Tramvajová zastávka osázená jasmínem a levandulí.
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien implementuje v rámci své koncepce Greener Linien na podporu ještě udržitelnější a šetrnější dopravy ve Vídni řadu projektů. Vedle instalace fotovoltaických fólií na střeše stanice metra v Ottakringu využívá například i vlastní energii získávanou při brždění soupravy metra k provozu výtahů a eskalátorů či k osvětlení. Nově Wiener Linien osazují své stanice a zastávky zelení. Na tramvajové zastávce u vídeňského parlamentu si cestující čekající na tramvaj mohou od poloviny září užít vůni levandule či jasmínu.
Markéta Spěváčková
18. 8. 2020
Vídeňský dopravní podnik realizuje v rámci své koncepce Greener Linien řadu projektů na ochranu životního prostředí, které mají zmírnit dopady klimatických změn ve městě. Jedním z projektů je i nové osazování tramvajových zastávek zelení či instalace zelených fasád na budovy podniku. Nové a aromatické zeleně se nyní dočká i tramvajová zastávka poblíž vídeňského parlamentu, která je součástí speciálního pilotního projektu. Ten má sloužit jako model při stavbě nových zastávek, které už by automaticky s instalací zeleně počítaly i v rámci plánované realizace. „Proti tepelným ostrovům ve městě bojujeme řadou opatření. Osazování zastávek zelení poskytuje stín a pomáhá snížit okolní teplotu. Takové opatření je aktivním příspěvkem pro to, aby si Vídeň udržela svůj statut zeleného města. Pestře rozkvetlá střecha a zelené stěny zastávek navíc zatraktivní jejich současnou podobu“, komentuje novou podobu tramvajové zastávky radní pro veřejnou dopravu Ulli Sima.
Podle Güntera Steinbauera z vídeňského dopravního podniku se do výběrového řízení na podobu nové zastávky zapojila řada architektonických studií. Díky velkému počtu návrhů má podle Steinbauera dopravní podnik představu o různých možnostech osazování a přehled o jejich finanční náročnosti. „Při výběru vítěze jsme dávali pozor hlavně na to, aby tramvajová zastávka nejen hezky vypadala, ale aby její osázení bylo udržitelné, jednoduché na údržbu a efektivní“, dodává k výběru vítězky zakázky Ulli Sima z vídeňského magistrátu. Tou se totiž stala architektka Bettina Hartung z architektonického studia Hartung.
Nová podoba tramvajové zastávky získá zcela nový design, který počítá s osázením střechy šestnácti různými barevnými květinami včetně levandule či jasmínu. Vedle střechy se z nové zeleně bude těšit i zadní stěna zastávky, která bude zavlažována systémem využívajícím dešťovou vodu a integrovaným přímo v konstrukci zastávky.
Solární energie pro stanici metra
Dalším projektem, který snižuje emise vídeňské městké dopravy bylo ostazení střechy zastávky metra v Ottakringu. V listopadu 2019 byly na střeše zastávky naistalovány speciální střešní fotovoltaické fólie. Energie vyrobená pomocí Slunce se využívá k zajištění chodu osvětlení, eskalátorů a výtahů. Výhodou oproti konvečním solárním panelům je pětkrát nižší hmotnost. Solární elektrárna má rozlohu 360 metrů čtverečních.
Nejde o první využití netradiční fotovoltaiky u Wien Energie. „Fotovoltaická technologie se rychle rozvíjí. Wien Energie již používá systémy s oboustrannými, svisle namontovanými nebo poloprůhlednými panely. Zde na střeše podzemní stanice Ottakring poprvé využíváme speciální fóliové moduly. Díky své nízko váze a flexibilitě splňují požadavky na ochranu před bleskem a statiku. Inovativní technologií řídíme rozvoj fotovoltaiky ve středu Vídně,“ uvedl k projektu říká Karl Gruber, generální ředitel Wien Energie. Solární systém je schopen ročně vyrobit okolo 62 tisíc kilowatthodhodin. Ročně tak ušetří více než 21 tun oxidu uhličitého.
Wiener Linien se vedle rozvoje zelených nebo solárních střech soustředí také na efektivní využití energie. Jeho kolejové vozy jsou osazeny řešením, které umožňuje rekupreaci energie při brždění.
Zdroj: Zahraniční kancelář města Vídně v Praze (redakčně doplněno)
FOTO: Hartung Architekturbuero