Boj o přežití oblíbených kaváren. Na vládní pomoc se nedá spolehnout, shodují se
Pro řadu obyvatel větších měst den začíná nebo končí kávou či sklenkou vína v oblíbené kavárně. S notebookem, s kamarády nebo jen s novinami. Nyní jsou již třetí týden všechny české kavárny, bistra a restaurace zavřené. Jak se jim žije a co nabízejí zákazníkům, kterým se stýská po dobré kávě?
Kristýna Vobecká
5. 4. 2020
Život v karanténě a budoucnost po koronaviru je nejistá pro všechny. O to více je pro podnikatele, živnostníky i zaměstnance stresující, když vláda mění svá rozhodnutí ze dne na den. „Od 12. března jsme měli omezenou otevírací dobu, od 14. března jsme mohli vydávat pouze z okýnka a od 16. března jsme ukončili úplně všechno kromě kávy a svačin zdarma pro záchranné a bezpečnostní složky, protože nebylo jasné, zda mohou výdeje pro veřejnost pokračovat,“ říká k vývoji majitelka oblíbené kavárny Café Datel v Českých Budějovicích Zuzana Junková.
Pomoz si sám
Café Datel stejně jako mnoho dalších podniků se v době krize rozhodlo nečekat a poradit si se situací po svém. „Po více než týdnu bez jakéhokoliv příjmu jsme se kvůli neustále se měnícím slibům a prohlášením rozhodli, že nemůžeme déle čekat, a doslova na přes noc připravili jednoduchý e-shop uzleti.cafedatel.cz pro objednávku asi 20 druhů jídel a pití – buď s vyzvednutím v okýnku, nebo s dovozem po Českých Budějovicích,“ říká majitelka kavárny, která sídlí v centru jihočeských Českých Budějovic a za dobu svého fungování si vybudovala širokou základnu pravidelných zákazníků.
Jinak na tom není ani kavárna Buchta B v Brně. „Museli jsme zavřít, jako skoro všechny kavárny. Okýnko nám vzhledem k našemu umístění nedává smysl. Zkoušíme, proto rozvoz, abychom pokryly alespoň část nákladů a musíme pochválit naše zákazníky, kteří jsou skvělí a cítíme od nich obrovskou podporu. Dostáváme spousty zpráv, ať už, že jim chybíme, nebo jen slova podpory,“ sdílí své zkušenosti se současnou situací Tomáš Niederle, spolumajitel kavárny na ulici Štefánikova v Brně.
V nedaleké kavárně Punkt., kde by se za normální situace již zákazníci užívali své kávové speciality a jarní sluníčko na zahrádce, se majitelé kavárny ze začátku snažili situaci zvládnout přesně podle nařízení vlády a vyzvali své fanoušky na Facebooku, aby vydrželi, a ještě chvíli se společně nepotkávali. Po týdnech nejistoty se však situace také změnila. „Od začátku týdne budeme mít otevřené kávové okénko od 10-17 hodin každý den. "Je jasné, že tento krok bude jen slabou náhradou za běžný provoz a budeme rádi, když nám aspoň pomůže pokrýt provozní náklady,“ uvedl Martin Dutkiewič, spolumajitel brněnské kavárny Punkt. na Bayerově ulici v Brně.
Boj o přežití bez pomoci státu
Právě kavárna Punkt. může sloužit jako příklad toho, jak se lokální podnikatelé snaží v náročné situaci přežít, i přesto, že se na podporu od vlády nemohou spolehnout. Majitelé se snažili žádat o bezúročnou půjčku v vládního programu Covid II, avšak bez úspěchu. V prvním kole nebylo možné žádost ani podat, protože byly peníze v programu vyčerpány doslova během několika minut. V druhém kole, kdy vláda uvolnila další peníze, se již Dutkiewičovi podařilo žádost podat. „Moc tomu nevěřím, že půjčku získáme. Celý program na mě působí, že je ušit pro velké firmy a nikoli pro malé živnostníky, kterým má pomáhat,“ uvedl brněnský kavárník.
V duchu pomoz si sám, proto majitelé kavárny Punkt. vyzvali své zákazníky, aby je podpořili formou tzv. punktích dluhopisů, které zákazníkům zajistí budoucí konzumaci v kavárně ve výši darované částky s navýšením o 20 % jako dar od kavárny. „Co z toho budete mít? Kromě dobrého pocitu, že pomůžete zachránit Váš oblíbený podnik, Vám k zaslané částce darujeme 20 % z ceny Punktopisu,“ uvádí majitelé ve svém postu na Facebooku kavárny Punkt.
