekt letadla, které by mělo létat zhruba rychlostí 300 kilometrů za hodinu, oslovil investory (Pale Fire Capital Jana Barty a společnost Kiwi) a možná předznamenává budoucnost letecké dopravy, kdy budou nebe brázdit pouze elektro nebo hybridní letadla a létat bude možné od dveří ke dveří bez nutnosti čekání na letištích.
Za projektem českého letadla s vertikálním vzletem a přistáním stojí Michal Illich, programátor, podnikatel a investor. V roce 2008 prodal svou společnost Jyxo.cz a blog.cz společnosti CME. Jednalo se o unikátní vyhledávací systém, který údajně předběhl svým technickým řešením i Google. Illich v současnosti provozuje například online čtečku FlowReader nebo pořádá největší konferenci pro české vývojáře WebExpo. A nyní se soustředí hlavně na vývoj hybridního letadla Zuri.
Impulsy, které daly Michalu Illichovi důvody k rozběhu vývoje hybridního letouny, byly zkušenosti z cestování. "Jednu dobu jsme s rodinou dost cestovali, včetně cesty kolem světa. Při té příležitosti si člověk všímá nedokonalostí, zpoždění nebo frustrací na letišti nebo při dopravě obecně. A mnohá místa jsou dokonce těžko dostupná, včetně mnoha krásných ostrovů. Letadlo s kolmým startem může spoustu těch problémů vyřešit a učinit cestování rychlejší a příjemnější," vyjmenovává Michal Illich důvody, proč se pustil do tak unikátního projektu.
Na webových stránkách Zuri uvádí, že by se svým letounem dokázali zkrátit cestu do Chorvatska ze 12 hodin autem nebo 8 hodin běžnou aerolinkou na 2 hodiny a 40 minut. Ještě výhodnější čas přepravy by nabídli pro dovolenkáře na thajských ostrovech. Například cestu mezi mezinárodním letištěm Phuket a ostrovem Phi Phi by zvládlo Zuri za pouhých 40 minut. Dnes běžná kombinace auta a trajektu to umí za 4 hodiny.
První skicy letounu přišly na svět v roce 2017. O rok později byl již na světě první model, který vznikl za pomocí běžně dostupných dílů v hobby marketech. Ještě ten rok vzlétl pětimetrový prototy, kterým v Zuri ověřili možnosti horizontálního a posléze také vertikálního vzletu. Model získal registraci jako bezpilotní letadlo. Díky posunu k funkčním modelům získalo Zuri investory. Byl jím Jan Barta se svým investičním fondem Pale Fire Capital a částkou 600 tisíc EUR. Zuri také získalo investici od českého prodejce letenek Kiwi. Loni se pak pustili do testování vhodných komponent, ze kterých se skládá jednomístný prototyp. Ještě do konce roku chce Zuri provést první letové testy tohoto prototypu.
Při konstrukci letounu sází Zuri na nejen hybridní motor, ale také spojení výhod letounu a vrtulníků do jednoho draku. "Zuri startuje kolmo, podobně jako helikoptéra, pomocí velkého množství vrtulí poháněných elektromotory. Má ale zároveň křídla jako běžné letadlo, je tedy v horizontálním letu mnohem efektivnější než ty vrtulníky," říká Michal Illich. Cílem Zuri je vyvinout letonou, který umožní přepravu čtyř osob na vzdálenost až 700 kilometrů.
Letoun začíná s hybridním pohonem, ale výhledově může létat také jako čistě elektrický dopravní prostředek. "Aktuálně počítáme s hybridem, tedy kombinací turbogenerátoru a baterií. Podle studie NASA mají hybridní letadla o 25 až 50 procent nižší spotřebu, a tedy i uhlíkovou stopu. Pokud se v budoucnu zlepší baterie, tak bude možné kompletně elektrické letadlo s kolmým startem. To bude mít lokální emise nulové," doplňuje Michal Illich.
Svou uhlíkovou stopu můžete snížit i pomocí vlastní solární elektrárny. Víte, že se vám může vrátit investice do solárních panelů již za osm let?
FOTO: Zuri.com - VTOL airplane
Zdroj: zuri.com