Pro mobily i auta: nové akumulátory zvyšují kapacitu až dvojnásobně

Vědci z Fraunhoferova institutu pro keramické technologie a systémy IKTS z Drážďan vyvinuli nové akumulátory, které mají výrazně vyšší kapacitu než dosavadní modely. Vývojáři přitom čerpali inspiraci z již existujících technologií.

František Mašek

12. 8. 2017

Stejně jako je to u všeho ostatního, hlavní je omezení ztrát. Účinnost je zaklínadlem pro všechna odvětví, akumulátory nevyjímaje. Elektrolyty, obaly a všechno kolem dělá v dnešních akumulátorech asi 50 % celkové hmotnosti a objemu, ale přitom se výrazně podílí na vnitřních ztrátách, jako jsou vysoké odpory. A hmotnost je samozřejmě také ztráta, i když až sekundární při aplikaci.

A tak šli vědci k samému kořeni problému. Všechen ten balast vyházeli. Válcové elektrody rozvinuli do plochy. Pak je potáhli speciálním keramickým materiálem, který slouží jako akumulační médium pro elektrony. I tahle technologie je vlastně okoukaná. Dnes již Embatt funguje v palivových článcích, kde slouží také jako sběrač elektronů, které vzniknou při chemické reakci vodíku s kyslíkem.

Elektrody pak na sebe v institutu navrstvili jako papíry. Zabalili je do speciální izolační klece a z okrajů speciálními páskami vytvořili vlastně kontaktní místa k zástavbě. Výsledek je překvapující. Výrazně se snížily vnitřní odpory, takže účinnost vzrostla. Akumulátor netrpí tolika neduhy jako současné výrobky a jeho životnost je několikanásobně delší. Navíc zástavbová velikost klesla.

Pro aplikace je samozřejmě prostoru dost. Od mobilů až po dopravu. Třeba v Tesla Modelu S, který má dnes dojezd nějakých 540 km, by mohl při zachování zástavbové plochy akumulátorů vzrůst dojezd až na 1000 km. Už tři roky vědci na technologii Embatt pracují. A další tři roky ještě pracovat budou. Nyní jsou ve fázi testování. Uvidíme, jak výhodné se vše ukáže. Nové akumulátory musí být nejen technologicky zvládnuté, ale také cena za kWh musí být přiměřená.

Zdroj: Fraunhofer-Gesellschaft, Embatt.de