V názoru na neschopnost vlády malým podnikatelům pomoci se s ním shodne i majitelka kavárny v Českých Budějovicích. „Slibům vlády už nevěříme a snažíme se spolehnout sami na sebe – a podporu našich skvělých hostů, kteří nám dávají spoustu energie ať už tím, že si v e-shopu něco nakoupí, nebo nám napíšou pár hezkých slov. To nás nabíjí a motivuje bojovat a přežít,“ říká Junková z Café Datel a dodává, že současná ekonomická situace je pro fungování kavárny velmi nepříjemná. „Před vyhlášením zákazů jsme měli rezervy, které jsou ale dávno pryč, protože na konci března jsme museli uhradit DPH, nájmy, zálohy na energie, účetní firmu a další věci, které nepočkají. Čím déle situace trvá, tím více si všechny zavřené firmy budou muset půjčovat a tím zranitelnější budou v budoucnosti. Pro nás to znamená, že místo investic do rozvoje technologií a know-how budeme bohužel v dalších měsících a letech splácet půjčky, které jsme nikdy nechtěli,“ říká Junková. Podle ní provozovatelé kamenných obchodů a služeb nepotřebují byrokraticky náročné státní půjčky, za které musí ručit celým svým majetkem a na které polovina z nich nedosáhne, ale potřebují kompenzaci alespoň části příjmů, ze kterých by mohli uhradit nutné výdaje.
Rozvoz potravin a pomoc potřebným
Kromě již zmiňovaných kávových okýnek, které otevírají nejen kavárny, ale také běžné restaurace, se stejně jako v Café Datel v některých kavárnách zaměřují na budování e-shopů a rozvoz potravin. „Vozíme v tuto chvíli zboží od našich dodavatelů, jako je farma rodiny Němcovy, kávová zrna od spřízněných českých pražíren. V době krize jsme se rozhodli, že budeme minimálně následující tři měsíce od znovuotevření podporovat pouze české pražírny, i když normálně bereme hlavně pražírny evropské. Chceme pomoci komunitě, kde se dá,“ uvádí Niederle z brněnské Buchta B.
Podobně se k tomu staví také pražské kavárny. Například v kavárně Typika v pražských Vršovicích začali více vařit a vydávat okénkem také jídla na objednání. Spižírna 1902 na pražských Vinohradech zase začala zákazníkům prodávat přes okno také vajíčka a funguje trochu jako koloniál.
V Café Datel kromě e-shopu udržují svůj personál, který si chce majitelka v každém případě udržet, protože jsou pro ni jako rodina a nechce je připravit o jistotu, v akci rozvozem jídla a pití těm, kteří jej nejvíce potřebují, a to lékařům, pracovníkům záchranné služby nebo hasičům. „Myslíme si, že si od celé společnosti zaslouží poděkování za své nasazení a rizika, která podstupují. My umíme vařit a péct, tak jim děkujeme právě tímto způsobem,“ doplňuje majitelka.
Soumrak udržitelnosti a ekologického přístupu ve službách
Dalším vedlejším dopadem koronavirové krize na kavárenství a služby je odklon od ekologie a udržitelnosti, kterou se někteří kavárníci snaží dlouhodobě podporovat. Snaha o omezení produkce odpadu, jednorázových obalů a plastů nebo podávání kávy zákazníkům do vlastních nebo znovupoužitelných hrnků, je nyní na nule. V obchodech jsou veškeré potraviny zabalené do plastových obalů, závratně se zvyšuje používání plastových sáčků a rukavic, které mají chránit před přenosem koronaviru na potraviny a samozřejmě rozvoz jídla v jednorázových obalech, které jsou dále nepoužitelné, představují pro životní prostředí další zátěž. „Přestože se snažíme balit všechno alespoň do kompostovatelného nebo recyklovaného papíru, jedná se o velký krok zpátky od toho, o co jsme usilovali před karanténou,“ uzavírá majitelka Café Datel.
Nastínili jsme vám několik variant, jak se kavárny snaží o přežití a zachování alespoň základního fungování. Zjistěte, jak je na tom vaše oblíbená kavárna nebo restaurace a podpořte ji, alespoň tím, že si objednáte kávu, dort, večeři nebo přímým darem a slovem podpory. Bylo by přece velká škoda, pokud bychom si ani po skončení koronavirové pandemie, nemohli na sluncem zalité zahrádce dát kávu.
FOTO: Pixabay